Wiodący dostawca informacji o konsumentach potwierdza swoje zaangażowanie w utrzymanie dokładności i przejrzystości danych.
Ministerstwo Infrastruktury informuje, że 20 grudnia 2024 r. odbyło się spotkanie wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowcy z przedstawicielami organizacji zrzeszających przewoźników drogowych i pracodawców transportu drogowego. W spotkaniu wzięli udział także reprezentanci służb kontrolnych, takie jak Inspekcja Transportu Drogowego, Krajowa Administracja Skarbowa, Policja i Straż Graniczna.
Podczas spotkania omówiono plany działań na 2025 r. oraz bieżące prace legislacyjne i działania na forum międzynarodowym dotyczące transportu drogowego. Zostały poruszone również postulaty przewoźników oraz przedstawione wyniki kontroli przewoźników zagranicznych i egzekwowania sankcji UE wobec Rosji i Białorusi.
W związku z ukończeniem prac legislacyjnych, wiceminister Bukowiec przedstawił dwie nowe nowelizacje. Pierwsza dotyczy ustawy wprowadzającej przyspieszenie obowiązku zgłaszania międzynarodowego przewozu drogowego w systemie SENT dla przewoźników spoza Unii Europejskiej (od 1 listopada b.r.). Druga natomiast wprowadza dyrektywę unijną dotyczącą najmu pojazdów bez kierowców. Te zmiany mają na celu wzmocnienie uczciwej konkurencji na rynku transportu drogowego ze strony przewoźników spoza UE oraz uelastycznienie korzystania z floty pojazdów przez polskich przewoźników, poprzez dopuszczenie do wykorzystywania przy przewozach rzeczy także pojazdów najmowanych i zarejestrowanych w innych państwach UE.
Uczestnicy zostali poinformowani przez wiceministra Bukowca o zaleceniu Komisji Europejskiej, które wynikło z działań Ministra Infrastruktury, aby służby kontrolne państw UE nie karały za brak wymiany tachografu przez pierwsze dwa miesiące 2025 r.
Najważniejszym celem na rok 2025 jest koncentracja na pracach nad zmianami w ustawie o transporcie drogowym (UD18), które są oczekiwane przez przewoźników. Zmiany te obejmują m.in. tymczasowe regulacje dotyczące wynagrodzeń kierowców, zwiększenie odpowiedzialności spedytorów, nadawców, załadowców i pośredników za przewozy rzeczy, a także skrócenie terminów płatności za usługi transportowe.
Ważną i niezbędną zmianą prawa jest także konieczna modyfikacja przepisów ustawy o transporcie drogowym, aby wydzielić wojewódzkich inspektorów transportu drogowego z administracji zespolonej z wojewodami.
Przedstawiciele przewoźników drogowych omówili bieżące wyzwania i postulaty związane z branżą, w tym propozycje zmian legislacyjnych w zakresie wsparcia i ochrony polskiego sektora transportowego oraz sugestie dotyczące współpracy z organami kontrolnymi.
„W nadchodzącym roku będziemy konsekwentnie działać, aby realnie wesprzeć polską branżę transportu drogowego, zwłaszcza w obliczu kryzysu sektora, z którym nadal będziemy się mierzyć w 2025 roku. Zapewniam, że uwzględniamy wszystkie Państwa postulaty, które znajdą odzwierciedlenie w naszej bieżącej pracy, zarówno mojej, jak i mojego zespołu” — oświadczył wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Komunikaty publikowane w serwisie PAP są prezentowane w formie dostarczonej przez nadawcę, bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść, z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Dystrybucja: pap-mediaroom.pl