Polityka i społeczeństwo

Europosłowie chcą realnego „prawa do naprawy” na unijnym rynku

Tym oczekiwaniom wychodzi naprzeciw Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego, która przygotowała projekt rezolucji PE dotyczący „prawa do naprawy”. Projekt, przyjęty 41 głosami, przy czterech wstrzymujących się, będzie głosowany przez eurodeputowanych na kwietniowej sesji plenarnej.

W myśl projektu „prawo do naprawy” musi obejmować projektowanie takich produktów, które będą trwalsze, możliwe do naprawy i opatrzone pełną informacją dla konsumentów, obejmującą żywotność i prawa gwarancyjne. Branża naprawcza, w tym niezależne warsztaty, powinny mieć pełny dostęp do informacji dotyczących napraw i konserwacji.

Jeśli chodzi o urządzenia cyfrowe, to według europosłów aktualizacje oprogramowania muszą być udostępniane przez minimalny okres, a nabywcy powinni być kompleksowo informowani w momencie zakupu o dostępności aktualizacji. Aktualizacje nie mogą prowadzić do obniżenia wydajności smartfonów, czy innych urządzeń elektronicznych.

Autorzy projektu chcą też rozszerzenia palety środków motywujących konsumentów do wyboru naprawy zamiast wymiany. Chodzi tu m.in. o obowiązek zapewnienia towaru zastępczego na czas naprawy dla niektórych produktów, rozszerzenie gwarancji i przyznanie premii dla konsumentów, którzy zdecydują się na naprawę.

Przewodnicząca Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Anna Cavazzini (Zieloni) uważa, że naprawa zepsutych lub uszkodzonych produktów to oszczędność pieniędzy, energii i zasobów, co jest ważniejsze niż kiedykolwiek dla stworzenia odpornego jednolitego rynku. „Naprawa własnych produktów umożliwia konsumentom porzucenie zasady jednorazowego użytku i podjęcie aktywnej roli w przechodzeniu na gospodarkę o obiegu zamkniętym. UE musi zapewnić prawo do naprawy” – podkreśla niemiecka eurodeputowana.

woj/

Źródło informacji: EuroPAP News


Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM