Debatę, która odbyła się podczas drugiego dnia Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, poprowadził Łukasz Świerżewski, członek zarządu Polskiej Agencji Prasowej. W jej trakcie eksperci – praktycy biznesu – dyskutowali na temat znaczenia technologii dla skuteczności biznesowych przedsięwzięć, nowych funkcji rozwiązań technologicznych oraz ich wpływie na modele biznesowe przedsiębiorstw.
„Technologia jest dzisiaj nie tylko narzędziem konkurowania, wygrywania na rynku, ale też bezpiecznikiem, jest niezbędna, aby firmy mogły nawet w najtrudniejszych sytuacjach bezpiecznie funkcjonować i aby zmienne warunki rynkowe, geopolityczne, higieniczne czy sanitarne nas nie zatrzymały” – podkreślał Łukasz Świerżewski.
Podał przykład Ukrinformu, ukraińskiej agencji informacyjnej, która nie zaprzestała działalności po rosyjskiej inwazji dlatego, że przeniosła infrastrukturę informatyczną do chmury poza granicami Ukrainy.
W opinii ekspertów ostatnie lata dowiodły skuteczności technologii jako narzędzia utrzymywania ciągłości biznesu. Dzięki rozwiązaniom technologicznym w czasie pandemii ludzie mogli pracować z domu, łączyć się z firmą, obsługiwać systemy informatyczne zdalnie. Przedsiębiorstwa działały, a gospodarka się kręciła, chociaż nie na takich obrotach jak zazwyczaj.
Zdaniem Wojciecha Pantkowskiego, wiceprezesa zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej (KIR) odpowiedzialnego za obszar usług internetowych i sprzedaży, transformacja zaczyna się w głowie. Trzeba myśleć o rozwiązaniach wspólnych, wykorzystać synergie i budować rozwiązania nie tylko dla sektora finansowego.
„Pandemia pokazała, że idziemy z >>kagankiem oświaty<< do innych sektorów, wdrażając podpisy elektroniczne, archiwizację, zieloną ekonomię. Nie trzeba wszystkiego budować od podstaw – można wykorzystać rozwiązania np. blockchainu czy chmury. My tworzymy rozwiązania od 30 lat, np. te, które pomagają w płatnościach natychmiastowych” – mówił Wojciech Pantkowski.
Uczestnicy debaty zastanawiali się, jak skutecznie zwiększać możliwości, umiejętności i zdolności firm w obszarze technologii, pomimo rosnących kosztów usług IT i wydrenowania rynku pracy z najlepszych informatyków, inżynierów czy deweloperów.
Paweł Bartusch, CIO w Santander Bank Polska S.A. wskazał na konieczność patrzenia z perspektywy klienta.
„Staramy się planować, wartościować z jego punktu widzenia. Klienci zostali wciągnięci w system interakcji, notujemy rekordy logowań, a kanał mobilny >>przebił<< kanał internetowy” – zaznaczył.
W opinii ekspertów, dzięki technologii niektóre firmy są w stanie rosnąć szybciej w kryzysach niż kiedykolwiek wcześniej. Przykładem jest e-commerce, czyli handel internetowy, który rozkwitł w czasie pandemii, bo siedzący w domach klienci kupowali dlatego, że mieli dostęp do tych sklepów za pośrednictwem stron internetowych.
Dlatego konieczne jest budowanie rozwiązań całościowych. Należy cyfryzować całe procesy, żeby dla klienta, który np. zaczyna kupować na stronie internetowej, wszystko odbyło się zdalnie.
Eksperci podkreślali również, że warto inwestować we wszystkie rozwiązania umożliwiające płynność działania firmy w wymiarze cyfrowym: sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe, technologie chmurowe czy narzędzia znane dotąd tylko specjalistom, jak blockchain.
„Zastępujmy pracę ludzką tam, gdzie to możliwe, pracą sztucznej inteligencji. W coraz większej liczbie branż jest to możliwe. Dzisiaj nawet dziennikarza można czasami zastąpić przez maszynę” – powiedział Łukasz Świerżewski.
Europejski Kongres Finansowy odbywa się w dniach 6-8 czerwca w Sopocie.
Źródło informacji: PAP
Źródło informacji: pap-mediaroom.pl