Wiadomości Polska Polityka i społeczeństwo NOOR Images udostępnia „Theft”, pierwszą w historii serię NFT na nowej platformie fotograficznej Blockchain Pix.T
Polityka i społeczeństwo

NOOR Images udostępnia „Theft”, pierwszą w historii serię NFT na nowej platformie fotograficznej Blockchain Pix.T

NOOR Images prezentuje „Theft (Kradzież)”, przełomową formę sprzedaży NFT, która ma pomóc w zapoczątkowaniu nowego paradygmatu własności cyfrowej i zarządzania prawami autorskimi na rynku fotografii profesjonalnej.

W związku z uruchomieniem platformy Pix.T, troje znanych autorów NOOR – Andrea Bruce, Olga Kravets i Francesco Zizola – stworzyli prowokacyjny, oryginalny obraz, który odzyskuje kontrolę nad zdjęciem skradzionym online przez osoby trzecie.

NOOR, jedna z czołowych światowych agencji fotoreporterskich, jest partnerem-założycielem Pix.T, projektu uruchomionego przy wsparciu funduszu Google Digital News Innovation (DNI) w celu opracowania nowego protokołu opartego na blockchainie do zarządzania prawami i wykorzystaniem zdjęć.

Ta inauguracyjna seria NFT wchodzi do sprzedaży 13 czerwca i wyznacza przełomowy moment dla rynku fotografii profesjonalnej, który ma obecnie niepowtarzalną okazję, aby zostać na nowo odkrytym dla ery cyfrowej dzięki technologii web3 opartej na blockchain.

Każda z trzech prac autorstwa Andrei Bruce, Olgi Kravets i Francesco Zizoli jest afirmacją i przywróceniem wartości pracy poszczególnych autorów. Seria staje się również szerszym wezwaniem do poszanowania sztuki i misji fotoreportażu wśród profesjonalistów w tej dziedzinie, przekonanych, że technologia cyfrowa jest ostatecznie szansą, którą należy wykorzystać, aby podkreślić wyjątkową rolę tego medium w dokumentowaniu naszego świata.

„Reversal” Andrei Bruce — kultowe zdjęcie, które Bruce zrobiła nastolatce na dachu w Bangalore, w Indiach, zostało pierwotnie opublikowane w 2016 r. w The New York Times w artykule o ciężkiej sytuacji pracownic wiejskich migrujących do miast. Trzy lata później strona internetowa In-Depth-News opublikowała, bez zgody i bez zapłaty, sfałszowaną, zniekształconą kopię tego zdjęcia na potrzeby własnej kampanii fundraisingowej. Aby stworzyć obraz NFT, Bruce umieściła cyfrowo oryginalny obraz obok sfałszowanej kopii i sfotografowała je na swoim laptopie, wskazując na autentyczne zdjęcie.

„Nemesis” Olgi Kravets — w ramach długofalowego projektu o Rosjanach nawróconych na islam Kravets wykonała serię portretów Maksima Baidaka (Salmana), w tym jeden spontaniczny, pełen emocji, zrobiony pod drzewem w mieście Erzurum w Turcji, gdzie został zmuszony do emigracji przez antymuzułmańską politykę rządu rosyjskiego. Kilka lat później Kravets odkryła, że prokremlowski portal internetowy umieścił jej fotografię na swoich stronach internetowych jako dodatek do artykułu atakującego Salmana. Strona usunęła nazwisko Kravets, przypisując zdjęcie „google.com.”

Chcąc przygotować swoje zdjęcie NFT, Kravets otworzyła na swoim smartfonie artykuł ze strony internetowej nemesis ze skradzionym zdjęciem, które umieściła w podobnej zielonej scenerii w parku niedaleko swojego domu pod Paryżem.

„Holdup” Francesca Zizoli — jako uzupełnienie swoich nagradzanych fotoreportaży, Zizola sprzedaje wybrane prace na rynku sztuki, włączając w to niedawną długoterminową serię o tradycyjnych połowach tuńczyka na Sardynii we Włoszech. Internetowa galeria zdjęć, która reprezentowała go w przeszłości, nadal zamieszcza jego zdjęcia na swoim koncie na Instagramie, pomimo wielokrotnych żądań, aby je usunęli. Jednym z ostatnich skradzionych zdjęć jest pełne dramatyzmu czarno-białe ujęcie, które wykonał za pomocą drona nad ogromnymi sieciami rybackimi. Na potrzeby projektu NFT Zizola trzyma zaskarżony post z Instagrama na smartfonie, wpatrując się we własne odbicie, przyglądając się rażącemu przywłaszczeniu swojej pracy.

Chociaż każdy z tych „złodziei” ponosi pewną indywidualną odpowiedzialność, nie są oni ostatecznym celem naszej uwagi. W istocie, wartość pieniężna obrazu cyfrowego w obecnym świecie szybko dochodzi do 0 dolarów. Ta sprzedaż i platforma Pix.T skierowane są przeciwko całemu modelowi biznesowemu i praktykom zawodowym, które rozwinęły się w Internecie w ciągu ostatnich dwóch dekad, prowadzone przez największe platformy technologiczne świata, takie jak Google, Facebook i Instagram.

Pix.T uważa, że główni gracze technologiczni mają własny interes w zmianie systemu, aby umożliwić najlepszym profesjonalnym fotografom pełną kontrolę nad swoją pracą i zarabianie na godne życie. Brakuje zarówno protokołu technologicznego, którego prekursorem są NFT, jak i szerszego zrozumienia ze strony pozostałych podmiotów na rynku oraz ogółu społeczeństwa.

Seria ta jest następstwem sprzedaży NFT przez Emily Ratajkowski „Buying Myself Back: A Model for Redistribution”, kolejny społecznie świadomy komunikat i godna pochwały wypowiedź o tym, że modelki odzyskują kontrolę nad swoim wizerunkiem i ciałem.

Sprawa z „Theft jest inna, docelowo bardziej długofalowa: ponieważ znaczenie ponownego przejęcia przez fotografów kontroli nad swoją pracą w erze cyfrowej dotyka ostatecznie całej gamy tematów, którymi zajmuje się fotoreportaż, w tym tych, które nadal poruszają świadomość świata w obliczu wojny i przemocy.

Sprzedaż będzie trwała tydzień i zakończy się 19 czerwca, przy czym każda fotografia będzie sprzedawana oddzielnie, zaś dochód zostanie przekazany odpowiednim fotografom i NOOR, pomniejszony o 25% dochodu netto dla Pix.T.

Obecna sprzedaż NFT jest okazją do posiadania cyfrowego dzieła własności intelektualnej, które stara się uchwycić jej wartość. Albo, jak to ujął Francesco Zizola: „Dzięki NFT można przekształcić coś niematerialnego w przedmiot”. W pewnym sensie jest to dokładnie to, czym zawsze była fotografia.

Andrea Bruce

“Kobieta na tym zdjęciu obdarzyła mnie i organizację, z którą współpracuję, zaufaniem, aby opowiedzieć światu swoją historię. Theft i manipulacja wizerunkiem jest nadużyciem tego zaufania. Ludzie widzą rzeczy w Internecie i myślą, że to jest uczciwa gra. Nawet jeśli nie zawsze odbywa się to z niecnymi intencjami, jest to niewłaściwe. W dłuższej perspektywie czasowej spowoduje to, że zdjęcia przestaną powstawać. Jeśli ekonomia przemysłu fotograficznego nie pozwala mi i moim kolegom na pracę, wówczas kto będzie opowiadał takie historie? One znikną. Albo, co gorsza, ludzie zaczną je po prostu całkowicie wymyślać”.

Olga Kravets

„Zastanówcie się nad tym: ludzie, którzy oskarżają go o działalność terrorystyczną, wykorzystują moje zdjęcie! Musimy walczyć za każdym razem. Im bardziej im na to pozwolimy, tym częściej będą kradli nasze zdjęcia. Jestem z pokolenia przejściowego i od nas wszystkich zależy, czy weźmiemy na siebie odpowiedzialność i znajdziemy rozwiązanie dla branży. To jest nasza praca. Dlaczego Google ma myśleć za nas? My, autorzy, musimy być częścią rozwiązania w takim samym stopniu, jak ludzie zajmujący się techniką. Chcę mieć kontrolę, chcę wiedzieć, gdzie moja praca jest w Internecie i kiedy ktoś chce ją wykorzystać. Jeśli będziemy czekać, aż technologia zrobi to sama, nie będziemy szczęśliwi. Oni nie mogą wejść do naszych umysłów, aby wiedzieć, jak my to widzimy i jakie są nasze potrzeby”.

Francesco Zizola

„Fotografia ta została zrobiona bez upoważnienia, w celu promowania ich firmy. Robili to już wcześniej, a więc zamierzam zwrócić się do prawników. Jednak teraz mam również NFT. Oczywiście jest to część o wiele większego problemu, który dotyczy po prostu sposobu podziału zysków z naszej pracy. Sam Instagram wykorzystuje zdjęcia do swoich celów biznesowych. To jest cały ich model – nasza praca w zamian za widoczność. Ich znaczenie jest ogromne i istnieje ryzyko zniknięcia, jeśli nie będziemy korzystać z ich usług, zwłaszcza że gazety nie mają już takich budżetów, aby utrzymać ten zawód. Ja zdecydowanie nie chcę być „influencerem”– jestem fotografem. To jest inna praca. Problem jest ogromny i nie dotyczy tylko zawodu, ale także naszego demokratycznego społeczeństwa.

Benjamin Sabbah (dyrektor generalny Worldcrunch, współzałożyciel Pix.T)

„Obserwowałem, jak w ciągu ostatnich 20 lat model biznesowy fotoreportażu implodował wraz z rozwojem cyfrowej dystrybucji i konsumpcji. Jest to problem technologiczny, który wymaga zastosowania rozwiązania technologicznego, jednak takiego, w którym fotografowie i cała branża odgrywają wiodącą rolę. Siła blockchain i możliwości związane z własnością, jaką dają NFT, są kluczowymi elementami do ponownego wykreowania przemysłu fotograficznego, co pozwoli profesjonalnym fotografom, redaktorom i kustoszom ponownie zarabiać na godne życie i zachować zasadniczą rolę fotoreportażu w dokumentowaniu naszego świata”.

NOOR

NOOR powstała w 2007 roku jako platforma pozwalająca jej członkom przejąć kontrolę finansową nad swoją pracą i wykorzystać siłę grupy w zmieniającym się krajobrazie medialnym. Od tego czasu jej autorzy stali się liderami w branży, produkując obrazy dla największych firm medialnych i małych startupów, klientów instytucjonalnych, a także organizacji non-profit. Dzisiaj NOOR jest międzynarodowym wielojęzycznym kolektywem wysoko wykwalifikowanych dziennikarzy, autorów, fotografów, artystów i filmowców, którzy dokumentują, badają i obserwują nasz świat. NOOR jest również fundacją zajmującą się edukacją wizualną i zaangażowaniem publicznym.

Pix.T

Pix.T to technologia oparta na blockchain, której celem jest napędzanie nowej gospodarki cyfrowej na rzecz profesjonalnej fotografii i opowiadania wizualnego. Łącząc czołowych technologów z fotoreporterami, twórcami wizualnymi, międzynarodowymi mediami i liderami rynku sztuki, Pix.T ma na celu maksymalizację wartości pracy fotograficznej, zapewnienie kontroli i etycznych praktyk dla twórców oraz znalezienie nowych możliwości rynkowych dla branży. Została ona udostępniona publicznie w ramach serii sprzedaży NFT, a następnie rozbudowana do postaci w pełni zintegrowanego protokołu cyfrowego z szeregiem rozwiązań adresowanych do profesjonalnych fotografów, mediów informacyjnych, kuratorów sztuki i reklamodawców.

NOOR x Pix.T prezentują dyskusję panelową online na temat własności i kradzieży zdjęć w erze cyfrowej. Członkowie NOOR Andrea Bruce, Francesco Zizola, Olga Kravets, dyrektor kreatywny NOOR Stefano Carini, szef Pix.T design & UX Allison Crank i redaktor Worldcrunch Jeff Israely – wtorek 14 czerwca 2022 r:

https://www.noorimages.com/newsroom/2022/6/14/online-panel-discussion-ownership 

KONTAKT:
e-mail: ben@worldcrunch.com 
e-mail: stefano@noorimages.com 

Źródło informacji: worldcrunch.com

 


Dystrybucja: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version