Na uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zaplecza technicznego PKA obecni byli m.in. przedstawiciele zarządu województwa: marszałek Władysław Ortyl, przewodniczący sejmiku Podkarpacia Jerzy Borcz, wojewoda podkarpacki Ewa Leniart oraz prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek.
Podkarpackie.pl poinformował, że budowana w Rzeszowie na terenie stacji Staroniwa hala serwisowo-utrzymaniowo-naprawcza wraz z bocznicą, stacją paliw i myjnią kolejową ma zostać otwarta we wrześniu przyszłego roku.
„Hala, pod którą kamień węgielny dziś wbudowujemy, ma ogromne znaczenie dla projektu, który jest tak ważny dla systemu komunikacyjnego miasta Rzeszowa i aglomeracji rzeszowskiej, wraz z szerszym oddziaływaniem na całą komunikację regionu, w kontekście codziennych przyjazdów i wjazdów ze stolicy Podkarpacia, szczególnie dla tych, którzy tu dojeżdżają do pracy. Choć Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna jest nowym projektem to już widzimy jej sukces, bo jest ona projektem dynamicznym, który rozwija się zgodnie z oczekiwaniami pasażerów. Cieszymy się, że ten olbrzymi projekt za setki milionów złotych może być innowacyjnym rozwiązaniem w naszym regionie, na wzór rozwiązań, jakie istnieją w dużych aglomeracjach” – powiedział cytowany przez serwis marszałek Ortyl.
„To jest inwestycja nie tylko dla nas, ale przede wszystkim dla przyszłych pokoleń. I na pewno świetnie będzie służyć mieszkańcom nie tylko Rzeszowa, ale i wielu miejscowości leżących na terenie aglomeracji prze wiele kolejnych lat. Tym samym inwestujemy w przyszłość” – ocenił cytowany przez Podkarpackie.pl przewodniczący sejmiku województwa Jerzy Borcz.
Portal poinformował, że koszt budowy zaplecza technicznego na stacji Rzeszów-Staroniwa to około 140,7 mln zł, z czego ponad 86 mln zł pochodzi z budżetu województwa podkarpackiego, a 48,2 mln zł – z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Podkarpackie.pl przypomniał, że koszt całego projektu budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej to ponad 756 mln złotych, z czego 393 mln złotych ma pochodzić z budżetu województwa.
„Dla mieszkańców regionu jest niezmiernie ważne, aby szybko i sprawnie dotrzeć do miejsc oczekiwanych, a do takich miejsc na pewno należy stolica Podkarpacia. PKA w ważny sposób uzupełnia system komunikacyjny i transport drogowy regionu. Ten ważny projekt ma służyć mieszkańcom nie tylko Rzeszowa, ale i całego Podkarpacia” – zaznaczyła cytowana przez serwis wojewoda podkarpacki Ewa Leniart.
Podkarpackie.pl poinformował także, że do budowy hali dołożyły się także samorządy Rzeszowa i Łańcuta. Podkarpacie.pl przypomniał, że w ramach budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej realizowane są dwa projekty, na które zawarto umowy o dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dla projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Na pierwszy z nich przeznaczono ponad 340 mln zł, z czego z budżetu UE pochodzi 149,6 mln zł – dotyczy on budowy Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, zakupu taboru oraz budowy zaplecza technicznego dla PKA. W ramach tego projektu już zakupiono zespoły trakcyjne: 8 elektrycznych oraz 2 spalinowe, które służą pasażerom od stycznia br.
Portal wyjaśnił, że drugi projekt dotyczy budowy i modernizacji linii oraz stacji kolejowych, w tym m.in. budowa połączenia kolejowego z lotniskiem Rzeszów – Jasionka oraz wprowadzenie przez ZTM Rzeszów oraz operatora kolejowego POLREGIO wspólnego biletu. Łączna wartość tego projektu ma wynieść ponad 415 mln zł, z czego unijne dofinansowanie z POIiŚ to 208 mln zł.
Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP
Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl