Każdy fragment obrazu został stokenizowany na bazie technologii blockchain do postaci NFT. W efekcie powstały niewymienialne tokeny. Koncepcja połączenia fragmentów dzieła sztuki z kartą kredytową powstała w ramach projektu „Unique”, realizowanego przez Bank Pekao przy współpracy z operatorem technologii płatniczych firmą Mastercard oraz startupem SmartVerum, specjalizującym się w tokenizacji sztuki.
„Jest to innowacyjne i unikalne rozwiązanie, które skupia uwagę całego świata technologii płatniczych” – zapewniał podczas prezentacji projektu dyrektor generalny Mastercard Polska Bartosza Ciołkowskiego.
Jarosław Fuchs podkreślał, że istotą nowego produktu jest połączenie klasycznej bankowości i świata sztuki z nowoczesnymi technologiami.
„Usługa private banking, bazująca na wieloletnich relacjach i zaufaniu, podąża obecnie w nowych, nieznanych kierunkach, ale przede wszystkim otwiera się na rosnąca grupę młodych klientów oczekujących najnowszych rozwiązań technologicznych” – mówił Jarosław Fuchs.
Z kolei według Bartosza Ciołkowskiego, nowa oferta realizuje dwa współczesne trendy – minimalizację oraz personalizację, której wyrazem jest dążenie do posiadania „czegoś, co nas wyróżnia, a co może być stworzone w oparciu o dane”.
Stokenizowane i przeniesione na karty kredytowe Pekao dzieło sztuki to fragmenty obrazu Rafała Bujnowskiego „Ściana pracowni”. Jak mówił artysta, dzięki udziałowi w projekcie jego obraz „wzbogaca się o kolejne warstwy znaczeń”.
„Jest to tez okazja do popularyzacji sztuki konceptualnej” – powiedział Rafał Bujnowski, zapowiadając, że beneficjentem jego współpracy z bankiem będzie fundacja Dzielna, której jest współzałożycielem.
Zdaniem Bartosza Bilickiego, założyciela startupu SmartVerum, projekt „Unique” jest ryzykowny i pionierski w obecnych warunkach regulacyjnych. Wyraził jednak przekonanie, że w ciągu dwóch lat koncepcję tokenizacji dzieł sztuki podejmą również inne banki.
„Tokenizacja sztuki, przeniesienie jej ze świata realnego do cyfrowego to długotrwały proces technologiczny i koncepcyjny” – mówił Bartosz Bilicki, podkreślając, że ważnym elementem prac nad projektem były kwestie bezpieczeństwa i dostosowanie się do wymogów banku.
Jarosław Fuchs podkreślał, że stworzone w ramach projektu tokeny będą miały wyłącznie wymiar marketingowy i ze względu na ograniczenia prawne nie będą przedmiotem handlu.
„Otoczenie prawne nie do końca pozwala nam zrealizować wszystkie nasze zamiary, ale realizując projekt bank przygotowuje się na zmiany w tym zakresie, jakie będą wymuszone przez rozwój technologii i rynku finansowego” – mówił wiceprezes Pekao.
Zapowiedział kolejne projekty i rozwijanie tej „nowej gałęzi biznesu” przez bank.
Według niego, punktem wyjścia do realizacji projektu była świadomość, że klienci usługi private banking w Pekao bardzo mocno inwestują w sztukę. Inspiracją była też trwająca już od 40 lat współpraca banku z przedstawicielami polskiej szkoły plakatu.
Oferowane przez bank karty kredytowe będą ważne przez trzy lata, ale po tym czasie każdy z tych plastikowych kawałków plastiku pozostanie unikatowym, niepowtarzalnym dziełem sztuki, które oprawione w ramki będzie mogło zawinąć na ścianach w domach klientów banku.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl