Wiadomości Polska Nauka i technologie Rynek innowacji sportowych jest wart 12 mld dolarów i stale rośnie
Nauka i technologie

Rynek innowacji sportowych jest wart 12 mld dolarów i stale rośnie

Eksperci, uczestniczący w debacie „Czas na innowacje w sporcie”, dyskutowali na temat możliwości wspierania i promocji sportu poprzez najnowsze technologie, a także perspektyw rozwoju dla firm i startupów z branży sportowych innowacji.

„Beneficjentów nowych technologii sportowych jest wielu. Dzięki technologii kluby usprawnią trening zawodników, widzowie dostaną spersonalizowany broadcasting wydarzeń sportowych, a sami sportowcy będą mieli więcej danych na temat postępu w treningach i w osiąganych wynikach, a także informacje na temat stanu własnego ciała” – powiedział Olgierd Cieślik.

Dodał, że nowe technologie w sporcie generują mnóstwo danych, które można analizować, porównywać i wykorzystywać dla optymalnego planu treningowego oraz dla przygotowania „długowieczności” zawodnika, aby mógł jak najdłużej wykorzystywać swój potencjał.

„Na inwestycjach w nowe technologie sportowe skorzysta również gospodarka – pieniądz będzie zainwestowany, będzie rosła jego wartość, a razem z nią będzie również rosła świadomość Polaków. Uważam, że dzięki temu polskie społeczeństwo jeszcze bardziej przekona się do sportu” – podkreślił Olgierd Cieślik.

Dodał, że innowacje w sporcie ułatwiają budowanie relacji ze sponsorami, fanami i kibicami. Jednak głównym wygranym są firmy, które inwestują w technologie sportowe.

Tomasz Snażyk, prezes zarządu Startup Poland, uważa, że w kontekście budowy rynku innowacji sportowych dobrym krokiem było powołanie przez Totalizator Sportowy funduszu Venture Capital, który wsparł finansowo już kilkanaście startupów koncentrujących się m.in. na rozwoju transmisji telewizyjnych czy na analityce danych.

„Miesiąc temu PZPN ogłosił konkurs na startupy, które miały pojechać do Kataru na Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Zgłosiło się 40 startupów, po pierwszej selekcji zostało 11, a wyjeżdżają trzy” – zaznaczył Snażyk.

Wśród nich jest firma ReSpo.Vision, która udaje się do Kataru, aby promować najnowsze rozwiązania technologiczne dostępne dla klubów piłkarskich czy federacji, a także szukać partnerów biznesowych.

„Zajmujemy się tworzeniem rozwiązań, które wykorzystują algorytmy sztucznej inteligencji do analizowania tego, co się dzieje na boisku. Monitorujemy z nagrań kamer broadcastowych, czy jeszcze bardziej wyspecjalizowanych kamer do monitorowania ponad 50 części ciała piłkarzy. Te rozwiązania są stosowane zarówno do analityki, jak i do uatrakcyjnienia samego widowiska sportowego” – powiedział Mateusz Szala, współzałożyciel i prezes zarządu ReSpo.Vision.

Dodał, że zaobserwował, jak zmieniają się wzorce konsumpcyjne, szczególnie wśród młodzieży.

„Dla młodych ludzi musi być dynamizm, muszą być emocje. Dlatego stawiamy na to, aby w sposobie wizualizacji widowiska sportowego jak najlepiej połączyć ich z tym, co dzieje się na boisku, móc tak naprawdę przenieść ich na ten stadion” – zaznaczył.

Olgierd Cieślik podkreśla, że innowacje technologiczne, które mają na celu przygotowanie lepszej oferty dla klientów, usprawnienie procesu sprzedażowego, ale też nadzór i zabezpieczenie odpowiedzialnej gry, są obecne od dawna w świecie Totalizatora Sportowego.

„Dzięki rozwiązaniom sztucznej inteligencji monitorujemy, czy gracze nie przejawiają zachowań uzależniających od hazardu i możemy dużo szybciej reagować – np. nawiązać dialog z takim graczem – i promować w ten sposób odpowiedzialny biznes i odpowiedzialną grę” – powiedział.

Wyjaśnił, że technologie sportowe są bardzo mocno zaawansowane w USA, ponieważ za oceanem sport jest mocno związany z branżą rozrywkową. Dodał również, że liczy na to, że najnowsze rozwiązania zostaną bardzo szybko zaimplementowane na krajowym boisku – w tym w koszykówce 3×3, w której rozwój i promocję Totalizator Sportowy jest mocno zaangażowany.

W trakcie debaty zaprezentowany został raport „Nowe technologie w sporcie” o potencjale sektora SportsTech w Polsce oraz możliwych barierach jego rozwoju. Materiał stanowi analizę rynku, zawiera studia przypadków oraz bada kierunki rozwoju branży w Polsce. Raport dostępny jest do pobrania bezpłatnie pod linkiem: https://startuppoland.org/report/nowe-technologie-w-sporcie/.

IV Kongres Sport Biznes Polska odbył się w dniach 15-16 listopada w Warszawie.

Źródło informacji: PAP MediaRoom


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version