Kombinacja pandemicznych ograniczeń oraz dynamicznego rozwoju cyfrowych i mobilnych kanałów komunikacji spowodowała trwałą zmianę postaw i nawyków polskich konsumentów. Polska znajduje się dziś w ścisłej, europejskiej czołówce społeczeństw najchętniej korzystających z innowacji w bankowości.
O ile dotychczas głównym motorem napędowym tego zjawiska był komfort związany z możliwością bezpiecznego bankowania w każdym miejscu i czasie, o tyle w dobie rosnącej inflacji coraz większym zainteresowaniem cieszą się nowe funkcje, umożliwiające kontrolowanie i planowanie wydatków, dzięki czemu konsumenci łatwiej mogą zarządzać swoimi finansami i oszczędnie wydawać pieniądze. Takie rozwiązanie, w ramach asystenta głosowego w aplikacji mobilnej IKO, oferuje swoim klientom PKO Bank Polski.
Asystent głosowy w aplikacji IKO działa od ponad dwóch lat. Od momentu uruchomienia do końca 2022 r. przeprowadził już 2,5 mln rozmów z klientami. Obecnie jest to 150 tys. dialogów miesięcznie. Odnotowano w nim też prawie 5 mln wypowiedzi użytkowników.
W komunikacie PKO BP podkreśla:
„Na początku rozumiał ponad 70, a obecnie 310 tematów rozmów prowadzonych językiem naturalnym. Żadna inna instytucja finansowa w Polsce nie oferuje klientom asystenta głosowego z tak zaawansowanym zakresem realizowanych poleceń”.
Nowa funkcja, umożliwiająca szczegółową analizę wydatków i poszukiwanie oszczędności z pomocą asystenta głosowego IKO, ma dodatkowo zachęcić klientów banku do korzystania z bankowego voicebota.
Od początku roku, w ramach kolejnego etapu rozwoju voicebota, użytkownicy aplikacji mobilnej IKO mogą zlecać analizę swoich płatności kartą z podziałem na 6 kategorii i 29 podkategorii w ustalonym przez siebie przedziale czasowym (od jednego miesiąca do roku).
„To rozwiązanie, które na pewno przyda się w obecnych czasach i ułatwi kontrolę oraz planowanie domowego budżetu. Rozwijamy asystenta głosowego IKO, by praktycznie wspierał klientów PKO Banku Polskiego w ich codziennym życiu, w łatwym, szybkim i bezpiecznym załatwianiu ich finansowych spraw i sprawnym zarządzaniu pieniędzmi” – wyjaśnia Dawid Kin, dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w PKO Banku Polskim.
Mechanizm nowej funkcji asystenta głosowego jest prosty. Aby zobaczyć wydatki, które należą do kategorii „Zakupy”, wystarczy zapytać „Ile wydaję na zakupy?”, lub bardziej szczegółowo: „Ile wydaję na żywność?”, „Ile wydaję na ubrania?”, „Ile wydaję na zakupy w internecie?” (podkategorie: „Produkty spożywcze”, „Odzież i obuwie”, „Zakupy internetowe”). Kwoty wydatków w poszczególnych kategoriach i podkategoriach są prezentowane graficznie – w postaci wykresów oraz podsumowania, które asystent głosowy IKO przekazuje w formie mówionej i tekstowej.
PKO Bank Polski konsekwentnie rozwija narzędzia służące do analizy i zarządzania finansami osobistymi, dającymi możliwość przeglądu wydatków oraz podsumowania oszczędności. Są to funkcje szczególnie cenne dziś – w dobie powszechnego „zaciskania pasa”.
„Pierwsza funkcja umożliwia sprawdzenie, ile nasi klienci wydają na zobowiązania kredytowe, płatności kartą, przelewy wychodzące, wypłaty z bankomatów i pozostałe płatności. Druga informuje, jak kształtuje się stan oszczędności na koncie. Od kilku miesięcy klienci mogą również wnioskować o podsumowanie płatności kartą w dowolnym sklepie – otrzymaliśmy już ponad 270 tys. takich zapytań” – czytamy w dalszej części komunikatu.
Eksperci PKO BP przekonują, że funkcji wspieranych przez asystenta głosowego IKO będzie regularnie przybywać. Skuteczne planowanie domowego budżetu, podobnie jak wszystkie inne, codzienne czynności, będą bowiem podlegać stopniowej cyfryzacji i automatyzacji, często przy wsparciu sztucznej inteligencji.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl