Wiadomości Polska Biznes i finanse CIS: Rozbudzić ciekawość młodych nt. najnowszej historii Polski”. Ruszyła IV edycja konkursu „Polskie serce pękło. Katyń 1940” (komunikat)
Biznes i finanse

CIS: Rozbudzić ciekawość młodych nt. najnowszej historii Polski”. Ruszyła IV edycja konkursu „Polskie serce pękło. Katyń 1940” (komunikat)

Centrum Informacyjne Sejmu informuje:

„Rozbudzić ciekawość młodych nt. najnowszej historii Polski”. Ruszyła IV edycja konkursu „Polskie serce pękło. Katyń 1940”.

Upamiętnienie zbrodni katyńskiej i rozbudzenie ciekawości młodych ludzi nt. naszej najnowszej historii, zwłaszcza w kontekście trwającej agresji Rosji na Ukrainę – to cele ogólnopolskiego konkursu historycznego „Polskie serce pękło. Katyń 1940” dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów, którego czwartą już edycję oficjalnie zainaugurowała marszałek Sejmu Elżbieta Witek.

– To, co dzieje się za wschodnią granicą – okrutna wojna, napad na Ukrainę – pokazuje, że metody Rosjan nie zmieniają się. Warto pamiętać o tym, co działo się w latach 1939-1940 – podkreśliła pomysłodawczyni i inicjatorka przedsięwzięcia podczas konferencji prasowej we wtorek, 17 stycznia w Sejmie. Prace konkursowe można przesyłać do 24 marca.

Po raz czwarty Marszałek Sejmu ogłosiła rozpoczęcie rywalizacji konkursowej, która jak zaakcentowała, cieszy się wielkim zainteresowaniem młodego pokolenia. – W trzech edycjach, które mamy już za sobą, udział wzięło ponad 5 tys. uczestników. Przeszło 2 tys. szkół było zaangażowanych i myślę, że ten konkurs odegrał swoją rolę – oceniła Elżbieta Witek. – Chodziło o to, by wśród młodych ludzi rozbudzić ciekawość nt. naszej historii, historii najnowszej, a Katyń przez wiele lat było jedną z kart historii zamkniętą dla nas Polaków – podkreśliła. Marszałek Sejmu wyraziła zadowolenie z zainteresowania młodych ludzi polskimi dziejami oraz wdzięczność ze wsparcie, jakie otrzymują w tym względzie od nauczycieli, rodziców i opiekunów.

Marszałek Sejmu przedstawiła kategorie w tegorocznej edycji konkursu: pierwsze trzy są przeznaczone dla uczniów szkół ponadpodstawowych, a czwarta – studentom studiów stacjonarnych i zaocznych I i II stopnia. Wśród kategorii dla młodzieży ze szkół ponadpodstawowych wymieniła pracę plastyczną, literacką i tekst piosenki. Jak wyjaśniła, praca plastyczna ma polegać na przygotowaniu ilustracji do publikacji nt. zbrodni katyńskiej. Elżbieta Witek poinformowała też, że praca literacka będzie dotyczyć tematu: „To także walka. Codzienność polskich oficerów w obozach NKWD w Kozielsku, Ostaszkowie i Starobielsku w latach 1939-1940”.

W ocenie Marszałek Sejmu to ważna i interesująca tematyka, ponieważ dotyczy nie tylko codziennego życia obozowego, ale i działalności kapłanów różnych wyznań. – Pokazuje także w jaki sposób troszczono się, walczono o zachowanie godności polski oficerów, patriotyzmu, przy próbach przekupienia ich przez żołnierzy sowieckich z NKWD. Pokazuje ich postawę na co dzień w tych najtrudniejszych obozowych warunkach – mówiła. Wskazała też na cieszącą się ogromną popularnością kategorię, w której zadaniem jest napisanie tekstu piosenki. – Tradycją już jest, że orkiestra reprezentacyjna Wojska Polskiego nagrywa do takiej piosenki melodię i potem wykonuje tę piosenkę, co dla uczestników, którzy właśnie podejmują ten trzeci temat jest niezwykle atrakcyjne – zauważyła. Marszałek Sejmu poinformowała również, że kategoria skierowana do studentów to napisanie scenariusza lekcji na taki sam temat jak w przypadku pracy literackiej, którą będą tworzyć uczniowie szkół ponadpodstawowych.

Elżbieta Witek zachęcała młodych ludzi, którzy już byli uczestnikami konkursu oraz tych, którzy jeszcze w nim nie brali udziału, żeby zechcieli się pochylić nad tą niezmiernie ważną dla Polaków tematyką. Jak przekonywała Marszałek Sejmu, okrutna wojna za naszą wschodnią granicą, agresja na Ukrainę – niezależne, wolne państwo, wskazuje na niezmieniające się postępowanie Rosjan, dlatego warto mieć w pamięci metody ich działania z okresu od 1939 do 1940 r. Elżbieta Witek zapowiedziała, że dla zwycięzców, którzy zdobędą pierwsze, drugie i trzecie miejsce czekają bardzo atrakcyjne nagrody, ale nagrodzeni będą także uczestnicy zajmujący lokaty od czwartej do dziesiątej.

Zgodnie z informacją przekazaną przez Marszałek Sejmu finał konkursu jest planowany na 15 kwietnia, zaś miejsce zostanie ogłoszone w późniejszym terminie. Jednocześnie Elżbieta Witek zachęcała, by wszelkie pytania związane z organizacją przedsięwzięcia kierować na adres mailowy konkurs@sejm.gov.pl albo od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00 pod numerem telefonu 22 694 16 13.

***

W komitecie honorowym konkursu zasiadają: prezydent Andrzej Duda – przewodniczący tego gremium, a także marszałek Sejmu Elżbieta Witek, wiceprezes Rady Ministrów, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, minister spraw wewnętrznych i administracji Mariusz Kamiński, minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek oraz prezes Instytutu Pamięci Narodowej Karol Nawrocki.

Natomiast w skład komitetu organizacyjnego konkursu wchodzą: Telewizja Polska S.A., Polskie Radio S.A. oraz Fundacja im. Janusza Kurtyki.

Patronami medialnymi konkursu są Telewizja Polska S.A. oraz Polskie Radio S.A.

Młodzież w wieku od 15 do 21 lat, ucząca się w szkołach ponadpodstawowych położonych na terenie Polski, może próbować swoich sił w kategoriach:

· plastycznej – zadanie polega na stworzeniu ilustracji do publikacji nt. zbrodni katyńskiej, w formacie A4, techniką dowolną (nie może to być praca przestrzenna);

· literackiej – należy przygotować pracę pisemną w formie eseju, rozprawki, opowiadania, wywiadu lub sztuki teatralnej na temat: „To także walka. Codzienność polskich oficerów w obozach NKWD w Kozielsku, Ostaszkowie i Starobielsku w latach 1939-1940” (objętość nie może przekroczyć 6 stron treści merytorycznej formatu A4, czcionka Times New Roman o rozmiarze 12, interlinia – 1,5, marginesy znormalizowane – 2,50 cm);

· tekst piosenki – uczestnik ma zadanie opracować tekst piosenki poświęconej Zbrodni Katyńskiej (czcionka Times New Roman o rozmiarze 12, interlinia – 1,5, marginesy znormalizowane – 2,50 cm).

Dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia uczelni wyższych położonych na terenie Polski, którzy nie ukończyli 26 roku życia, przeznaczona jest kategoria scenariusz lekcji. Zadaniem uczestnika jest opracowanie 45-minutowego konspektu zajęć lekcyjnych na temat: „To także walka. Codzienność polskich oficerów w obozach NKWD w: Kozielsku, Ostaszkowie i Starobielsku w latach 1939-1940”. Scenariusz lekcji musi m.in. być zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły ponadpodstawowej i wzbogacony o środki dydaktyczne, materiały źródłowe oraz ikonografię. Należy zastosować czcionkę Times New Roman o rozmiarze 12, interlinię – 1,5, marginesy znormalizowane – 2,50 cm.

Prace konkursowe muszą zostać przygotowane w języku polskim. Mogą być realizowane oraz zgłaszane wyłącznie przez autorów indywidualnych. Nie będą rozpatrywane prace zespołowe. Uczestnik będący uczniem szkoły ponadpodstawowej może złożyć jedną pracę wyłącznie w jednej z trzech dedykowanych kategorii: plastyczna, literacka albo tekst piosenki. Natomiast uczestnik, który jest studentem studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, może złożyć tylko jedną pracę w kategorii scenariusz lekcji.

Autorzy zwycięskich prac w każdej kategorii otrzymają nagrody. Za zajęcie pierwszego miejsca – laptop, drugiego – tablet, a trzeciego – czytnik e-booków. Przewidziano też wyróżnienia dla osób, które uplasują się na lokatach od czwartej do dziesiątej w każdej kategorii.

Prace konkursowe można nadsyłać do 24 marca 2023 r.

Wyniki konkursu zostaną ogłoszone do 15 kwietnia 2023 r.

Szczegółowe informacje nt. konkursu, wraz z regulaminem, są dostępne na stronie internetowej www.konkurskatynski.pl.

Inauguracja IV edycji konkursu „Polskie Serce Pękło. Katyń 1940”: YouTube.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ mok/


Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version