Junior najlepiej zarobi w Czechach – od 6,7 tys. do 10 tys. złotych netto + VAT
Analiza No Fluff Jobs wykazała, że w ogłoszeniach dla juniorów, w przypadku umów B2B najwyższe wynagrodzenia oferowane były w Czechach (równowartość od 6,7 do 10 tys. złotych netto +VAT*) i Polsce (od 6,3 do 10 tys. złotych netto +VAT). W przypadku umów o pracę na topie znów były Czechy (równowartość od 6,7 do 9,5 tys. złotych brutto*), a drugie miejsce zajęły Węgry (równowartość od 6,1 do 9,1 tys. złotych netto +VAT*).
Mid najlepiej zarobi w Polsce – od 14,7 tys. do 21 tys. złotych netto + VAT
W ogłoszeniach na poziomie mid, w przypadku umów B2B pierwsze miejsce należy do Polski. To tutaj oferowane widełki mieszczą się w najwyższym przedziale spośród analizowanych krajów i wynoszą od 14,7 do 21 tys. złotych netto +VAT. Minimalnie niżej prezentowały się wynagrodzenia w Ukrainie (równowartość od 13,3 do 20 tys. złotych netto +VAT*) i Czechach (równowartość od 13 do 20 tys. złotych netto +VAT*). Na UoP, we wspomnianych krajach odnotowano bardzo podobne zarobki sięgające w medianie dolnych widełek kwotę lub równowartość 11 tys. złotych brutto, a w medianie górnych widełek 17 tys. (Polska, Ukraina) lub nawet 18 tys. (Czechy). Nieco niższe wynagrodzenia oferowano na Węgrzech – na B2B była to równowartość od 11,5 do 17,8 tys. złotych netto +VAT, a na UoP od 9,8 do 15 tys. złotych brutto.
Senior najlepiej zarobi w Ukrainie – mediana górnych widełek nawet na poziomie 22,3 tys. złotych brutto
Na poziomie seniorskim znajdują się jeszcze większe dysproporcje w przypadku Węgier, ale tylko jeśli mowa o umowach o pracę. W ogłoszeniach z tą formą współpracy pojawiały się wynagrodzenia na poziomie równowartości 12,2 tys. – 18,2 tys. złotych brutto, gdy w Polsce i Czechach mediana górnych widełek wyniosła 21 tys. złotych brutto, a w Ukrainie nawet 22,3 tys. złotych brutto. W przypadku umowy B2B wynagrodzenia były dużo bardziej „spłaszczone”. W medianie dolnych widełek były to kwoty zaczynające się od 16 (Czechy) lub 17 tys. złotych netto + VAT (Polska, Ukraina, Węgry), podczas gdy mediana górnych widełek w każdym z krajów oscylowała wokół 25 tys. złotych netto +VAT.
Popularność pracy zdalnej cały czas rośnie. W ubiegłym roku aż 62 proc. ofert było w takim modelu
Jak wynika z danych No Fluff Jobs już 62 proc. ogłoszeń na portalu w Europie Środkowo-Wschodniej dotyczy modelu zdalnego. Porównując z 2021 rokiem, kiedy udział tego typu ofert był na poziomie 53 proc., możemy mówić o blisko 10 punktach procentowych wzrostu. Jednocześnie w 2022 roku pojawiło się również więcej ogłoszeń w modelu hybrydowym, jednak w tym przypadku wzrost wyniósł jedynie z 8 na 10 proc. Natomiast praca stacjonarna odnotowała spadek – w 2021 roku 39 proc. ogłoszeń dotyczyło pracy z biura, a w 2022 roku już tylko 28 proc.
„Praca spoza biura w krótkim czasie stała się standardem w IT, a specjaliści i specjalistki mniej chętnie patrzą na oferty, w których jedynym trybem pracy jest ten stacjonarny. To trend przybierający na sile od startu pandemii w 2020 roku” – komentuje Tomek Bujok, CEO No Fluff Jobs. „Warte podkreślenia jest to, że w ogłoszeniach, które informują o pracy w pełni zdalnej, pojawiają się o 20%-25% wyższe wynagrodzenia niż w tych, gdzie oferowana jest praca stacjonarna lub hybrydowa. To jeszcze bardziej zachęca kandydatów i kandydatki do poszukiwań firmy, która umożliwi im pracę na odległość” – dodaje.
W Polsce 66 proc. ogłoszeń dotyczy pracy zdalnej, a Czechy z najwyższym wskaźnikiem pracy hybrydowej
W Polsce w 2022 roku tylko co czwarte ogłoszenie IT informowało o pracy stacjonarnej. Ten odsetek spadł o 10 punktów procentowych w porównaniu z rokiem 2021. Znacząco zyskała za to praca zdalna, dobijając do udziału na poziomie 66 proc. Patrząc po lokalizacjach, w jakich może być wykonywana praca stacjonarna, z największych ośrodków miejskich na udziale straciła Warszawa (5 p.p. w dół), choć nadal jest najczęstszą lokalizacją podawaną w ogłoszeniach (występuje w 41 proc. ofert), wyprzedzając Kraków – 28 proc. ofert, który w ciągu roku uzyskał wzrost 5 p.p.
W Czechach natomiast 29 proc. ogłoszeń o pracy zawiera informację o trybie hybrydowym. To aż 10 p.p. więcej niż rok wcześniej i najwyższy wskaźnik w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Jednocześnie odsetek ogłoszeń, gdzie mowa o pracy stacjonarnej, spadł radykalnie o 15 p.p. do poziomu 41 proc.
Praca zdalna najczęstszą w Ukrainie (74 proc.), a stacjonarna na Węgrzech (51 proc.)
No Fluff Jobs w swoim raporcie porównał udział w ogłoszeniach o pracę modelu zdalnego i stacjonarnego w poszczególnych krajach. Jak się okazało najczęściej oferty stacjonarne publikowane są w Ukrainie, gdzie dotyczą one 74 proc. wszystkich ogłoszeń (wzrost o 14 p.p. w ciągu roku). Jednocześnie zauważono, że ubywało ogłoszeń informujących o pracy stacjonarnej w rejonach, które najbardziej dotknięte były wojną. Udział Kijowa w ogłoszeniach o pracy biurowej spadł w ciągu roku aż o 25 p.p., a Charkowa o ponad 9 p.p. Więcej ogłoszeń z oznaczeniem pracy stacjonarnej pojawiało się za to we Lwowie – wzrost o blisko 13 p.p., który mógł być traktowany jako nieco bezpieczniejsza lokalizacja.
Spośród krajów regionu Węgry są prawdziwym ewenementem. To tutaj wciąż dominującym trybem współpracy, mimo nieznacznego spadku w ciągu roku (4 p.p.), jest ten stacjonarny (51 proc.). Na Węgrzech odnotowano najmniejsze zmiany, jeśli chodzi o tryby pracy w ogłoszeniach. Praca zdalna pozostała na poziomie 24 proc., a ten sam odsetek zanotowano w przypadku pracy hybrydowej (wzrost w ciągu roku o 5 p.p.).
Opieka medyczna, karty sportowe i lekcje języka najpopularniejszymi benefitami
Prywatna opieka medyczna to najczęściej występujący benefit w ogłoszeniach o pracę w IT. W 2022 roku pojawił się w 80 proc. ofert i od trzech lat jest niedościgniony w tej kategorii. Karty sportowe (abonamentowe), ułatwiające zapisy na zajęcia związane z aktywnością fizyczną, to drugi popularny benefit w IT, który pojawił się w minionym roku w 73 proc. ofert. Co ciekawe, w ciągu roku największy wzrost występowania w porównaniu z 2021 rokiem zanotowały lekcje języka obcego (wzrost udziału z 11 do 15 proc.), ubezpieczenie na życie (z 9 do 11 proc.), imprezy integracyjne (z 5 do 8 proc.) i karta lunchowa (z 5 do 6 proc.).
„Branża IT przetarła szlak dla innych sektorów także w kwestii benefitów i udogodnień. Zacięta walka o kandydata sprawia, że pracodawcy i pracodawczynie nie mogą iść po linii najmniejszego oporu, a muszą zaoferować dodatki, które są pożądane przez osoby pracujące w IT” – komentuje Magdalena Gawłowska-Bujok, COO No Fluff Jobs. „W tym sensie, sektor technologiczny od lat stanowi pole doświadczalne dla tego, co oprócz wynagrodzenia powinno wchodzić w skład dobrej oferty pracy” – dodaje.
Wśród udogodnień popularne parkingi i dodatkowy sprzęt do pracy
Parking dla rowerów to, mimo lekkiego spadku w 2022 roku, wciąż bardzo powszechne udogodnienie pojawiające się w ogłoszeniach o pracy. W ubiegłym roku można było znaleźć tę informację w blisko 62 proc. ofert. Natomiast informacja o darmowym parkingu dla samochodów pojawiała się częściej w 2022 roku w porównaniu z rokiem wcześniejszym – wzrost wyniósł 5 punktów procentowych (udział 36 proc.). To pochodna trendu z końcówki 2022 roku, gdy część pracodawców zaczęła zachęcać pracowników do powrotów do biur.
Jeśli chodzi o sprzęt udostępniany do pracy, informacja o notebooku/laptopie pojawiała się ponad 9 razy częściej w ogłoszeniach niż wzmianka o jednostce stacjonarnej. Osoby lubiące pracować z 2 monitorami powinny też być zadowolone – co czwarte ogłoszenie informuje o takiej możliwości, a jedynie 10 proc. o możliwym jednym dodatkowym ekranie.
*Do przeliczeń walut użyto kursów uśrednionych NBP z 29.12.2022. Kwoty przedstawiono jako równowartość wynagrodzeń z lokalnych walut, wskazaną w PLN. Wynagrodzenia to mediany dolnych widełek i górnych widełek z ogłoszeń opublikowanych na nofluffjobs.com.
Raport „Rynek pracy IT w 2022 roku” powstał we współpracy No Fluff Jobs z Rockwool GBS, firmą rodzinną z 80-letnią tradycją, która kieruje się wartościami w biznesie i stawia na nieustanny rozwój pracowników(-czek).
Raport można pobrać na tej stronie: https://nofluffjobs.com/insights/raport-rynek-pracy-it-w-2022/.
No Fluff Jobs – portal z ogłoszeniami dla branży IT dostępny w 6 krajach i 8 językach, który jako pierwszy i jedyny wymaga publikacji widełek wynagrodzeń w każdej ofercie pracy. Po intensywnym rozwoju od 2014 roku firma No Fluff Jobs otworzyła we wrześniu 2019 roku oddział w Budapeszcie, niedługo później, w 2020 roku, wypuściła czeską wersję strony. W 2021 pojawiły się wersja ukraińska i słowacka, a w 2022 portal wszedł na rynek holenderski.
Więcej o No Fluff Jobs:
https://nofluffjobs.com/
https://www.linkedin.com/company/no-fluff-jobs/
https://www.facebook.com/nofluffjobs/
https://www.instagram.com/_nofluffjobs/
Źródło informacji: No Fluff Jobs
Źródło: pap-mediaroom.pl