Wiadomości Polska Nauka i technologie Nawet pół tysiąca złotych może „kosztować” dotarcie do wartościowego kandydata w IT. Co piąta firma z tej branży w Polsce nie realizowała kontraktu ze względu na brak specjalistów do pracy
Nauka i technologie

Nawet pół tysiąca złotych może „kosztować” dotarcie do wartościowego kandydata w IT. Co piąta firma z tej branży w Polsce nie realizowała kontraktu ze względu na brak specjalistów do pracy

W Polsce brakuje prawie 150 tysięcy pracowników sektora IT, a 72 proc. z nich szuka pracy na portalach branżowych. Instytut badawczy MANDS postanowił przyjrzeć się bliżej efektywności serwisów w Polsce. Według najnowszego badania, by pracodawca otrzymał wartościowe CV, musi wydać od 11 do 516 złotych netto w zależności od portalu, na którym zamieszczono ogłoszenie i od specjalizacji stanowiska. W tegorocznym porównaniu najlepiej wypadł serwis No Fluff Jobs, znany z wymogu umieszczania widełek w każdym ogłoszeniu – średni koszt dotarcia do członka zespołu developerskiego wyniósł tam 30 zł netto za każdego wartościowego kandydata.

„Według badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego z listopada 2022 r., rynek pracy w Polsce cierpi na niedobór 147 tys. specjalistów(-ek) IT. Z tych samych badań wynika, że aż co piąta firma musiała często odmawiać przyjęcia projektu ze względu na brak zasobów ludzkich koniecznych do jego wykonania, a 42 proc. wakatów firmy określały jako trudne do obsadzenia” – komentuje Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs.

Lukę kadrową w IT mogą uzupełnić ogłoszenia o pracy zamieszczane na portalach branżowych, a te stanowią dla pracodawców najtańszy sposób dotarcia do kandydatów. Skuteczności serwisów w najnowszym badaniu przyjrzał się Instytut MANDS, gdzie wzięto pod uwagę największe polskie portale ogłoszeniowe IT – Bulldogjob, inHire.io, Just Join IT, No Fluff Jobs oraz the:protocol. Na każdym z nich opublikowano zestaw 4 ogłoszeń na różne stanowiska IT.

Rekruter musi zapłacić za dobre CV

Według najnowszego badania najniższy koszt pozyskania wartościowego kandydata z branży IT odnotowano na portalu No Fluff Jobs i wyniósł on średnio 30 zł netto. Drugi w tym zestawieniu okazał się portal Just Join IT z kosztem 45 zł netto, następnie kolejno Bulldogjob (165 zł netto/wartościowy kandydat), the:protocol (200 zł netto), oraz inhire.io (267 zł netto). Najwyższy wskaźnik efektywności (liczba jakościowych CV/liczbę otrzymanych CV uzyskały ex aequo No Fluff Jobs i inhire.io (63 proc.) – najniższą efektywność miały Just Join IT (48 proc.), Bulldogjobs (49 proc.) i the:protocol (50 proc.).

„Rekrutacje w sektorze technologicznym w 2023 roku będą trudne nie tylko z powodu niedoborów talentów, lecz także z powodów ekonomicznych. Dlatego warto współpracować z takimi portalami ogłoszeniowymi, które są przyjazne dla kandydatów(-ek), mówią ich językiem i – przede wszystkim – oszczędzają ich czas przez publikowanie widełek wynagrodzeń” – tłumaczy Magdalena Gawłowska-Bujok, COO No Fluff Jobs.

Project Managerów Ci u nas dostatek, o dobrego Fullstacka trzeba powalczyć

Najbardziej konkurencyjną rolą, o którą zabiegało najwięcej kandydatów, okazała się kategoria Project Management. Tutaj lider zestawienia (No Fluff Jobs) zyskał 203 aplikacje, z czego 122 były wartościowe. Drugi w zestawieniu (Just Join IT) uzyskał odpowiednio 85 aplikacji, z czego 48 było wartościowych. Najtrudniejszą do obsadzenia rolą okazało się stanowisko Remote Fullstack .Net Developer. Tu ponownie zwyciężyło No Fluff Jobs, które zebrało 14 aplikacji, z czego 13 wartościowych. U drugiego w stawce Just Join IT odnotowano 13 aplikacji, z których 5 było wartościowych. Miało to oczywiście odzwierciedlenie w kosztach dotarcia do kandydata.

„Im bardziej niszowe stanowisko i im wyższe wymagane doświadczenie, tym trudniej o kandydatów(-tki) – mówi Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs. – Sam, jeszcze pracując jako aktywny programista, widziałem, jak bardzo proporcjonalna do moich rosnących umiejętności była liczba zapytań od rekruterów(-ek). Z drugiej strony, choć Polska powinna kształcić ponad 3-krotnie więcej specjalistów(-ek) IT na uczelniach, to widzimy, że ogrom ludzi szuka też innych dróg np. kursów czy bootcampów, a liczba kandydatów(-ek) stale rośnie, w szczególności na stanowiskach juniorskich. Wiele osób chce zostać programist(k)ami, ale próg wejścia jest wysoki” – dodaje.

No Fluff Jobs najskuteczniejszym portalem do zatrudniania programistów według raportu MANDS

Koszt pozyskania wartościowego CV od Remote Fullstack .Net Developera to 9 razy więcej od aplikacji na stanowisko Project Managera. Za tę pierwszą w No Fluff Jobs zapłacić trzeba średnio 104 zł netto, za drugą średnio 11 zł netto. Na Just Join IT to odpowiednio 220 zł netto i 23 zł netto, a na Bulldogjob 516 zł netto i 64 zł netto. Na the:protocol za jedną aplikację na pozycję Project Managera trzeba było zapłacić 55 zł netto, a w inhire.io – 125 zł netto (w obu portalach nie otrzymano żadnego wartościowego CV na stanowisko Remote Fullstack .Net Developer).

Ogłoszenia zamieszczone na No Fluff Jobs dostarczyły: największej liczby aplikacji, największej liczby wartościowych CV, a także miały najniższy koszt dotarcia do wartościowego kandydata i pierwsze miejsce w rankingu podbić ogłoszenia.

Metodyka badania polskiego instytutu badawczego MANDS „Raport z badania skuteczności branżowych portali z ogłoszeniami o pracę IT”

Badanie zostało zrealizowane metodą tajemniczego klienta na portalach Bulldogjob, inHire.io, Just Join IT, No Fluff Jobs oraz the:protocol. Kluczem doboru była popularność serwisów, czyli tych z największą liczbą aktualnych ogłoszeń. Kontakt z portalami w celu nawiązania współpracy był prowadzony między 29 września a 4 października 2022. Emisja ogłoszeń trwała 30 dni i przypadała na okres 11 października 2022 do 9 listopada 2022 r.. Na każdym z 5 portali tajemniczy klient opublikował 4 ogłoszenia o pracy na najpopularniejszych stanowiskach, z których można stworzyć zespół developerski: JavaScript Frontend Developer, Java Developer, Remote Fullstack .Net Developer oraz Project Manager.

Z każdym z portali podjęto kontakt według ustalonego scenariusza: nawiązanie kontaktu z portalami, otrzymanie ofert cenowych, podjęcie negocjacji cen, dopełnienie formalności (zamówienie, faktura proforma, faktura) i finalnie: emisja ogłoszeń. Wykupione ogłoszenia charakteryzowały się zbliżonymi parametrami na wszystkich portalach: ten sam dzień rozpoczęcia emisji ogłoszeń, 30 dni emisji ogłoszeń (portal Bulldogjob oferuje standardowo 45 dni emisji, bez możliwości skrócenia), takie same stanowiska na wszystkich portalach, z tymi samymi wymaganiami, 4 podbicia każdego z ogłoszeń (portal the:protocol w ofercie posiada 8 podbić ogłoszenia; portal inhire.io ze względu na przyjęty model działania nie oferuje usługi odświeżania ogłoszeń), możliwość pracy zdalnej lub stacjonarnej w jednym z 3 miast (Warszawa, Gdańsk, Kraków).

Badanie przeprowadzono na portalach branżowych, które zawierają największą liczbę ogłoszeń o pracę w branży IT. Celem badania było poznanie liczby odsłon ogłoszeń, liczby aplikacji na stanowiska, liczby wartościowych (efektywnych) CV. Aplikacje kandydatów zostały ocenione przez zespół doświadczonych rekruterów na podstawie wymagań zawartych w ogłoszeniach. Kandydaci, którzy spełnili oczekiwania, zostali zaklasyfikowani jako „wartościowe (efektywne) CV”. Osoby, które nie spełniły oczekiwań, zostały odrzucone w procesie rekrutacji i nie są ujęte w zestawieniach porównujących osiągnięte wyniki przez poszczególne portale.

No Fluff Jobs – portal z ogłoszeniami dla branży IT dostępny w 6 krajach i 8 językach, który jako pierwszy i jedyny wymaga publikacji widełek wynagrodzeń w każdej ofercie pracy. Po intensywnym rozwoju od 2014 roku firma No Fluff Jobs otworzyła we wrześniu 2019 roku oddział w Budapeszcie, niedługo później, w 2020 roku, wypuściła czeską, a w 2021 ukraińską, białoruską (wycofanie po agresji na Ukrainę) i słowacką wersję strony, a w 2022 roku – holenderską.

Więcej o No Fluff Jobs:

https://nofluffjobs.com/

https://www.linkedin.com/company/no-fluff-jobs/

facebook.com/nofluffjobs/

https://www.instagram.com/_nofluffjobs/

Źródło informacji: No Fluff Jobs

 


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version