Nowy gen, nowe nadzieje: Odkrycie polsko-kanadyjskich badaczy, które może zmienić przyszłość walki z rakiem piersi

Polscy i kanadyjscy naukowcy odkryli nowy gen o nazwie ATRIP, którego mutacje mogą zwiększać ryzyko zachorowania na raka piersi – poinformował PAP dr Cezary Cybulski, genetyk z Zakładu Genetyki i Patomorfologii Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.

Dr Mohammad Akbari z Uniwersytetu w Toronto został wybrany na drugiego kierownika zespołu do przeprowadzenia badań. Jego wiedza i doświadczenie stały się kluczem do sukcesu projektu.

Polscy i kanadyjscy naukowcy wspólnie opracowali pracę, która została następnie opublikowana w cenionym magazynie „American Journal of Human Genetics”. Wyznaczone w niej zależności pomiędzy genami a rakiem piersi mogą stanowić podstawę do wprowadzenia nowych metod diagnozowania i leczenia.

Dr Akbari odgrywał szczególnie ważną rolę w procesie tworzenia pracy, dzięki jego dorobkowi naukowemu oraz doświadczeniu. Został wybrany na drugiego kierownika zespołu, który realizował badania.

Badanie 16 tys. kobiet z rakiem piersi i 9 tys. zdrowych kobiet z populacji polskiej ujawniło związek między mutacją ATRIP a występowaniem raka piersi – jak wyjaśnił dr Cezary Cybulski z Zakładu Genetyki i Patomorfologii Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego.

„Przeprowadziliśmy sekwencjonowanie całego genomu i zidentyfikowaliśmy jedną powtarzalną mutację w genie ATRIP w homogennej genetycznie populacji polskiej” – powiedział dr Cybulski w rozmowie z PAP. Mutacja jest odpowiedzialna za skrócenie białka zapisanego w genie ATRIP.

Polscy i kanadyjscy naukowcy odkryli nowy gen, silnie związany z ryzykiem zachorowania na raka. Gen okazał się być związany z większym prawdopodobieństwem wystąpienia raka piersi, raka trzustki oraz raka jelita grubego. Badacze twierdzą, że odkrycie to może pomóc w skuteczniejszym diagnozowaniu i leczeniu tych chorób.

Odkrycie wpłynęło na nowy sposób postrzegania ryzyka zachorowania na raka. Nowy gen ma potencjał do poprawy współczesnego postrzegania chorób nowotworowych. Może to również stać się czynnikiem wpływającym na zapobieganie tym chorobom i zmniejszenie liczby ofiar.

Nowe odkrycie jest dowodem na to, że naukowcy są w stanie zidentyfikować czynniki związane z ryzykiem zachorowania na raka. Będzie to miało duży wpływ na skuteczność wykrywania i leczenia raka. Badacze będą mogli lepiej zrozumieć, jak można zminimalizować ryzyko zachorowania i skuteczniej przeciwdziałać tej chorobie.

Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl