Fenomenalne odkrycie – Ścięgna dinozaurów zbliżone do ptasich

Polscy paleontolodzy odkryli, że proces kostnienia ścięgien u dinozaurów przebiegał w sposób podobny do tego, który obserwuje się u ptaków. Wyniki te opublikowano na łamach „Zoological Journal of the Linnean Society”.

Zidentyfikowanie miękkich elementów wymarłych kręgowców stanowi dla paleontologów wyzwanie. Niedawno polscy naukowcy odnaleźli ślady miękkich tkanek, takich jak kolagen, naczynia krwionośne i komórki, w skamieniałościach dinozaurów, co było pierwszym tego typu odkryciem w historii.

Ustalenia zespołu wykazały, że ścięgna dinozaurów ulegały kostnieniu. To samo zjawisko występuje również u ptaków, gdzie w trakcie życia tkanki miękkie ścięgien mineralizują się.

„Wyniki naszych badań udowadniają, że schemat procesu mineralizacji ścięgien oraz proces różnicowania się komórek i tkanek dinozaury dzielą ze współczesnymi ptakami” – wyjaśnia PAP kierownik zespołu, dr Dawid Surmik z Instytutu Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Paragraf 1:

Badacze z Uniwersytetu Warszawskiego ustalili, że dinozaury miały ścięgna podobne do ptasich. W ramach projektu badacze przeanalizowali szczątki dinozaurów, aby określić ich anatomię.

Paragraf 2:

Eksperci z Uniwersytetu Warszawskiego zdali sobie sprawę z faktu, że dinozaury miały strukturę ścięgien zbliżoną do ptasich. W projekcie użyto szczątków dinozaurów, aby przeprowadzić dokładną analizę ich anatomii.

Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl