11 mln 233 tys. euro z Unii Europejskiej trafiło do północnego subregionu woj. opolskiego na projekty o nazwie „Realizacja strategii niskoemisyjnej”. Przy finansowaniu tego projektu wzięto pod uwagę kwestie ochrony środowiska poprzez zastąpienie autobusów ekologicznymi, budowę ścieżek rowerowych, punktów „parkuj i jedź” oraz instalację energooszczędnego oświetlenia.
Mieszkańcy 11 gmin w powiatach kluczborskim, oleskim i namysłowskim zyskali możliwość korzystania z niskoemisyjnej strategii. Inwestycje zostały zrealizowane w Byczynie, Kluczborku, Lasowicach Wielkich, Wołczynie, Dobrodzieniu, Olesnie, Praszce, Rudnikach, Zębowicach, Namysłowie i Pokoju.
Dzięki zrealizowanemu projektowi, mieszkańcy miasta mają do dyspozycji aż 10 obiektów „parkuj i jedź” oraz 10 parkingów Bike&Ride. Każde z nich posiada odpowiednio 291 i 130 miejsc postojowych. Aby ułatwić postój rowerom, we wszystkich obiektach zainstalowano wiaty i stojaki. W ciągu ostatniego roku, z tych miejsc skorzystało blisko 44 tys. pojazdów.
Kluczborska PKS została wyposażona w 15 niskoemisyjnych autobusów, a także pięć przebudowanych lub nowo wybudowanych centrów przesiadkowych. Aby jeszcze bardziej ułatwić poruszanie się po mieście, został zainstalowany innowacyjny system informacji pasażerskiej. Dzięki unijnym funduszom zakupiono również nowoczesny tabor, który w krótkim czasie zastąpi 1/4 obecnie wykorzystywanych pojazdów.
Mieszkańcom miasta zapewniono lepszy dostęp do zrównoważonych środków transportu, dzięki przebudowie i rozbudowie 90 km ścieżek rowerowych, w tym 1,25 km istniejących tras. Połączono je z ciągami pieszo-rowerowymi, tworząc zarówno wygodne trasy w zabudowanych, jak i niezabudowanych obszarach, w tym po trasach dawnych linii kolejowych. Wszystkie nowe ścieżki rowerowe wyposażono w oszczędne oświetlenie LED i systemy kanalizacji deszczowej, dzięki czemu jazda rowerem jest bezpieczna i ekologiczna.
Dzięki inwestycjom związanym z projektem udało się zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 68 ton CO2 rocznie. Było to możliwe dzięki stworzeniu bezpiecznych, spójnych, funkcjonalnych oraz efektywnych form transportu publicznego oraz indywidualnego w subregionie.
Projekt o wartości 13,2 mln euro został sfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, dzięki wsparciu w wysokości 11,2 mln euro w ramach Regionalnego Programu Województwa Opolskiego na lata 2014-2020.
Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl