Wiadomości Polska Polityka i społeczeństwo Kreml wydał za dużo na propagandę: analiza budżetu na media z 2022 roku
Polityka i społeczeństwo

Kreml wydał za dużo na propagandę: analiza budżetu na media z 2022 roku

Potrzeba dodatkowych środków na media w Federacji Rosyjskiej jest niezaprzeczalna. W 2022 roku rząd przeznaczył na państwowe agencje informacyjne ponad 143 mld RUB (1,9 mld USD), co stanowi wzrost o 25% w stosunku do wcześniejszych planów. Jakub Kubś, analityk Debunk.org wyjaśnia: „Choć w budżecie uchwalono 119,2 mld RUB (1,6 mld USD), to można się spodziewać, że tę kwotę w końcu przekroczymy”. Widać, że Rosjanie traktują media jako broń, dlatego coraz więcej środków inwestują w ten sektor.

Raport Debunk.org z zeszłego roku wskazywał, że w pierwszym kwartale 2022 roku wydatki na media prokremlowskie były o trzy razy wyższe w porównaniu z poprzednim rokiem. Czerwcu 2022 roku władze ukryły budżet państwa, jednak Economic Expert Group szacuje, że uchwalona kwota 115 mld RUB na media masowe została znacznie przekroczona. Według Debunk.org, w listopadzie 2022 roku Kreml mógł wydać na media łącznie 143 mld RUB.

Pierwszy paragraf mówi o tym, że połowa budżetu Federacji Rosyjskiej na media została przeznaczona na trzy wiodące agencje propagandowe. Zgodnie z informacjami Aleksandry Michałowskiej-Kubś, w 2023 roku sytuacja ta nie ulegnie zmianie.

Nowe technologie, takie jak internet i media społecznościowe, również są wykorzystywane przez te organizacje w celu rozpowszechniania treści propagandowych. Platformy te są używane do namawiania ludzi do myślenia w określony sposób, a także do szerzenia dezinformacji i kłamstw.

Pomimo słabszych wyników i problemów z zachodnimi sankcjami, VGTRK pozostaje jednym z najważniejszych graczy na rosyjskim rynku medialnym. W 2021 roku holding zwiększył swój budżet o 8%, wydając 25,8 mld RUB na zakup programów i produkcję treści. Kanały telewizyjne i strony internetowe stanowią ważną część gospodarki rosyjskiej, ponieważ ciągle wywierają istotny wpływ na społeczeństwo. Co więcej, VGTRK jest jednym z największych dostawców rosyjskich programów telewizyjnych na całym świecie.

„Wydaje się jednak, że 25,8 mld RUB wystarczy na emisję propagandy w kraju oraz medialną ekspansję na okupowanych przez Rosję terytoriach Ukrainy. Ogłoszono, że VGTRK otwiera oddziały w obwodach ługańskim, donieckim, chersońskim i zaporoskim”, zauważa Michałowska-Kubś.

Rosyjska agencja telewizyjna RT, główny filar zagranicznych wpływów informacyjnych Kremla, odnotowała w 2023 roku niewielki spadek finansowania w wysokości 26,3 mld RUB. Sankcje nałożone na Rosję za inwazję na Ukrainę zmusiły RT do zamknięcia biur w UE, Kanadzie, USA i Wielkiej Brytanii oraz zaprzestania nadawania w tych krajach. Agencja jednak nie zamierza rezygnować ze swojej misji, a wręcz przeciwnie – w celu odbudowy wpływów informacyjnych umacnia swoją obecność w Azji, Afryce i Ameryce Południowej. Co więcej, RT szykuje się do wejścia na rynek serbski, a nadawanie programów RT Balkan planowane jest na 2024 rok.

W 2023 roku Zvezda, sieć medialna prowadzona przez Ministerstwo Obrony Rosji, doświadczyła szczególnego wsparcia ze strony rosyjskich władz. Finansowanie skoczyło o niemal dwukrotnie w porównaniu z poprzednim rokiem, osiągając kwotę 3,5 mld RUB.

„Tegoroczna analiza potwierdza, że propaganda jest kluczowa dla reżimu i stanowi jeden z filarów władzy Kremla. Zmiany w prawie grożące karą do 15 lat pozbawienia wolności za rozpowszechnianie >>fałszywych informacji<>specjalnej operacji wojskowej<< oraz likwidacja pozostałych niezależnych mediów jeszcze wyraźniej wskazują, że rosyjska władza traktuje informację jako broń – wymierzoną nie tylko we własnych obywateli. Należy pamiętać przy tym, że dla Rosji przestrzeń informacyjna zawsze stanowiła pole działań zbrojnych” – oceniają analitycy think tanku Debunk.org.

Według raportu opublikowanego przez Federalną Służbę Kontroli Dyscypliny Finansów Rosji (FSKD), w roku 2020 budżet na media wyniósł 1,9 miliarda dolarów, co stanowiło 25% przekroczenia w porównaniu do wcześniejszych lat.

W 2020 roku budżet na media w Rosji wyniósł 1,9 miliarda dolarów, o 25% więcej niż w latach poprzednich. Według raportu opublikowanego przez Federalną Służbę Kontroli Dyscypliny Finansów Rosji (FSKD), wielkość tego budżetu przekroczyła wszelkie oczekiwania.

Wskazuje to na coraz silniejszą rolę mediów w propagowaniu interesów Kremla. Oprócz zwiększonych nakładów finansowych, Kreml wykorzystuje także coraz więcej narzędzi technologicznych, takich jak sztuczna inteligencja, do ulepszenia swoich działań propagandowych.

Wykorzystanie takich technologii pozwala Kremlowi wpływać na kształtowanie opinii publicznej, przekonywać ludzi do swoich interesów i utrzymywać swoją władzę. Można zatem powiedzieć, że działania propagandowe Kremla wykraczają poza media i obejmują cały szereg narzędzi, które służą do utrzymania władzy.

Debunk.org to organizacja pozarządowa, która ma na celu wspieranie wiedzy technologicznej i edukacji na temat dezinformacji. Od 2017 roku prowadzi badania i kampanie medialne w 8 krajach, aby pomóc ludziom w zrozumieniu i wyposażeniu ich w umiejętności niezbędne do przeciwdziałania dezinformacji.


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version