Wiadomości Polska Polityka i społeczeństwo Polskie uczelnie coraz bardziej dostępne. Nowy konkurs NCBR w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego
Polityka i społeczeństwo

Polskie uczelnie coraz bardziej dostępne. Nowy konkurs NCBR w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego

NCBR przeznaczy 400 mln zł na konkurs „Uczelnie coraz bardziej dostępne”, aby zapewnić osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, bezproblemowy dostęp do oferty szkół wyższych. Fundusze z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego pomogą w usuwaniu niewidocznych dla wszystkich barier. Wnioski można składać do 28 czerwca br.

Uczelnie, które aktywnie pracowały nad dostosowaniem się do potrzeb studentów ze specjalnymi wymaganiami zdrowotnymi, są zaproszone do udziału w konkursie. Tylko te, które skutecznie zrealizowały projekty POWER w ramach ścieżek: MINI+MIDI, MIDI lub MAXI, i chcą dalej rozwijać i doskonalić swoje praktyki dostępności, mogą teraz kontynuować swoje starania w ramach ścieżki Rozwój+.

„Uczelnie są ośrodkami, których doświadczenia, także w zakresie szeroko rozumianej dostępności, promieniują na cały kraj. Dlatego dążymy do tego, żeby kształcenie odbywało się w duchu równych szans. Zdaję sobie sprawę, jak złożone jest to zadanie i jak poważnych nakładów wymaga. Ale jednocześnie obserwuję, że ośrodki, w których dostępność nie jest jedynie hasłem reklamowym bez pokrycia, rzeczywiście przyciągają studentów, są też dobrym miejscem pracy dla kadry naukowo-dydaktycznej i administracyjnej. Tym bardziej zachęcam do zgłaszania swoich propozycji w ogłoszonym przez NCBR konkursie” – powiedział Dariusz Wieczorek, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

NCBR ogłosiło konkurs „Uczelnie coraz bardziej dostępne” z budżetem w wysokości 400 mln zł, który ma na celu zwiększenie dostępności szkół wyższych dla osób ze szczególnymi potrzebami. Konkurs ten jest przeznaczony dla uczelni, które już w przeszłości angażowały się w projekty związane z dostępnością, a teraz chcą kontynuować i rozwijać swoje działania. Zapraszamy uczelnie do składania wniosków do 28 czerwca br.

Konkurs „Uczelnie coraz bardziej dostępne” to kontynuacja idei poprzedniego konkursu „Uczelnia dostępna”. NCBR chce wesprzeć uczelnie w podejmowaniu działań, które umożliwią jak najszersze otwarcie się na osoby ze szczególnymi potrzebami, a także zwiększą szanse ich absolwentów na znalezienie zatrudnienia. Konkurs ten jest częścią Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) i trwa do 28 czerwca br.

„W naborze >>Uczelnie coraz bardziej dostępne<< do składania wniosków zapraszamy szkoły wyższe bardziej dojrzałe w obszarze dostępności. To znaczy takie, które korzystając ze wsparcia Funduszy Europejskich, skutecznie działały na rzecz dostosowania np. swojej organizacji, programów kształcenia, rozwiązań edukacyjnych i architektonicznych, procedur czy stron internetowych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Czekamy więc na kolejne pomysły uczelni, które potrafiły już w pewnym zakresie wzmocnić otwartość społeczności akademickiej na osoby dotąd niesłusznie pomijane. Liczę na to, że wkraczając na ścieżkę Rozwój+, w pełni rozwiną skrzydła i pokażą, że nowoczesne kształcenie nikogo nie wyklucza. Dostępność musi być standardem, aby wszyscy studenci mogli bez przeszkód korzystać ze swoich praw” – podkreślił prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, p.o. dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

NCBR uruchomił kolejny konkurs w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, którego celem jest zwiększenie dostępności szkolnictwa wyższego. W poprzednim naborze uczelnie z mniejszym doświadczeniem w tym zakresie aplikowały w ramach projektów POWER lub ścieżki MINI, a obecnie trwa ocena wniosków.

Program „Uczelnia dostępna” wspierany przez Fundusze Europejskie umożliwił ponad 200 polskim szkołom wyższym podjęcie działań mających na celu eliminację barier w edukacji w ramach perspektywy finansowej 2014-2020. Program brał udział w trzech edycjach konkursu NCBR.

Konkretne działania podejmowane przez uczelnie uczestniczące w programie „Uczelnia dostępna” stanowią krok naprzód w eliminowaniu barier w edukacji. Dzięki temu polskie szkoły wyższe mogą lepiej dostosować się do potrzeb swoich studentów.

Program „Uczelnie coraz bardziej dostępne” jest kontynuacją i rozwinięciem idei, ogłoszonej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). NCBR po raz kolejny wspiera uczelnie w podejmowaniu aktywnych działań, które mają na celu otwarcie się na osoby ze szczególnymi potrzebami i zapewnienie im równego dostępu do wysokiej jakości edukacji i szkolenia. Dzięki temu zwiększają się szanse absolwentów zagrożonych wykluczeniem na znalezienie satysfakcjonującej pracy.

Konkurs „Uczelnie coraz bardziej dostępne” ma do dyspozycji budżet w wysokości 400 mln zł, przeznaczony na wsparcie projektów realizujących wymagania ścieżki Rozwój+. Dofinansowanie może pokryć nawet do 97% wartości wydatków kwalifikowalnych projektu, sięgając maksymalnie 8 mln zł. Wnioskodawcy muszą wnieść niewielki wkład własny.

W celu zapewnienia równych szans, zwłaszcza dla osób z niepełnosprawnościami, wnioskodawca ma możliwość uzyskania dofinansowania w wysokości 25% kosztów kwalifikowalnych projektu poprzez cross-finansowanie (tzw. elastyczne finansowanie jednofunduszowych programów operacyjnych UE). Te środki mogą być wykorzystane na zakup infrastruktury lub adaptację budynków, pomieszczeń i otoczenia budynków, aby dostosować uczelnię do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.

Uczelnia może złożyć wniosek samodzielnie lub w partnerstwie z inną uczelnią, aby uzyskać wsparcie NCBR w poprawie poziomu dostępności.

Program Ścieżka Rozwój Plus: od diagnozy do trwałych efektów

Przygotowując wniosek, uczelnia musi przeprowadzić diagnozę dostępności z wykorzystaniem karty samooceny. Karta ta ma na celu przedstawienie obecnego poziomu dostępności uczelni, cele projektu, narzędzia i metody, które będą użyte. Eksperci ocenią, czy proponowane działania są racjonalne i uzasadnione.

Aby lepiej zrozumieć potrzeby uczelni związane z dostępnością i skutecznie zaplanować działania, zaleca się, aby projekt był realizowany we współpracy ze społecznością osób z niepełnosprawnościami na każdym etapie. W każdym zespole zarządzającym projektem powinna być obecna osoba z doświadczeniem w zapewnianiu dostępności, zwłaszcza w kontekście szkolnictwa wyższego. W ramach działań merytorycznych konieczna jest bliska współpraca z przedstawicielami uczelnianej jednostki odpowiedzialnej za dostępność oraz zaangażowanie pracowników tej jednostki w zespół kierujący projektem i jego działania.

Nasze projekty będą skupiać się na poprawie dostępności uczelni dla wszystkich, niezależnie od ich potrzeb. Chcemy stworzyć warunki, które umożliwią pełne uczestnictwo osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności w życiu uczelnianym i akademickim, zapewniając im równość szans w rekrutacji, kształceniu, badaniach naukowych, wydarzeniach kulturalnych i sportowych oraz zatrudnieniu.

Projekt musi obejmować 8 obszarów wsparcia, które to są:

– struktura organizacyjna,

– dostępność architektoniczna,

– dostępność informacyjno-komunikacyjna,

– dostępność cyfrowa,

– technologie,

– procedury,

– usługi wspierające edukację,

– działania podnoszące świadomość niepełnosprawności.

Szczegółowe działania i ich zakres są określone w dokumencie „Opis ścieżki Rozwój+”, który stanowi załącznik do regulaminu wyboru projektów. Wszystkie one zmierzają do osiągnięcia w przyszłości pełnej dostępności uczelni, z uwzględnieniem wszystkich aspektów jej funkcjonowania. Wnioskodawcy muszą zarazem wziąć pod uwagę, że efekty realizacji projektu powinny być kontynuowane po jego zakończeniu, przy wykorzystaniu funduszy pozyskanych z innych źródeł.

Wszystkie działania muszą być przeprowadzone z zastosowaniem zasad projektowania uniwersalnego, aby umożliwić korzystanie z produktów, środowiska, programów i usług wszystkim osobom, w tym osobom z niepełnosprawnością, bez konieczności stosowania specjalnych dostosowań. W przypadku braku możliwości zastosowania projektowania uniwersalnego, należy sięgnąć po racjonalne usprawnienia.

Podczas oceny wniosków uwzględniane będą dodatkowe kryteria związane z zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami oraz zdobywaniem przez nie nowych kompetencji w ramach projektu. Ponadto, premiowane będą także projekty, które promują udział podmiotów ekonomii społecznej, w tym przedsiębiorstw społecznych.

Projekty o szerokim zakresie i kompleksowym podejściu do zapewnienia dostępności mogą trwać nawet do czterech lat. Wnioski można składać do 28 czerwca bieżącego roku.

Jeśli interesuje Cię program „Uczelnie coraz bardziej dostępne”, dołącz do spotkania informacyjnego, które odbędzie się 8 maja br. w formie hybrydowej. Rejestracja jest konieczna do 26 kwietnia br., a pierwszeństwo będą miały uczelnie uprawnione do aplikowania w naborze.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zaprasza przedstawicieli zainteresowanych uczelni na spotkanie informacyjne poświęcone założeniom naboru „Uczelnie coraz bardziej dostępne”, realizowanego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027. O zakwalifikowaniu na listę uczestników spotkania decyduje kolejność zgłoszeń oraz liczba osób zgłoszonych w ramach jednostki.

Aktualne informacje dotyczące naboru projektów „Uczelnie coraz bardziej dostępne” oraz spotkania informacyjnego można znaleźć na stronie internetowej Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: gov.pl/ncbr


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version