Polityka i społeczeństwo

Morskie farmy wiatrowe – nowa nadzieja dla przyszłości energii odnawialnej

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA wraz z ORLEN Neptun poczynił znaczne postępy w budowie pierwszego w polskim wybrzeżu terminala instalacyjnego dla farm wiatrowych. Spotkanie zorganizowano również po to, aby podkreślić znaczenie portów morskich w dalszym rozwoju morskiej energetyki wiatrowej.

„Rozwój morskiej energetyki wiatrowej jest dla Polski szansą na uzyskanie wsparcia w postaci silnego motorem gospodarczego. Inwestycja w nowy terminal portu w Świnoujściu może przynieść olbrzymie korzyści całemu regionowi. Badania pokazują, że pozytywny wpływ jednego miejsca pracy w porcie na rynek pracy okołoportowego jest bardzo wysoki – z jednego miejsca powstaje aż osiem nowych zatrudnień” – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych, który będzie jednym z najnowocześniejszych w Europie, rozpocznie swoją działalność w porcie Świnoujście na przełomie 2024 i 2025 roku. Umowa na dzierżawę portowych terenów została podpisana w jesieni 2022 roku, a prace budowlane mają ruszyć jeszcze w 2023 roku. Obecnie trwają prace przygotowujące teren pod budowę, aby w 2024 roku terminal osiągnął pełną zdolność operacyjną.

W ramach nowej inwestycji terminalu, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podejmuje się budowy dwóch wysuniętych o 25 m dalej na wodę nabrzeży. Podczas procesu pogłębiania toru wodnego na odcinku pomiędzy obrotnicą Mieleńską i nowym terminalem, powstałe materiały zostaną użyte do wykonania zasypów między nowymi a istniejącymi nabrzeżami. Natomiast ORLEN Neptun odpowiada za budowę nowych powierzchni składowych dla elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole, o łącznej powierzchni około 17 ha, infrastruktury komunikacyjnej oraz budynku administracyjno-biurowego.

Terminal instalacyjny w Świnoujściu to najnowocześniejszy port tego typu w Europie. Dzięki 2 nabrzeżom o długości 250 metrów, będzie możliwy wstępny montaż wież turbin wiatrowych, osiągających wysokość ponad 100 metrów i masę 1000 ton. Specjalistyczne statki typu jack-up pozwolą na instalację najnowocześniejszych turbin o mocy 15 MW i większych. Terminal jako pierwszy służyć będzie do instalacji komponentów farmy Baltic Power, a następnie innych inwestycji na Bałtyku. Położenie portu w Świnoujściu zapewni obsługę nie tylko polskich, ale również zagranicznych projektów na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich.

Baltic Power to wspólne przedsięwzięcie Grupy ORLEN i Northland Power, które zmieni oblicze polskich wód Bałtyku. Projekt zaangażował ponad 90 ekspertów z 10 krajów, aby stworzyć jedną z najnowocześniejszych morskich farm wiatrowych. Baltic Power zapewnił już wszystkie niezbędne elementy łańcucha dostaw, w którym uczestniczą również firmy z Polski. Ponadto trwają prace budowlane nad lądową infrastrukturą pozwalającą na odbieranie mocy wytworzonej przez turbiny wiatrowe.

PAP SA nie wprowadza żadnych zmian w treści komunikatów, które publikuje w swoim serwisie. Odpowiedzialność za treść komunikatu ponosi jego nadawca, zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Źródło: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM