Biznes i finanse

Gliwice: Rewolucyjna zmiana w drogach – latem do finału!

Plac Piastów w Gliwicach został zrewitalizowany z nowym oznakowaniem poziomym na jezdni oraz zielenią. Prace nad rozbudową układu drogowego po południowej stronie dworca PKP są już prawie zakończone. Obecnie trwają prace nad placem dworcowym i odcinkiem ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, które doprowadzą do oddania do użytku nowego Centrum Przesiadkowego w Gliwicach.

Po długotrwałej przebudowie, której realizację zaplanował Zarząd Dróg Miejskich w Gliwicach, ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, ul. Zwycięstwa, plac przed dworcem PKP, ulice Okopową i Na Piasku, plac Piastów, odcinek ul. Jagiellońskiej oraz ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Gen. Leona Berbeckiego od alei Przyjaźni do ul. Fredry zostały gruntownie zmodernizowane. Prace zostały podzielone na etapy, by zapewnić pełną przejezdność dla pojazdów osobowych i autobusów komunikacji publicznej. Prace ziemne, mające na celu uporządkowanie sieci infrastruktury drogowej, stanowiły podstawę do budowy nowych nawierzchni jezdni, chodników i ścieżek pieszo-rowerowych – tak przypomniała Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

Aby zapewnić nie tylko odnowienie, ale i piękno obszaru, wprowadzono elementy miejskiej zieleni: nowe rabaty z kwitnącymi bylinami, ozdobnymi trawami i krzewami, a także młode drzewa w gruncie i donicach. To pozwoliło podwoić ilość drzew w porównaniu do stanu sprzed przebudowy, a powierzchnia biologicznie czynna terenów wzrosła aż do 61 arów.

Aby zwiększyć bezpieczeństwo osób niewidomych i słabowidzących, na przejściach dla pieszych i przystankach autobusowych zastosowano dodatkowe oznakowanie nawierzchni, a także zmodernizowano sygnalizacje świetlne. Ponadto, utworzono nowe, zazielenione wyspy separacyjne, w których znajdują się azylami dla pieszych i rowerzystów. W celu usprawnienia przejazdu autobusów komunikacji miejskiej po ul. Bohaterów Getta Warszawskiego wyznaczono bus-pasy połączone z pasami ruchu do skrętu w prawo. Dodatkowo na tej ulicy uruchomiono ciąg pieszo-rowerowy, który będzie prowadził od przejścia dla pieszych naprzeciw dworca PKP aż do drzwi głównych hali dworcowej, a następnie do ul. Jagiellońskiej.

Aby zapewnić komfort jazdy kierowców, ZDM przeprowadza obecnie korekty nawierzchni z granitowych płyt oraz asfaltu na fragmentach ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, od wysokości Biprohutu do rejonu zjazdu w kierunku Drogowej Trasy Średnicowej. Metoda połówkowego zamknięcia jezdni i szybkiego dopuszczania pojazdów do ruchu przy układaniu nawierzchni z kostki „na mokro” spowodowała wystąpienie kolein, które teraz usuwane są w celu poprawy komfortu jazdy.

Zgodnie z przyjętymi założeniami, przystanki wzdłuż ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zaczynając od rejonu placu Piastów pozostaną w miarę możliwości bez zmian. Jedynie w rejonie dworca PKP zaplanowano wprowadzić całkowicie nowe przystanki, które mają służyć do obsługi autobusowych linii A4 i 224, a także miejsce postojowe dla autobusów w rejonie przydworcowej poczty.

Nowo powstałe przystanki zostały starannie zaprojektowane w celu zapewnienia maksymalnego komfortu i wygody pasażerom korzystającym z komunikacji publicznej. Umożliwią one bezpieczny i szybki przesiadki między różnymi środkami transportu, co z pewnością przyczyni się do poprawy jakości usług publicznych.

Plac dworcowy zmienia się nie do poznania. Jego nową atrakcją jest fontanna z 20 wodotryskami, a w jego centrum znajdują się platany klonolistne, które są sadzone w modułach antykompresyjnych. Ich geometryczny układ nadaje placowi niepowtarzalny charakter.

Towarzyszą im rabaty ozdobione bogatą paletą miododajnych bylin, traw i krzewów. Zespół projektowy wyposażył je również w automatyczny system nawadniający, aby zapewnić optymalne warunki wzrostu dla drzew i innych roślin. Wkrótce odwiedzający park będą mogli cieszyć się jego przytulnym klimatem dzięki ławeczkom i innym elementom małej architektury, które zostaną zamontowane w okolicy nasadzeń.

Na placu dworcowym powstało nowe miejsce, w którym znajdują się jednocześnie pętla autobusowa i miejsce do krótkiego postoju samochodów – kiss&ride. Dodatkowo przebudowana ul. Okopowa daje możliwość wjazdu tylko od strony placu Piastów.

Inwestycja zakończy się latem tego roku, a koszt całej budowy wyniesie ok. 48 mln zł. Wszystkie środki pochodzą z budżetu miasta, a firma Eurovia Polska S.A. będzie odpowiedzialna za realizację robót po południowej stronie dworca PKP.


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM