Wiadomości Polska Biznes i finanse Elektryfikacja ciężarówek jako klucz do dekarbonizacji transportu ciężkiego w Polsce – Raport FPPE
Biznes i finanse

Elektryfikacja ciężarówek jako klucz do dekarbonizacji transportu ciężkiego w Polsce – Raport FPPE

Raport zawiera rekomendacje dla dekarbonizacji transportu, w tym dla ciężarówek. Przeanalizowano dostępne rozwiązania i obowiązujące prawo, aby poznać, jak poszczególne instrumenty wpłyną na koszty (TCO) i zapewnić gospodarce konkurencyjność. Nasz zbiór rekomendacji stanowi pierwszy kompletny plan do wdrożenia polityki dekarbonizacyjnej w Polsce.

Aby osiągnąć dekarbonizację transportu ciężkiego, niezbędny jest rozwój elektryfikacji ciężarówek. Jest to wyzwanie, któremu musimy sprostać, ponieważ transport i magazynowanie stanowią integralny element gospodarki, dając ponad milion miejsc pracy i odpowiadając za ponad 5% PKB. Głównymi przeszkodami są małe firmy transportowe, które mają ograniczone możliwości inwestycyjne, oraz brak infrastruktury ładowania. Dlatego musimy skupić się na tworzeniu odpowiednich warunków dla inwestycji w elektryfikację. Niniejszy raport prezentuje listę działań, które w znacznym stopniu wspomogą proces dekarbonizacji transportu ciężkiego, analizując jednocześnie przepisy regulacyjne oraz działania podjęte w innych krajach europejskich.

DeKarbonizacja transportu jest ważna, ponieważ działań w tym zakresie będzie wymagać od polskich firm transportowych. Ograniczenie emisji dwutlenku węgla poprzez zastosowanie czystszych technologii transportu w połączeniu z efektywnością energetyczną jest kluczem do ograniczenia ogólnego śladu węglowego transportu. W ten sposób można zapewnić, że polskie firmy transportowe będą w stanie dostosować się do wymagań europejskich i międzynarodowych w zakresie ochrony środowiska, a jednocześnie zapewnić konkurencyjność i wydajność.

Dekarbonizacja transportu ma również długoterminowe korzyści dla gospodarki polskiej. Poprawa efektywności energetycznej transportu pomoże zmniejszyć koszty operacyjne i utrzymania pojazdów, co w konsekwencji przyczyni się do wyższych zysków i wzrostu inwestycji w sektorze transportu. Umożliwi to również zwiększenie dostępności do transportu, co z kolei wpłynie na wzrost gospodarczy i poprawę życia.

DeKarbonizacja transportu oznacza dla polskich firm transportowych inwestycję w nowe technologie, które pozwolą im zarówno zmniejszyć ślad węglowy, jak i zwiększyć konkurencyjność. Inwestycja ta może być szczególnie opłacalna, ponieważ odpowiednio dobrane technologie mogą obniżyć koszty operacyjne, a jednocześnie polepszyć wydajność i wpłynąć na wzrost gospodarczy.

Elektryfikacja transportu to konieczność dla polskich przedsiębiorstw, aby zachować konkurencyjność na rynku. Do 2030 r. nawet największe samochody ciężarowe o napędzie elektrycznym będą miały niższe całkowite koszty użytkowania niż te z silnikami Diesla. Zaś zmiany w zakresie ograniczenia emisji CO2 w łańcuchu dostaw, wymuszone przez zlecających przewozy, stanowią dodatkową zachętę do wykorzystania pojazdów elektrycznych – przeanalizowaną w raporcie. Tak więc, dla polskich firm transportowych jest to obowiązek, który pozwoli im zaistnieć na rynku.

Ciężarówki są istotnym składnikiem transportu, a samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t stanowiły w 2019 r. ok. 6% wszystkich pojazdów w Polsce. Jednak odpowiadały za 22% całkowitej emisji CO2 z transportu. Aby osiągnąć neutralność klimatyczną, musimy wprowadzić technologie dekarbonizacji, co wpłynie na poprawę jakości powietrza, ponieważ ciężarówki emitują ok. 33% NOx oraz ok. 50% PM2.5.

Aby zwiększyć skuteczność inwestycji w elektryfikację transportu ciężkiego, należy zintensyfikować edukację wśród przewoźników i armatorów. Przeprowadzenie szeregu szkoleń i warsztatów na temat nowych technologii, a także właściwego wykorzystania infrastruktury ładowania, może zdecydowanie przyspieszyć elektryfikację transportu ciężkiego.

Aby skutecznie zrealizować cele elektryfikacji transportu ciężkiego, konieczne jest zapewnienie zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron. Przewoźnicy, armatorzy, producenci pojazdów, dostawcy energii elektrycznej oraz rząd powinny współpracować, aby wdrożyć skuteczne rozwiązania w zakresie elektryfikacji transportu ciężkiego.

Elektryfikacja transportu ciężkiego wymaga odpowiednio dostosowanych narzędzi wsparcia, aby mogła się opłacać. Aby jednak móc efektywnie wykorzystać dostępne narzędzia, niezbędne jest budowanie świadomości wśród przedsiębiorców i branży transportowej.

Elektryfikacja transportu ciężkiego wiąże się z wyzwaniem zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Dlatego ważne jest, aby wszyscy zainteresowani strony współpracowali, aby zapewnić skuteczne wsparcie dla przedsiębiorców i zapewnić optymalne wykorzystanie dostępnych narzędzi wsparcia.

Aby zmaksymalizować skuteczność wsparcia dla elektryfikacji transportu ciężkiego, konieczne jest dołożenie wszelkich starań, aby edukować przedsiębiorców i branżę transportową na temat nowych technologii i infrastruktury ładowania.

Elektryfikacja transportu ciężkiego jest możliwa, ale wymaga odpowiednio dostosowanego wsparcia dla przedsiębiorców, aby była opłacalna. Aby to osiągnąć, konieczne jest ścisłe współdziałanie wszystkich zainteresowanych stron, w tym przewoźników, armatorów, producentów pojazdów, dostawców energii elektrycznej i rządu.

Aby zapewnić skuteczne wsparcie finansowe przedsiębiorstwom w zakresie elektryfikacji transportu ciężkiego, został opracowany szereg narzędzi wsparcia i policy toolboxu. Te narzędzia zostały wybrane w oparciu o wielkość firmy oraz klasę pojazdu, aby zapewnić optymalne wykorzystanie możliwości finansowych sektora publicznego.

Należy zaznaczyć, że aby skutecznie wykorzystać dostępne narzędzia, konieczne jest przeprowadzenie szeregu szkoleń i warsztatów, aby zwiększyć świadomość wśród przedsiębiorców i branży transportowej.

Elektryfikacja transportu ciężkiego jest niezbędnym krokiem w kierunku ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza. Aby osiągnąć te cele, konieczne jest podjęcie działań edukacyjnych i wsparcie finansowe dla przedsiębiorstw, aby zapewnić optymalne wykorzystanie dostępnych narzędzi.

Aby pomóc firmom przewozowym w zakupie cięższych pojazdów, wymagane jest wsparcie finansowe w ciągu najbliższych 2-3 lat. Jest to szczególnie istotne dla małych firm, zatrudniających do 10 osób, które są kluczowymi graczami na europejskim rynku przewozów międzynarodowych i kabotażowych. Według Jacka Mizaka z Fundacji Przedsiębiorczości Przewozów i Efektywności, dostęp do dedykowanych instrumentów wsparcia jest konieczny, aby zapewnić tym firmom utrzymanie pozycji na rynku.

Elektryczne ciężarówki szybko zyskują na popularności, gdyż są bardziej opłacalne niż ich spalinowe odpowiedniki. Analiza ekonomiczna wykazała, że dzięki dopłatom do budowy infrastruktury ładowania oraz obniżeniu stawek opłat drogowych dla pojazdów elektrycznych, możliwe jest uzyskanie konkurencyjnych kosztów użytkowania już w 2023 r.

Aby sprostać celom wyznaczonym przez AFIR, każdy kraj musi skutecznie zbudować rozległą sieć publicznie dostępnych stacji ładowania położonych wzdłuż głównych korytarzy transportowych. W ten sposób można zapewnić, że wszyscy użytkownicy samochodów elektrycznych będą mieli dostęp do ładowania w dogodnym miejscu.

Polska ma szansę na stworzenie nowego systemu międzynarodowych przewozów drogowych, który wpłynie na odbudowę Ukrainy. Wykorzystanie zeroemisyjnych rozwiązań transportowych dla towarów wytwarzanych w naszym kraju poprawi ich atrakcyjność dla potencjalnych odbiorców, dzięki czemu Polska zachowa swoją kluczową rolę na arenie międzynarodowej – zauważa Marcin Korolec, prezes FPPE.

Aby wesprzeć firmy transportowe, specjalnie przygotowano narzędzie – policy toolbox, które analizuje instrumenty wsparcia w 3 scenariuszach. Są to: dostawy na trasach do 140 km, przejazd między oddziałami na trasach do 200 km, transport dalekodystansowy na trasach do 500 km.

W szerokim zakresie omówiono: rynek przewozów, polską flotę oraz otoczenie regulacyjne. Policy toolbox szczegółowo analizuje możliwe instrumenty, które pomogą firmom w tych trzech obszarach.

Aby zapewnić jak najskuteczniejsze rozwiązania, przetestowano różne instrumenty pod kątem ich efektywności, kosztów fiskalnych, a także wpływu na całkowity koszt posiadania. W raporcie zawarto również wytyczne dotyczące możliwych działań skierowanych do małych i dużych przedsiębiorstw oraz przewidywane skutki zastosowania konkretnych rozwiązań w odniesieniu do TCO.


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version