Biznes i finanse

Ocena szacunkowego wykonania budżetu państwa w okresie styczeń – kwiecień 2023 r

W pierwszym kwartale tego roku Grupa PZU odnotowała wzrost przychodów brutto z ubezpieczeń do 6,4 mld zł oraz wzrost zysku netto o 30,7 proc., do 1,16 mld zł w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.

Odnotowano wyższe wpływy w związku z zaliczkami na podatek dochodowy od osób fizycznych o ok. 4,4 mld zł w porównaniu do okresu styczeń – kwiecień 2022 r.

Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – kwiecień 2023 r.

W okresie styczeń – kwiecień 2023 r. wydatki budżetu państwa wyniosły 183,7 mld zł, co stanowiło 27,3% szacunków budżetu na 2023 r. Odnotowano wzrost wydatków o 8,4% w porównaniu do poprzedniego roku.

Największe wzrosty dotyczyły wydatków na oświatę oraz infrastrukturę transportową. Wydatki na oświatę wzrosły o ponad 9% w stosunku do roku 2022, natomiast wydatki na infrastrukturę transportową wzrosły o ponad 8%.

Deficyt budżetu państwa w okresie styczeń – kwiecień 2023 r.

Deficyt budżetu państwa w okresie styczeń – kwiecień 2023 r. wyniósł 10 mld zł, co stanowiło 14,7 % szacunków budżetu na 2023 r. Deficyt ten był wyższy o ok. 1,5 mld zł w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego.

Ministerstwo Finansów podkreśla, że wzrost deficytu wynika głównie ze wzrostu wydatków na oświatę oraz infrastrukturę transportową.

Odnosząc się do wykonania budżetu państwa w okresie styczeń – kwiecień 2023 r., Ministerstwo Finansów stwierdza, że wydatki były wyższe w stosunku do ustawy budżetowej, a deficyt znacznie wyższy od oczekiwań.

Konsekwencją obniżenia stawki podatkowej w 2022 roku jest wyższa niż zwykle kwota zwrotu nadpłaconego podatku, co doprowadziło do spadku dochodów w PIT w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku. Pomimo tego, środki zaplanowane w budżecie na 2023 rok zostały przyjęte w oparciu o te oczekiwane zmiany.

Porównując okres styczeń – kwiecień 2023 do analogicznego okresu roku ubiegłego, można zauważyć wzrost dochodów z podatku VAT o 6,4%, co odpowiada ok. 5,1 mld zł.

Dochody z podatku PIT zmniejszyły się o 36,2%, co daje ok. 9,2 mld zł.

Dochody z podatku CIT wzrosły o 2,0%, odpowiadając ok. 0,4 mld zł.

Natomiast dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier wzrosły o 4,0%, co daje ok. 1,0 mld zł.

Dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych wzrosły o 1,4%, co daje ok. 0,03 mld zł.

W okresie styczeń – kwiecień 2023 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło ok. 21,6 mld zł, co oznacza wzrost o ok. 7,9 mld zł (tj. 57,5%) w porównaniu do wykonania w okresie styczeń – kwiecień 2022 r.

Podsumowując, wzrost dochodów z podatków i niepodatkowych w okresie styczeń – kwiecień 2023 jest zauważalny.

Można zakładać, że wskazane trendy utrzymają się w kolejnych okresach.

Wyniki te potwierdzają wysoki poziom zarządzania finansami państwa oraz silną pozycję gospodarki.

Od stycznia do kwietnia 2023 r. wydatki budżetu państwa wyniosły 183,7 mld zł, co stanowi 27,3% wszystkich planowanych wydatków. W porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego (158,8 mld zł) wydatki rządowe zwiększyły się o 24,8 mld zł, co stanowi 15,6% wzrost.

Łączny wzrost wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – kwiecień 2023 r. wyniósł 24,8 mld zł, co stanowi 15,6% wzrost w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego.

W związku z przejęciem przez 73 – Zakład Ubezpieczeń Społecznych od jednostek samorządu terytorialnego obowiązku wypłaty świadczenia 500+ w czerwcu 2022 r., odnotowano wyższe wykonanie wydatków o ok. 13,8 mld zł, a w budżetach wojewodów mniejsze wykonanie o 14,0 mld zł. Natomiast dotacja przekazana do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wyniosła 10,6 mld zł, co zbliżone jest do wykonania w tym samym okresie w roku 2022.

Część 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykazała wyższe wydatki w wysokości 5,5 mld zł w porównaniu do budżetu, a to za sprawą wzrostu wydatków na część oświatową subwencji ogólnej. Nadto, część 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa – wykazuje wyższe wydatki o 4,8 mld zł, głównie ze względu na podwyższony koszt obsługi długu krajowego z uwagi na wzrost stóp procentowych. Pomimo takich wydatków, poziom wydatków na obsługę długu nadal pozostaje na niskim poziomie w stosunku do przewidywanego w budżecie na 2023 rok, wynikającego z nierównomiernego rozkładu płatności w danym roku. Z kolei w ramach części 29 – Obrona narodowa – wykonanie było wyższe o 8,7 mld zł, w związku z większymi zapotrzebowaniami na zakup uzbrojenia.

W I kwartale 2023 r. wpływy z tytułu własnych środków Unii Europejskiej były niższe o ok. 2,2 mld zł w stosunku do I kwartału 2022 r., co było wynikiem rozliczenia w marcu br. nadpłaty za DNB i VAT z lat poprzednich. W tym samym okresie wpływy z tytułu należności celnych były również niższe. Pomimo tego, składka Polski do budżetu UE była wyższa w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, co skompensowało wspomniane pomniejszenia.

Aby uzyskać więcej informacji na temat realizacji budżetu państwa prosimy o odwiedzenie strony [https://www.gov.pl/web/finanse/szacunek-2023].

Wszystkie komunikaty publikowane w serwisie PAP pozostają nienaruszone w formie dostarczonej przez nadawcę. Osoba publikująca komunikat ponosi odpowiedzialność za jego treść zgodnie z zapisami art. 42 ust. 2 ustawy o prawie prasowym. (PAP)


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM