Polityka i społeczeństwo

Maszyniści na wyciągnięcie ręki – pierwsze sukcesy w państwowym egzaminie

Ponad 150 osób zdało już egzaminy państwowe w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów (CEMM). Od 2023 roku Prezes Urzędu Transportu Kolejowego będzie przeprowadzał egzaminy dla kandydatów na maszynistów. Obecnie wykonywane są egzaminy testowe na licencję maszynisty, a CEMM zostało przygotowane na kolejny krok – przeprowadzenie egzaminów na świadectwo maszynisty z wykorzystaniem najnowocześniejszych w Europie symulatorów.

Od 2023 roku kandydaci na maszynistów będą przechodzić państwowe egzaminy, które będą przeprowadzane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów (CEMM) w Warszawie. Realizacja projektu „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów”, który jest finansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, pozwala na przeprowadzanie egzaminów w nowej formie.

„Jestem przekonany, że państwowy egzamin przeprowadzany w jednolitym standardzie będzie gwarantował wysoki poziom wiedzy i umiejętności osób wchodzących do zawodu maszynisty. Zapewni to Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów – wyjątkowy w skali Europy ośrodek, w którym stosujemy innowacyjne metody egzaminowania, między innymi dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych w Polsce symulatorów” – stwierdził dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Aby uzyskać licencję maszynisty w Polsce, trzeba zdać specjalny egzamin teoretyczny. Po zaliczeniu tego egzaminu kandydaci są uprawnieni do przystąpienia do szkolenia na świadectwo maszynisty w Centralnym Egzaminie Maszynistów Kolejowych. Egzamin składa się z dwóch części: teoretycznej – w postaci testu oraz praktycznej – czyli prowadzenia pojazdu kolejowego na symulatorze.

„Maszynista kolejowy to niezwykle ważny i pożądany zawód. Zachęcam wszystkich miłośników kolei do kształcenia w tym kierunku. Jako rząd podejmujemy intensywne działania, aby zapełnić lukę pokoleniową w tym zawodzie, a inauguracja działalności nowoczesnego Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów jest jednym z nich” – zaznaczył Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Od kwietnia tego roku przeprowadzane są egzaminy na licencję maszynisty. Do tej pory do sprawdzianu wiedzy przystąpiło 143 osoby. Rezultaty okazały się bardzo dobre, bowiem zdało 73% kandydatów. Egzaminy odbywają się w nowoczesnych warunkach – kandydaci rozwiązują testy na tabletach w specjalnie przygotowanej sali egzaminacyjnej. Zawierają one 100 pytań podzielonych na 8 części tematycznych i trwają aż 200 minut. Aby uzyskać zaliczenie, należy odpowiedzieć poprawnie na co najmniej połowę pytań z każdej części, z wyjątkiem sygnalizacji kolejowej, gdzie jeden błąd oznacza ocenę negatywną dla całego egzaminu.

Kwiecień tego roku był miesiącem, w którym odbyły się pierwsze egzaminy na licencję maszynisty. 143 osoby wzięły w nich udział i okazało się, że 73% z nich zdało. Egzamin składał się z 100 pytań podzielonych na 8 części tematycznych, które trzeba było wykonać w czasie 200 minut. Przystąpienie do egzaminu odbywało się w nowoczesnej sali egzaminacyjnej, gdzie kandydaci rozwiązywali testy na tabletach. Aby uzyskać zaliczenie, trzeba było uzyskać minimum 75 punktów, jednak w przypadku sygnalizacji kolejowej wystarczył jeden błąd, aby otrzymać ocenę negatywną.

Kandydaci, którzy przystąpią do egzaminów na świadectwo maszynisty, będą mieli okazję skorzystać z najnowocześniejszych symulatorów dostępnych w Polsce. CEMM oferuje symulatory lokomotywy elektrycznej, elektrycznego zespołu trakcyjnego i lokomotywy manewrowej. Symulatory te zostały wyposażone w ujednolicone pulpity i innowacyjne urządzenia odwzorowujące trasy kolejowe o długości 7090 km. To gwarantuje miarodajne, porównywalne i powtarzalne prowadzenie egzaminów. Dzięki temu kandydaci mają okazję zdobyć wymagane umiejętności w najlepszych warunkach.

Pierwsza nowa wersja: CEMM zapewnia kompleksową i zunifikowaną metodę egzaminowania. Zmiany te obejmują procesy szkoleniowe, wytyczne dotyczące egzaminów oraz standardy jakościowe w ośrodkach szkolenia i egzaminowania.

Druga nowa wersja: CEMM oferuje zintegrowany model egzaminowania dla kandydatów na maszynistów. Zmiany te doprowadziły do znormalizowania i usystematyzowania procesu szkoleniowego oraz zapewnienia jednolitych standardów jakościowych w ośrodkach szkolenia i egzaminowania.

„Za sprawą efektywnego wykorzystania środków z funduszy unijnych wzrasta bezpieczeństwo w sektorze kolejowym w Polsce. Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów jest tego przykładem. CEMM to jednak nie tylko krok w kierunku większego bezpieczeństwa, ale i wyższej jakości. Nowoczesny ośrodek egzaminacyjny zmienia standardy uzyskiwania uprawnień w zawodzie maszynisty. Jako CUPT kompleksowo wspieramy beneficjentów w pozyskaniu środków z Unii Europejskiej, dzięki którym możliwe jest dostarczanie odpowiednich narzędzi do realizacji założonych celów” – mówi Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

CEMM to nowoczesny ośrodek egzaminacyjny, który wpisuje się w europejskie standardy innowacyjnego rozwoju. Jego powstanie to część działania Prezesa UTK na rzecz poprawy systemu bezpieczeństwa i egzaminowania maszynistów. Oprócz wprowadzania zmian legislacyjnych, Prezes stworzył również krajowy rejestr maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe. Rejestr zawiera informacje o przebiegu kariery zawodowej, uprawnieniach i kwalifikacjach maszynistów, pozwalając na skuteczną kontrolę ich zatrudnienia oraz optymalizację zarządzania ryzykiem.

Prezes UTK wprowadził kompleksowe zmiany w zakresie egzaminowania maszynistów, aby zminimalizować liczbę zdarzeń kolejowych, w których czynnik ludzki odgrywa zasadniczą rolę. Polska, po Holandii, jest drugim krajem w Unii Europejskiej, który wykorzystuje symulatory do egzaminowania kandydatów na maszynistów, co stanowi istotny wkład w zapewnienie bezpieczeństwa transportu kolejowego.


Źródło: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM