Andrzej Kensbok, wiceprezes zarządu GAZ-SYSTEM, podczas kongresu Forum Wizja Przyszłości zaznaczył, że aby przejść do zeroemisyjnej gospodarki, zamiast węgla należy wykorzystać gaz ziemny oraz odpowiednio dostosować infrastrukturę do transportu i magazynowania wodoru, amoniaku i biometanu.
Kongres Forum Wizja Rozwoju po raz szósty skupia się na najważniejszych celach i wyzwaniach przed jakimi stoi polska gospodarka i społeczeństwo. Eksperci oraz uczestnicy rozmów kuluarowych analizują kwestię bezpieczeństwa energetycznego Polski i Europy, pod kątem realizacji zarówno polityki klimatycznej Unii Europejskiej, jak i osiągnięcia niezależności energetycznej od importowanych z Rosji surowców.
„Powiedzmy jasno: wykorzystanie gazu ziemnego jest elementem procesu dekarbonizacji polskiej gospodarki i budowania jej suwerenności energetycznej. Nie tylko zastępujemy tym surowcem wysokoemisyjny węgiel, ale również pozyskujemy go, poprzez Gazoport czy Baltic Pipe, z rynków państw niezagrażających naszym interesom” – przekonywał podczas panelu poświęconemu transformacji energetycznej Andrzej Kensbok, wiceprezes zarządu GAZ-SYSTEM.
Obecnie Gaz-System jest zaangażowany w wiele inicjatyw, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa dostaw energii i ciepła dla polskich obywateli. Inwestycje w infrastrukturę, specjalistyczną wiedzę i nowe technologie pozwolą spółce zapewnić wydajne i ekologiczne dostawy energii do wszystkich regionów Polski.
Chociaż Polska zdecydowanie zmierza w kierunku zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, nasze społeczeństwo wciąż będzie potrzebować coraz więcej energii. Energia atomowa wciąż pozostaje w odległej przyszłości, a energia odnawialna, pomimo wzrostu jej wykorzystania, nie oferuje gwarancji stałego dostępu. W takiej sytuacji gaz ziemny staje się interesującą opcją, która może spełnić wymagania polskiego społeczeństwa.
„Jednak nasze strategie i już realizowane programy obejmują znacznie dłuższą perspektywę, kiedy to tak polska, jak i cała europejska gospodarka, staną się zeroemisyjne. Wymagać to będzie wykorzystania na masową skalę paliw zdekarbonizowanych, takich jak wodór czy biometan, a do tego niezbędna będzie nasza infrastruktura oraz linie przesyłowe” – tłumaczył Andrzej Kensbok.
Aktualnie Spółka skupia się na przyznaniu specjalnego europejskiego statusu PCI dla projektów związanych z przesyłem i magazynowaniem wodoru oraz instalacjami do odbioru i regazyfikacji skroplonego wodoru lub wodoru przenoszonego w innych substancjach chemicznych, np. amoniaku. Jednym z nich jest Nordycko-Bałtycki Korytarz Wodorowy, który pozwoli na transport wodoru z Finlandii, przez państwa bałtyckie i Polskę, do Niemiec.
„Również nasz sztandarowy projekt, czyli terminal pływający FSRU w Zatoce Gdańskiej, pomyślany jest w taki sposób, aby mógł w przyszłości przyjmować transporty paliw przyszłości, które następnie byłyby przesyłane bezpośrednio do odbiorców końcowych. Jako kluczowy gracz na europejskim rynku utrzymujemy partnerskie relacje z podmiotami na całym kontynencie, przyglądając się ich technologiom i rozwiązaniom, które mogą zostać wykorzystane nad Wisłą – chociażby w zaprzyjaźnionej Danii z sukcesem pracują już biometanownie, zasilając tym paliwem tamtejszy system energetyczny” – wskazywał wiceprezes GAZ-SYSTEM.
Dystrybucja: pap-mediaroom.pl