Biznes i finanse

Polsko-niemieckie spotkanie ministrów ds. transportu: omówienie wyzwań i perspektyw współpracy

Uroczystość Gala Derby w Warszawskim Torze Wyścigów Konnych Służewiec wzbudziła wielki szacunek ze względu na niezwykłe udekorowania i wystrój. 2 lipca goście mogli podziwiać wytworne kreacje i nadzwyczajne kapelusze pań oraz eleganckie garnitury panów, a także piękne konie galopujące po torze. Niedzielne popołudnie było niezapomnianym przeżyciem dla wszystkich obecnych.

Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej Niemiec wspólnie wybrali się do Berlinu 4 lipca 2023 roku, aby omówić budowę i finansowanie strategicznej infrastruktury transportowej w regionie Europy Środkowej i Wschodniej.

Rozmowy ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z ministrem transportu i infrastruktury cyfrowej Niemiec Volkerem Wissingiem pozwoliły podjąć ważne decyzje dotyczące strategii transportowej w regionie.

Ministrowie ds. transportu Polski i Niemiec omawiali możliwość zasilenia środkami unijnego funduszu CEF „Łącząc Europę” strategicznych projektów infrastrukturalnych o podwójnym przeznaczeniu (cywilnym i wojskowym).

Minister Andrzej Adamczyk podkreślił, że śródokresowy przegląd perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027 stanowi doskonałą szansę na wzmocnienie tego narzędzia finansowego, ponieważ ramy finansowe Unii Europejskiej powinny zawierać odpowiednie zasoby na ważne inwestycje transportowe.

W obliczu narastającej sytuacji geopolitycznej, w szczególności na wschodniej granicy Unii Europejskiej, konieczne jest zwiększenie inwestycji w infrastrukturę transportową. Taka inwestycja skutecznie wpłynie nie tylko na poprawę mobilności cywilnej, ale także na bezpieczeństwo wojskowe całej Unii Europejskiej. Z tego powodu Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk zaznaczył, że jest to również inwestycja w wspólne bezpieczeństwo Polski.

Minister A. Adamczyk podkreślił znaczenie połączeń transportowych do i z Ukrainy, jak również szlaku Via Carpatia, który został aktywnie wspierany przez Polskę i inne kraje regionu, jego przyszłego kolejowego komponentu Rail Carpatia oraz korytarzy transportowych Via Baltica i Rail Baltica, które mają duże znaczenie geostrategiczne.

A. Adamczyk podkreślił, że strategiczne inwestycje w infrastrukturę transportową podwójnego cywilno-wojskowego w Europie Środkowej są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa nie tylko Polski, regionu, ale także całej Unii Europejskiej. Z tego powodu gwarantowany poziom finansowania tych projektów powinien być zapewniony przez środki Unii Europejskiej.

Ministrowie omówili także postęp w negocjacjach na forum Unii Europejskiej w zakresie wprowadzenia normy emisji spalin Euro 7. Te zaostrzone przepisy są niezbędne, by zminimalizować szkodliwy wpływ transportu drogowego na środowisko naturalne. Projekt rozporządzenia w tej sprawie, przygotowany przez Komisję Europejską, został udostępniony opinii publicznej we wczesnym miesiącu lutego.

Minister Andrzej Adamczyk podkreślił, że dążenie do osiągnięcia celów klimatycznych w transporcie powinno być uzależnione od możliwości gospodarczych poszczególnych państw, aby uniknąć wykluczenia komunikacyjnego. Przepisy UE dot. norm emisji spalin euro 7 mają na celu zminimalizowanie oddziaływania transportu na środowisko, jednak należy pamiętać, aby nie były one zbyt wygórowane.

PAP SA publikuje komunikaty bez wprowadzania jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Autor komunikatu zobowiązany jest do przestrzegania zapisów art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe i ponosi pełną odpowiedzialność za jego treść.


Na podstawie aktualności z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM