Zdrowie i styl życia

Skuteczne triki na lepsze uczenie się

Czy ktoś zawsze lubił zasiadać do ławki szkolnej? Czy każdy chętnie spędzał czas na uczeniu się rzek, dat i innych faktów? Możliwe, że nie, ale nie oznacza to, że szkoła nie może być źródłem wiedzy i przyjemnych wspomnień. Ucząc się, poznajemy świat, uczymy się nowych rzeczy i rozwijamy nasze umiejętności. Może warto spróbować i poznać, co szkoła ma nam do zaoferowania?

Mózg ludzki nieustannie odkrywa świat, poszerzając nasze horyzonty. Dlatego to tak ważne, by uczyć się w sposób, który najlepiej odpowiada naszemu stylu poznawania i daje najlepsze efekty. Wakacje są czasem, który należy wykorzystać, by zastanowić się i przygotować najlepszy plan na lekcje w nadchodzącym roku szkolnym.

Badanie zespołu z Ohio State University udowodniło, że ludzki mózg jest zdolny do ciągłego uczenia się. Wystarczy, aby otrzymał on nowe doświadczenia, a od razu przystępuje do intensywnej pracy.

„Często obserwujemy w świecie nowe rzeczy bez zamiaru zdobywania o nich wiedzy. Odkryliśmy, że sama ekspozycja na nowości robi takie wrażenie na naszym umyśle, że jesteśmy gotowi uczyć się o nich później” – mówi autor prof. Vladimir Sloutsky, współautor pracy opublikowanej w piśmie „Psychological Science”.

Eksperyment, w którym wzięło udział 400 ochotników, miał na celu zbadanie reakcji na kolorowe, nieznane wcześniej postacie. Uczestnicy, nieświadomi tego, że postacie należą do dwóch grup, zostały poproszone o udział w delikatnej grze komputerowej. Po zakończeniu gry, zarówno osoby, które w nią zagrały, jak i osoby z grupy kontrolnej, uczyli się różnic pomiędzy postaciami.

Zespół eksperymentu składał się z ponad 400 ochotników, którzy byli poproszeni o udział w zabawnej i prostej grze komputerowej. Gra zawierała kolorowe postacie, które, choć nieznane wcześniej uczestnikom, podzielone były na dwie grupy, między którymi istniały niewielkie różnice w budowie ciała, kolorach kończyn i ogonów. Kiedy zakończono grę, wszyscy uczestnicy zostali pouczeni na temat różnic między postaciami.

„Wcześniejszy kontakt z postaciami pozostawił u uczestników pewną ukrytą wiedzę, ale nie byli oni jeszcze w stanie odróżnić dwóch kategorii. Wtedy jeszcze tego się nie nauczyli, ale byli gotowi do nauki” – mówi dr Layla Unger, współautorka badania. 

„Kiedy ktoś patrzy wstecz, na szkolne dni, czy nie wydaje mu się, że cały czas się uczył? Jednak większość ludzi zdaje się nie pamiętać praktycznie niczego z tego wczesnego zagłębiania się w matematykę, historię czy języki obce” – tak na nieadekwatność tradycyjnego podejścia do nauki wskazują specjaliści z University of South Florida. „Czy przez te wszystkie godziny studiowaliśmy niewłaściwie?” – pytają.

Badania wskazują, że umiejętne planowanie własnych sesji nauki ma ogromne znaczenie. Aby zapamiętać materiał na dłużej, należy odczekać kilka dni i powrócić do niego wtedy, gdy już nie będzie on tak świeży w pamięci. Przeprowadzone wcześniej eksperymenty jasno wskazują, że długie i intensywne wkuwanie nie jest konieczne, a wręcz może być szkodliwe.

Zespół badaczy stwierdził, że wykorzystanie odpowiedniego systemu powtórek pomaga w zapamiętywaniu danych. Uczestnicy eksperymentu zostali podzieleni na dwie grupy – jedna ćwiczyła powtórki, a druga nie. Wyniki były bardzo wyraźne – osoby, które powtarzały materiał, zapamiętywały go dużo lepiej. Przebieg gry wskazywał, że ochotnicy nauczyli się wspomnianych różnic, a w późniejszym czasie uczyli się ich jeszcze szybciej niż osoby z grupy kontrolnej.

Sztuka uczenia się to nie tylko wiedza, ale też sztuka. Aby zapamiętać coś na dłużej, należy stosować odpowiednie techniki, takie jak powtarzanie i wyciąganie wniosków. Ważne jest, aby zrozumieć materiał, zamiast tylko go powielać. Dzięki temu będziemy w stanie pamiętać, co uczymy się na dłużej, bez konieczności przeuczenia.

Techniki uczenia się, takie jak wyciąganie wniosków i planowanie, pomogą Ci w zapamiętywaniu danych. Ustalenia badaczy potwierdzają, że długie i intensywne wkuwanie nie jest konieczne do zapamiętania czegoś na dłużej – wystarczy odłożyć materiał na jakiś czas i do niego powrócić.

Podsumowując, jeśli chcesz skutecznie się uczyć, wybierz odpowiednią technikę i zastosuj ją w odpowiednim czasie. Ważne jest, aby zrozumieć materiał, zamiast go tylko powtarzać. Długie wkuwanie nie jest konieczne, aby coś trwale zapamiętać, a wręcz może okazać się szkodliwe.

Jeśli chcesz uzyskać najlepsze wyniki w nauce, nauka powinna przypominać treningi na siłowni. Czas na półroczne przerwy pozwoli twojemu mózgowi zapamiętać informacje, które Cię interesują, jak również zmotywuje Cię do regularnej pracy nad nimi. Dzięki temu będziesz w stanie utrwalić wiedzę i zastosować ją w życiu codziennym.

Dzięki wolnym dniom z półroczną przerwą w nauce, twoja wiedza będzie znacznie lepiej zakorzeniona w Twojej pamięci. W przeciwieństwie do nauki, która jest powtarzana co tydzień, powtarzanie materiału co kilka miesięcy zmusi Cię do aktywnego myślenia i przypomnienia sobie wiedzy, którą już znałeś. Dzięki temu będziesz w stanie utrwalić wiedzę i zastosować ją w praktyce.

Badacze twierdzą, że ważne jest również zastosowanie dłuższych przerw w nauce abstrakcyjnych dziedzin, takich jak matematyka, w celu uniknięcia strat czasu i energii, powodowanych przez podręczniki. Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego w Japonii na myszach, przerwy w nauce są niezwykle istotne z punktu widzenia produkcji właściwych białek. Wyjaśniają to eksperci z instytutu Riken. Poza tym, że myszy uczyły się lepiej, gdy miały dłuższe przerwy, to korzystny wpływ tych przerw został zlikwidowany, gdy myszy otrzymywały substancję hamującą syntezę białek.

„Odkrycie sugeruje, że białka produkowane podczas nauki odgrywają kluczową rolę w tworzeniu długotrwałych wspomnień. Badanie po raz pierwszy dostarcza neurologicznego wyjaśnienia znanych już korzyści płynących z uczenia się  rozłożonego w czasie. Dostarcza też doskonałego usprawiedliwienia dla większej liczby przerw” – piszą naukowcy.

Uczenie się zatem może być porównywalne do budowy mięśni. Wyciskanie sztangi nie powoduje wzrostu mięśni, ale jest to możliwe podczas odpoczynku. Wtedy mięśnie zyskują na sile i objętości.

Uczenie się wymaga także wykonania określonych czynności, jednak najważniejsze jest, aby znaleźć czas na odpoczynek. Wtedy to, co wcześniej zostało przyswojone, jest utrwalane w naszej pamięci, a zdobyte umiejętności nabierają mocy.

Uczenie się wymaga zarówno wysiłku, jak i odpoczynku. Jest to podobne do budowania mięśni – w trakcie wysiłku mięśnie nie rosną, jednak podczas odpoczynku są w stanie się zwiększyć. Podczas tego okresu, to co wcześniej nauczyliśmy, jest ugruntowane w naszej pamięci, a nowe umiejętności zdobyte są z dużą siłą.

Uczenie się wymaga także odpoczynku. Podobnie jak w przypadku kulturystów, odpoczynek pozwala na wzmocnienie zdobytych umiejętności i utrwalenie ich w naszej pamięci. Kiedy odpoczywamy, zwiększa się również nasza wydajność i koncentracja, co znacząco wpływa na naszą naukę.

Mapy myśli to przydatny, ale zarazem prosty i skuteczny sposób na naukę. Tworzy się je, łącząc pojęcia i koncepty w logiczną strukturę, dzięki której można zapamiętać cały materiał, a nawet przyswoić go w krótszym czasie. Co więcej, to podejście daje możliwość tworzenia własnych połączeń między pojęciami, co wzmacnia zdolność do kreatywnego myślenia. Mapy myśli pobudzają wyobraźnię i są doskonałym narzędziem do przyswajania informacji, które są zbyt skomplikowane, by zostały wyjaśnione w formie tradycyjnych notatek.

Badanie przeprowadzone przez grupę z Uniwersytetu w Kragujevacu dowiodło skuteczności wykorzystywania map myśli w procesie edukacyjnym. 190 studentów uczestniczyło w eksperymencie, gdzie mapy myśli były wykorzystywane do zdobywania wiedzy na temat e-biznesu. Wykazano, że łatwo dostępne i potężne komputery z szeroką gamą oprogramowania to skuteczny sposób na rozwiązywanie problemów przez menedżerów oraz inne osoby. Naukowcy wnioskują, że mapy myśli są niezwykle pomocne w procesie uczenia się.

„Mapy myśli to narzędzie, które pomaga nam odpowiednio zorganizować wiedzę i ułatwia jej interpretację. Zachęca przy tym do kreatywności i wielopłaszczyznowego myślenia. Uzyskane wyniki silnie przemawiają na korzyść korzystania z map myśli, które wspierają podnoszenie poziomu wiedzy i podnoszą skuteczność w zadaniach praktycznych”.

Niewątpliwie, aktywność fizyczna po nauce wpływa pozytywnie na pamięć. Badanie przeprowadzone przez ekspertów z Wyższej Szkoły Nauk Stosowanych Górnej Austrii pokazało, że ćwiczenia fizyczne pozwalają zapamiętać materiał o wiele lepiej niż bez nich. 60 mężczyzn w wieku od 16 do 29 lat zostało podzielonych na 3 grupy: jedna grupa grała na komputerze, druga poszła biegać, a trzecia (kontrolna) spędziła czas na zewnątrz. Najlepsze wyniki w zapamiętywaniu materiału uzyskali biegacze – pamiętali oni nawet więcej, niż przed biegiem. Osoby z grupy kontrolnej wypadły nieco gorzej, a ochotnicy, którzy grali na komputerze, mieli znacząco słabsze wyniki.

Zatem, wybiegane oceny to nie tylko kwestia systematycznego powtarzania materiału. Należy pamiętać, że po nauce należy zadbać o ciało i znaleźć czas na ćwiczenia. Wykazano bowiem, że regularna aktywność fizyczna po nauce pomaga zapamiętać materiał i zdobyć lepsze wyniki w nauce.

Badania prof. Haralda Kindermanna dowiodły, że granie w gry wideo nie przynosi znaczących korzyści w poprawie efektów nauki. Zamiast tego, osoby w każdym wieku powinny poświęcić czas na umiarkowane ćwiczenia fizyczne, aby zwiększyć efektywność nauki.

Dawanie uczniom warunków w postaci „poprawienia ocen w zamian za coś”, może okazać się nieskuteczne. Zamiast tego, warto skupić się na motywowaniu uczniów do nauki poprzez wspieranie ich w ich zainteresowaniach i wsparcie w wykonywaniu trudnych zadań.

Badania wskazują, że samo zetknięcie się z nowymi rzeczami może przygotować mózg do nauki. Przerwy w nauce są również bardzo ważne, ponieważ pozwalają mózgowi odpocząć i pozwalają zachować długoterminową pamięć. Mapy myśli są skutecznym narzędziem do nauki, ponieważ ułatwiają utrzymanie w pamięci i zrozumienie informacji. Ruch w trakcie procesu nauki jest również bardzo ważny, ponieważ pomaga w stymulowaniu mózgu.

Źródła tego doniesienia to: reportaż z Ohio State University na temat gotowości mózgu do nauki, doniesienie z EurekAlert na temat przeuczenia i znaczenia przerw w nauce, doniesienie z EurekAlert na temat wpływu przerw na mózg, praca naukowa na temat skuteczności map myśli oraz doniesienie z EurekAlert na temat znaczenia ruchu.


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM