Wiadomości Polska Biznes i finanse Oszczędny transport – oszczędność dla portfela i planety
Biznes i finanse

Oszczędny transport – oszczędność dla portfela i planety

Wojna na Ukrainie i zmiany klimatyczne przyczyniają się do wzrostu cen paliw, co powoduje wysokie koszty transportu dla milionów ludzi. W ciągu ostatnich miesięcy wydatki na paliwa w gospodarstwach domowych wzrosły o 35%.

Istnieje wiele sposobów, w jaki zwykli ludzie, firmy i rządy mogą wpłynąć na zmniejszenie popytu na ropę. Przykładowo, wybór środków transportu zużywających mniej paliwa, wykorzystanie technologii zapewniających oszczędność zużycia surowców, a także wprowadzanie polityki i programów mających na celu ograniczenie zużycia paliw.

Aby złagodzić skutki globalnego kryzysu paliwowego, ważne jest, aby wszystkie strony wzięły swój udział w realizacji planu długofalowych ograniczeń zużycia ropy. Poprzez wprowadzanie odpowiednich zmian w prawodawstwie, polityce i strategii, można uzyskać pozytywne efekty dla całej gospodarki i jednocześnie przyczynić się do obniżenia cen paliw.

Po zaledwie 4 miesiącach od wdrożenia strategii, w skali globalnej możemy się spodziewać spadku zapotrzebowania na ropę naftową o 2,7 miliona baryłek dziennie (1 baryłka = 159 litrów ropy = ok. wanny średniej wielkości).

429 300 000 litrów ropy, które można wykorzystać dzięki wprowadzonym ograniczeniom, jest wystarczającą ilością, by zatankować 8,5 miliona aut dziennie! Co więcej, 62,7 mln baryłek zgromadzonych w krajowych rezerwach pozwoli na zapewnienie dostaw energii na krótką metę.

Jednakże, aby skutecznie i efektywnie wykorzystać zgromadzone zasoby, konieczne jest wprowadzenie długofalowej strategii, która zapewni ciągłość dostaw energii. W ten sposób można uniknąć nieoczekiwanych wzrostów cen surowca i zapobiec kryzysom energetycznym.

„Głównym celem planu MAE jest obniżenie zapotrzebowania na ropę i oszczędności – te dla domowego portfela i w emisji gazów cieplarnianych. Nikt nie będzie jednak kazał ludziom wdrożyć w życie wszystkich punktów. Każda i każdy z nas może wybrać kilka działań, zgodnie z trybem życia. Pracę domową do odrobienia mają przede wszystkim firmy i rządy. Świadome obywatelki i obywatele sami świata nie zmienią” – podkreśla Hubert Różyk z FPPE.

4. Zmniejszenie emisji CO2 o 20% przez wszystkie samochody osobowe.

Uzyskamy oszczędność w wysokości 11,7 milionów baryłek ropy dziennie, jeżeli wszystkie samochody osobowe będą emitować 20% mniej CO2.

5. Przejście na energie odnawialną w przemyśle.

Korzystanie z energii odnawialnej w przemyśle zmniejszyłoby emisję CO2 o 2,7 milionów baryłek dziennie.

6. Wyłączenie z ruchu samochodów starszych niż 10 lat.

Umożliwiłoby zaoszczędzenie 440 000 baryłek dziennie, jeżeli wyłączono by samochody starsze niż 10 lat z ruchu na drogach publicznych.

7. Zmniejszenie emisji z transportu lądowego o 15%.

Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych z transportu lądowego o 15% da oszczędność 1,8 milionów baryłek ropy dziennie.

8. Zwiększenie wykorzystania pociągów o 30%.

Zwiększenie wykorzystania pociągów o 30% da oszczędność w wysokości 1,2 milionów baryłek ropy naftowej dziennie.

9. Wyłączenie z ruchu samochodów z silnikami spalinowymi.

Umożliwiłoby oszczędność w wysokości 2,7 milionów baryłek ropy dziennie, jeżeli wyłączono by samochody z silnikami spalinowymi z ruchu na drogach publicznych.

10. Zwiększenie wykorzystania samochodów elektrycznych o 25%.

Korzystanie z samochodów elektrycznych w zakresie 25% da oszczędność w wysokości 1,2 milionów baryłek ropy dziennie.

4. Tańszy i bardziej dostępny transport publiczny. Zachęcanie ludzi do chodzenia, jazdy na rowerze i korzystania z mikro mobilności.

Zapewnienie ludziom łatwiejszego dostępu do komunikacji miejskiej, pobudzi ich do jej regularnego używania, co oszczędzi znaczne ilości paliwa.

Popularyzacja jazdy rowerem i mikro mobilności, wsparta odpowiednimi inwestycjami, pomoże w zmniejszeniu zapotrzebowania na paliwa, a tym samym w zaoszczędzeniu środków finansowych.

Używanie transportu publicznego będzie znacznie wygodniejsze i tańsze dla ludzi, co zachęci ich do jego częstszego stosowania.

5. Wprowadzenie naprzemiennego korzystania z samochodów prywatnych w miastach (raz pojazdy o numerach parzystych, raz o nieparzystych).

Taki system pozwoli na ograniczenie ilości samochodów poruszających się po ulicach miast. Zmniejszy to ruch, co przekłada się bezpośrednio na oszczędności paliwa.

Ograniczenie do minimum korzystania z samochodów prywatnych, a jednoczesne obniżenie cen biletów komunikacji miejskiej, znacznie pomoże w oszczędności 210 000 baryłek ropy dziennie.

Ograniczenia takie pobudzą ludzi do korzystania z komunikacji publicznej, co z kolei pomoże w lepszej jakości powietrza w miastach.

„Świat można ratować na różne sposoby. A jeśli okazuje się, że dobre ciśnienie w oponach to także ratowanie świata, a do tego przynosi nam spore oszczędności w skali roku, to trudno nie brać rad MAE na poważnie. Każda świadoma decyzja o rezygnacji lub ograniczeniu korzystania ze spalinowych aut sprawia, że robimy krok w dobrą stronę – redukcji emisji z transportu. A te, jako jedyne w Europie, nieprzerwanie rosną w całej Unii od lat 90-tych XX wieku” – komentuje Hubert Różyk z FPPE.

6. Zoptymalizowanie warunków jazdy.

Dzięki zastosowaniu optymalnych ustawień, takich jak odpowiednie ciśnienie w oponach, można zmniejszyć zużycie paliwa aż o 1,5%.

7. Wykorzystanie pełnej pojemności aut.

Jeśli wykorzystamy więcej niż połowę miejsc w samochodzie przy 10 podróżach, światowy popyt na ropę zostanie zmniejszony o 470 000 baryłek dziennie.

8. Korzystanie z nocnych pociągów bądź szybkich połączeń, zamiast z samolotów.

Kolej może zastąpić część połączeń lotniczych, co pozwoli zaoszczędzić około 40 000 baryłek dziennie.

9. Promocja ekojazdy dla ciężarówek i lepsza logistyka dostaw towarów.

Użycie technik ekojazdy i poprawa dostaw towarów może skutkować oszczędnością ropy na poziomie 320 000 baryłek dziennie.

10. Unikanie biznesowych połączeń lotniczych, jeżeli istnieją inne opcje.

Przygotowanie i wdrożenie planu działań w tym kierunku jest konieczne, aby uniknąć zbędnego zużycia paliwa.

11. Wprowadzenie zmian systemowych w polityce rządzących.

Nowe, zrównoważone polityki są niezbędne do ograniczenia zużycia ropy i skupienia się na rozwoju odnawialnych źródeł energii.


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version