Biznes i finanse

Odkryj ekologiczne korzyści z miejskiej daty ważności swojego auta

Decydując się na zakup używanego samochodu, warto wziąć pod uwagę nie tylko budżet, przebieg czy stan techniczny pojazdu, ale także jego długofalową przydatność w mieście, w którym planujemy go używać. Coraz więcej miast wprowadza strefy bezemisyjne, jak np. Warszawa i Kraków, które od 1 lipca 2024 roku wprowadzą Strefy Czystego Transportu. Kupując używany samochód, zwłaszcza w kontekście wprowadzanych zmian, powinniśmy dokładnie przemyśleć nasz wybór. Eksperci autobaza.pl uczulają na przemyślane zakupy „nowych – starych” pojazdów.

Strefa Czystego Transportu, która ma startować w Warszawie i Krakowie w przyszłym lecie, to odpowiedź na problem zatłoczonych ulic i zanieczyszczonego powietrza. Ma to na celu ograniczenie udziału starszych samochodów benzynowych i dieslowych w produkcji zanieczyszczeń powietrza, których udział w miastach sięga ponad 20%. Władze stolicy planują również zwiększenie tego obszaru względem pierwotnych założeń.

„Warszawa jest rekordowym miastem pod względem stosunku ilości samochodów do liczby mieszkańców. Według danych GUS-u za rok 2022 było to około 1,7 mln samochodów osobowych, co oznacza blisko 800 aut przypadających na 1000 mieszkańców. Wynik stolicy przekracza nie tylko polską średnią, ale i europejską… Przykładowo w Krakowie wynosi ona mniej niż 700 aut, a w Berlinie czy Wiedniu ok. 350” – mówi Natalia Sokołowska, ekspert autobaza.pl.

Według władz stolicy, samochody, które nie będą pasować do Strefy Czystego Transportu od lipca 2024 r. stanowią niewielki odsetek – ok. 3% wszystkich samochodów jeżdżących po miejskich drogach. Jednakże dane SAMARu wskazują, że w Warszawie jest aż 92 tys. aut tego typu, co daje 7,7% udziału. Są to pojazdy z silnikami benzynowymi (31%) poniżej Euro 2 (wyprodukowane do 1997 roku) oraz diesle (69%) poniżej normy Euro 4.

Chcesz kupić używany samochód, ale obawiasz się, że za kilka lat nie będziesz mógł nim jeździć po mieście? Zadbaj o to, aby twój wybór był przemyślany i dostosowany do aktualnych przepisów. Sprawdź czy Twój wybór ma wystarczająco dużą „emisyjną datę ważności”, aby jeździć nim po mieście bez ograniczeń. Niektóre pojazdy mogą mieć do 25 lat, a w przypadku diesla – do 16 lat.

P2: Aby uniknąć kłopotliwych niespodzianek podczas podróży poza granicę kraju, warto dokładnie sprawdzić regulaminy obowiązujące w danym regionie oraz specyfikację techniczną swojego samochodu. Przestrzeganie tych zasad powinno zagwarantować bezproblemowy przejazd przez strefy ograniczonej emisji spalin, a także zminimalizować opłaty, karne lub sankcje, które mogą być naliczane za niezgodne z przepisami jazdy.

Strefy bezemisyjne są coraz częstsze w Europie, a szczególnie w Niemczech i we Włoszech. Dlatego też ważne jest, abyśmy wiedzieli, gdzie mamy ich szukać, planując wyjazd za granicę. W Niemczech strefy bezemisyjne obejmują ponad 70 miast, w tym Berlin, Wiedeń i Sztokholm. W Czechach na utworzenie takiej strefy zdecydowała się Praga. Po opuszczeniu granic kraju trzeba zwracać uwagę, bo nawet autostrada A12 w Tyrolu jest objęta spalinowymi obostrzeniami.

Berlin i Praga wymagają specjalnych naklejek ekologicznych, aby móc wjechać do ich centrum. W Berlinie nie ma określonego terminu ważności plakietki, ale za jej brak grozi kara w wysokości 100 €. W Pradze wstęp do ścisłego centrum jest ograniczony dla pojazdów ciężarowych i autobusów, które wymagają zielonej lub żółtej naklejki w zależności od silnika. Samochody osobowe muszą spełniać normy Euro 4 i Euro 1. W strefie Praga 2 wstęp jest utrudniony dla pojazdów ciężarowych, a autobusy mogą swobodnie uczestniczyć w ruchu drogowym. Za brak naklejek grozi kara od 60 do 100 €.

Podróżowanie po Europie wydaje się być łatwiejsze niż kiedykolwiek w przypadku naszych sąsiadów z wschodu i południa, takich jak Estonia, Słowacja i Węgry. Na szczęście w tych krajach nie ma planów wprowadzenia systemu SCT, co oznacza, że można tam swobodnie się poruszać.

„W przeciwieństwie do Warszawy i Krakowa, w przypadku których od przyszłego lata mówimy o strefach niskoemisyjnych, w Europie znajdują się także tzw. strefy zeroemisyjne, a już niebawem pojawi się ich jeszcze więcej. Różnica jest zasadnicza – na ich teren nie mają wstępu żadne pojazdy z silnikami spalinowymi. Takie obszary funkcjonują jak na razie w Oksfordzie i w centralnej części Londynu. Do 2030 roku ich liczba ma wzrosnąć o 35” – komentuje Natalia Sokołowska, ekspert autobaza.pl.

Autoiso Sp. z o.o. to właściciel serwisu autobaza.pl, specjalizującego się w raportach dotyczących historii pojazdu. Firma gromadzi dane z uznanych źródeł i współpracuje z podmiotami takimi jak holenderska fundacja Nationale Auto Pas (NAP) oraz Krajowy System Informacji o tytułach pojazdów silnikowych w USA (NMVTIS). Autobaza.pl świadczy swoje usługi od 20 lat, dostarczając wiarygodne i precyzyjne informacje na temat przeszłości pojazdu.

Autoiso Sp. z o.o. to skuteczne źródło danych o historii pojazdu, udostępniane w ramach serwisu autobaza.pl. Firma współpracuje z wieloma uznanymi podmiotami, w tym Nationale Auto Pas (NAP) i NMVTIS. Przez ostatnie 20 lat, autobaza.pl dostarcza wiarygodne raporty dotyczące przeszłości samochodu, gromadząc informacje z wielu źródeł.

Autobaza.pl to największa niezależna baza danych VIN na rynku europejskim, dbająca o jakość pojazdów w Polsce. Dzięki naszej wiedzy i doświadczeniu, klienci mają pewność, że zakupiony pojazd będzie bezpieczny i trwały.


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM