W poniedziałek samorząd województwa podlaskiego i władze gminy Drohiczyn zawarły umowę na dofinansowanie montażu nowoczesnego oświetlenia. Przedsięwzięcie, które zostanie sfinansowane z podlaskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2014-2020, zapewni światło uliczne części miasta i całej gminy Drohiczyn.
Ministerstwo Infrastruktury z dumą informuje: 31 lipca 2023 roku pasażerowie odwiedzili zmodernizowany Dworzec Gdańsk Główny. Inwestycja, której wartość sięgała blisko 120 mln zł, była dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Renesansowy styl budynku z 1896-1900 roku został odnowiony, aby nadać mu historyczny charakter i zapewnić nowoczesną, komfortową przestrzeń dla podróżnych.
Ministerstwo Infrastruktury ma powód do dumy. 31 lipca 2023 roku pasażerowie skorzystali z inwestycji wartej prawie 120 mln zł, dofinansowanej ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dworzec Gdańsk Główny został zmodernizowany, aby przywrócić jego historyczny wygląd z 1896-1900 roku, a także zapewnić nowoczesną i komfortową przestrzeń dla podróżnych.
Wielomiesięczna inwestycja modernizacji dworca Gdańsk Główny dobiegła końca, co cieszy zarówno mieszkańców, jak i turystów. Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że udostępniony obiekt stanie się dumą miasta i jego mieszkańców, a jego otwarcie wpisuje się w wielką modernizację polskiego systemu kolejowego przeprowadzaną przez rząd.
Nowoczesny Dworzec Gdańsk Główny z pewnością podnosi prestiż miasta. Nie tylko jest on jedną z wizytówek Gdańska, ale także ułatwia komunikację pasażerów zarówno z Polski, jak i z całej Europy. Program Inwestycji Dworcowych, który zakłada przeznaczenie 3 mld zł do końca 2023 roku, pozwala na modernizację blisko 200 dworców i odnowę infrastruktury kolejowej. Efektem tego jest proekologiczny i nowoczesny Dworzec Gdańsk Główny, który stanowi wyjątkowy symbol polskiego morza.
Nowe, odnowione wygląd dworca przyciągnął uwagę szerokiej publiczności. Prace konserwatorskie polegały na odtworzeniu bryły budynku, w tym spadzistych dachów z wieżyczkami z okładziną z blachy miedzianej, a także pokryciu dachu ceramiczną dachówką w kolorach żółtym i zielonkawym. Uzupełnieniem tego była 48-metrowa wieża z zegarami oraz liczne detale architektoniczne na elewacji, w tym herby Gdańska, Polski oraz dwie skrzydlate ośki – symboli kolejnictwa – na szczycie dachu nad holem głównym. Całość została podkreślona nową, efektowną iluminacją.
Poza bogato zdobioną elewacją wiele uwagi poświęcono również wnętrzom dworca, w tym szczególnie holowi, który po wielu latach został przywrócony do pierwotnego blasku. Prace dotyczyły nie tylko odtworzenia oryginalnej kolorystyki ścian, ale także dębowych witryn kas biletowych i stolarki drzwiowej. Dodatkowo w holu pojawiły się również herby miast pomorskich, które były odtworzone na podstawie archiwalnych materiałów. Na koniec holowi nadano szczególny charakter dzięki zamontowaniu wielkoformatowych witraży, wykonanych ze szkła katedralnego i nacechowanych bogatą symboliką. Witraż wschodni przedstawia potęgę i otwartość Gdańska, a zachodni siłę kolei. Boczne witraże łączą w sobie geometryczne wzory z motywami kwiatowymi.
Dworzec wzbogacił się o funkcjonalne i przyjazne przestrzenie obsługi podróżnych. W jego sercu znajduje się hol pełniący jednocześnie rolę poczekalni, wokół którego usytuowano kasy biletowe, centrum obsługi klienta PKP Intercity oraz InfoDworzec. Dodatkowo, w pasażu po lewej stronie od wejścia głównego zlokalizowano kilka lokali handlowych, a na parterze i piętrze dworca znajduje się posterunek Straży Ochrony Kolei.
Korzystając z dwóch wind i schodów ruchomych, możemy dotrzeć do poziomu -1 holu dworca. Tam zaś czeka na nas przestronna poczekalnia, wyposażona w zabawki dla dzieci, wygodne pufy i mapę z dworcami z całej Polski. Ponadto do dyspozycji gości są toalety oraz lokale do wynajęcia. Z poziomu -1 można przejść tunelem na perony lub do centrum miasta, które połączone jest nowym przejściem pod ulicą Podwale Grodzkie. Na dworcu jest również klimatyzacja oraz nowoczesne tablice informacyjne i system nagłośnienia.
By zapewnić pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, w budynku dworca i jego otoczeniu zostały zlikwidowane bariery architektoniczne. Ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz plany dotykowe pozwalają na swobodne poruszanie się po dworcu. Dodatkowo do budynku zostały zainstalowane nowe windy oraz pętle indukcyjne przy kasach, co ułatwi komunikację osobom korzystającym z aparatów słuchowych. By zwiększyć komfort użytkowników, w toaletach zamontowano instalacje, dzięki którym osoby z niepełnosprawnością lub rodzic z dzieckiem będą mogli łatwo wezwać pomoc w razie potrzeby.
Gdański Dworzec Główny został zmodernizowany w celu stworzenia bardziej przyjaznego i bezpiecznego środowiska. Zainstalowano pompy ciepła współpracujące z centralnymi klimatyzatorami oraz energooszczędne oświetlenie. Ponadto wdrożono system odzyskiwania wody deszczowej i tej zużywanej w umywalkach i prysznicach, która będzie przefiltrowana i używana do spłukiwania toalet. Dworzec wyposażono w system inteligentnego zarządzania budynkiem, zmniejszający zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Dodatkowo zainstalowano nowoczesne systemy bezpieczeństwa, takie jak monitoring, kontrola dostępu, sygnalizacja włamania i napadu oraz systemy przeciwpożarowe, w tym tryskacze.
Gdański Dworzec Główny został gruntownie przebudowany, a w jego otoczeniu pojawiły się nowe nawierzchnie oraz podjazdy. Pozwoliło to taksówkom i osobom z niepełnosprawnościami na łatwiejszy dostęp do budynku. Wkrótce dworzec tymczasowy zostanie zdemontowany, a jego miejsce zostanie zagospodarowane.
PKP w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 dostarcza podróżnym aż 80 dworców, z czego 7 znajduje się w województwie pomorskim. W tym regionie zaplanowano modernizację m.in. dworców Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Pruszcz Gdański oraz Żelistrzewo, które zostaną udostępnione jeszcze w tym roku.
Polskie Koleje Państwowe SA i Grupa PKP zapraszają do zapoznania się ze swoją ofertą na stronie www.pkp.pl/pl/grupa-pkp.
Wszystkie komunikaty opublikowane w serwisie PAP są wyłączną odpowiedzialnością nadawcy, bez wprowadzania jakichkolwiek zmian w ich treści. Zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe, wszystkie komunikaty publikowane są bez ingerencji PAP SA w ich treść.
Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl