Wiadomości Polska Biznes i finanse Nowe i lepsze podróże w Wielkopolsce dzięki Kolej Plus!
Biznes i finanse

Nowe i lepsze podróże w Wielkopolsce dzięki Kolej Plus!

Rządowy Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus w 2029 r. będzie miał pozytywny wpływ na podróże w Wielkopolsce!

Ministerstwo Infrastruktury informuje, że 29 sierpnia 2023 roku PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowy z wykonawcami dokumentacji projektowych na budowę nowych, a także rewitalizację niewykorzystywanych obecnie linii kolejowych. Wartość tej inwestycji wynosi blisko 31 mln zł.

W rezultacie, w 2029 r. podróżni będą mieli znacznie wygodniejszy dostęp do transportu kolejowego w Wielkopolsce!

Po podpisaniu umów, będzie można przystąpić do opracowania dokumentacji projektowej dotyczącej budowy nowej trasy kolejowej Turek – Konin oraz rewitalizacji linii Międzychód – Szamotuły i Śrem – Czempiń, w której zostaną określone szczegółowe rozwiązania i wybrany optymalny zakres prac.

Kolej Plus to rządowy program, który ma na celu zmniejszenie wykluczenia komunikacyjnego w regionach, takich jak Turek, Międzychód i Śrem, poprzez uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Według wiceministra infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel, realizacja tego programu zapewni mieszkańcom tych miast dogodne połączenie kolejowe.

Podpisanie umów na opracowanie dokumentacji projektów w ramach programu Kolej Plus w Wielkopolsce to ważny krok w stronę rozwoju transportu kolejowego w regionie. Przygotowane projekty wezmą pod uwagę potrzeby mieszkańców mniejszych i większych miejscowości, aby zapewnić im jak najwygodniejsze przejazdy pociągiem – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Pociąg będzie jeździł na trasie Turek – Konin, a kursy między tymi miastami zajmą 42 minuty. Do Poznania pociągiem Warszawa – Poznań przejazd zajmie ok. 2h 10 min. Prędkość maksymalna na tej ok. 38 km trasie wyniesie 120 km/h. Przystanki zostaną dostosowane do potrzeb osób z ograniczeniami, m.in. w siedmiu lokalizacjach: Brzeźno, Żychlin, Żdżary, Tuliszków, Słodków, Turek Zachodni i Turek. Możliwa będzie także budowa czterech kolejnych przystanków: Kiszewy, Grzymiszew, Imiełków i Obrzębin.

Nowa trasa kolejowa między Turkiem a Koninem zelektryfikowana i jednotorowa, zapewni szybszy i bezpieczniejszy transport. Ułatwi on przemieszczanie się i przyczyni się do rozwoju regionalnego.

PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadzą kolejny ważny projekt: odtworzą linię kolejową Szamotuły – Międzychód. Linia ta pozwoli pasażerom podróżować po trasie z prędkością 120 km/h, a zmodernizowany odcinek Wielkopolski łączyć się z linią Poznań – Szczecin.

Po raz pierwszy od 1995 roku pasażerowie będą mogli skorzystać z tej trasy i cieszyć się szybkim i bezpiecznym przejazdem do Międzychodu.

Dojazd koleją do Poznania trwa ok. 1h 30 min. W trakcie podróży pasażerowie przejadą przygotowane perony w Szamotułach (Szamotuły Zachodnie), Szczepankowie, Ostrorogu, Dobrojewie, Nojewie, Chrzypsku Wielkim, Sierakowie, Kłosowicach i Międzychodzie (Międzychód Letnisko i Międzychód). W planach jest także budowa 6 kolejnych przystanków (Binino, Kikowo, Ryżyn, Zatom Stary, Międzychód Bielsko i Międzychód Lipowiec).

Kilka lat po modernizacji linii kolejowej nr 369 w rejonie między Śremem a Czempiniem, podróżowanie pomiędzy oboma miastami znacznie się skróci. Nowy tor i sieć trakcyjna pozwolą pociągom jechać z prędkością 120 km/h. Dzięki temu dojazd do stolicy Wielkopolski zajmie zaledwie 55 minut. Perony, ułatwiające dostęp do pociągów, zostaną wybudowane w Manieczkach, Szymanowie, Psarskim i Śremie. Dodatkowo w rezerwie terenu zostaną przewidziane miejsca na budowę kolejnych przystanków w Grabianowie i Szołdrach.

Dzięki modernizacji linii kolejowej nr 369, podróż z Śremu do Czempinia będzie o wiele szybsza i wygodniejsza. Prędkość pociągu wzrośnie z 40 km/h do 120 km/h, a podróż zajmie zaledwie 55 minut. Nowe perony i stacje umożliwią podróżnym dostęp do pociągów w Manieczkach, Szymanowie, Psarskim i Śremie. Dodatkowo w planie inwestycji założono rezerwę terenu pod budowę kolejnych przystanków w Grabianowie i Szołdrach.

PKP PLK SA podpisały umowy w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r., zapewniając finansowanie na budowę nowej linii Turek – Konin, rewitalizację trasy Międzychód – Szamotuły oraz Śrem – Czempiń. Wykonawcami powyższych projektów zostały odpowiednio: Multiconsult Polska Sp. z o.o. (ok. 13,7 mln zł), BBF Sp. z o.o. (ok. 7,9 mln zł) oraz Konsorcjum firm Mosty Katowice Sp. z o.o. & Arcadis Sp. z o.o. (ok. 9,7 mln zł). Umowy przewidują możliwość skorzystania z nadzoru autorskiego, a prace nad dokumentacją mają zakończyć się w 2026 r., a budowa w 2028/2029 r.

Program Kolej Plus obejmuje rewitalizację czterech linii kolejowych w Wielkopolsce: Międzychód – Szamotuły, Śrem – Czempiń, Gostyń – Kąkolewo oraz Czarnków – Wągrowiec. Ponadto, inwestycja obejmuje budowę nowej trasy kolejowej łączącej Konin z Turek. Łączna długość tras wynosi ponad 200 km, a szacunkowa wartość całego projektu to ok. 2,2 mld zł.

Kolej Plus to innowacyjne połączenie, które zapewnia wygodną podróż dla mieszkańców 11 województw. Do Programu Kolej Plus zakwalifikowano 35 projektów, które obejmują miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Usprawnione połączenia w ramach programu Kolej Plus umożliwią ok. 1,5 mln mieszkańców skorzystanie z wygodnych i szybkich usług pasażerskich.

Program Kolej Plus to inwestycja na poziomie 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł współfinansowana z budżetu państwa i ok. 2 mld zł z jednostek samorządu terytorialnego. Jego realizacja do 2029 r. pozwoli na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów.

Program składa się z 22 projektów obejmujących rewitalizację, odbudowę lub rozbudowę linii o łącznej długości ok. 1049 km oraz budowę nowych linii na łączną długość ok. 189 km.

Podstawowe warunki realizacji inwestycji obejmują m.in.:

współfinansowanie inwestycji w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowalnych;

przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia, zawierającej min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat;

zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą a PKP PLK SA.

Program Kolej Plus przyczyni się do walki z wykluczeniem komunikacyjnym, poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.

7 projektów dokumentacyjnych obejmuje ok. 183 km linii kolejowych.

Dzięki Programowi Kolej Plus istniejący system transportu kolejowego ulegnie modernizacji i zostanie wyposażony w nowoczesne technologie.

Program przyczyni się do wzrostu konkurencyjności kolei, dzięki skróceniu czasu przejazdu i zwiększeniu przepustowości.

Realizacja Programu Kolej Plus zapewni poprawę jakości życia mieszkańców oraz podniesie atrakcyjność regionów.

Program Kolej Plus zakłada nie tylko modernizację infrastruktury kolejowej, ale także wprowadzenie nowych technologii, które zagwarantują szybkość i bezpieczeństwo podróży.

Program przyczyni się również do zwiększenia poziomu ochrony środowiska, poprzez wprowadzenie zrównoważonego i niskoemisyjnego transportu kolejowego.

PAP SA nie wprowadza żadnych zmian do treści komunikatów opublikowanych w serwisie PAP, zgodnie z wersją dostarczoną przez nadawcę. Nadawca jest odpowiedzialny za treść komunikatu zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.


Źródło: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version