Biznes i finanse

Via Carpatia – Nowe możliwości dla Polski i Europy

– Prezydent RP Andrzej Duda mówił podczas uroczystego otwarcia Salonu Obronnego:

„Jesteśmy zobowiązani do tego, aby nasze Siły Zbrojne były zawsze gotowe do wykonywania zadań, jakie wyznacza im nasze państwo. Dzięki nowoczesnym technologiom zapewniamy wojsku wyposażenie, jakiego wymaga modernizacja. Jestem przekonany, że wszystkie innowacje, które zostały przedstawione dzisiaj, pozwolą nam lepiej służyć naszemu narodowi.”

– Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak deklarował:

„Dziś mamy okazję zaprezentować szeroki zakres nowych technologii dla Wojska Polskiego, które będą wykorzystywane w celu lepszego i skuteczniejszego wykonywania zadań obronnych. Wierzę, że nowe wyposażenie wojskowe przyczyni się do jeszcze lepszej obrony naszego kraju.”

– Ministerstwo Finansów ogłosiło:

Rząd zapowiedział wsparcie finansowe dla podmiotów, które będą pracować nad najnowszymi technologiami dla Wojska Polskiego. Program będzie obejmował wsparcie w postaci bezzwrotnych środków, dzięki którym możliwe będzie szybsze i bardziej efektywne wdrażanie nowych technologii.

– Prezydent Andrzej Duda poinformował:

„Jak widać, dziś jesteśmy w stanie wykorzystać nowe technologie w celu lepszego i skuteczniejszego zabezpieczenia naszej przyszłości. Wykorzystując nowoczesne rozwiązania wojskowe, jesteśmy w stanie zapewnić państwu bezpieczeństwo i obronę przed wszelkimi zagrożeniami.”

– Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło:

Rozpoczęła się budowa nowej drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik województwie podkarpackim, która będzie częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia. Inwestycja, realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, pozwoli kierowcom na korzystanie z nowej drogi już we wrześniu 2026 r.

– Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak powiedział:

„Musimy stać się silnymi w obronie i do tego celu wykorzystujemy nowoczesne technologie. Wszystkie prezentowane dziś innowacje pozwolą nam wykonywać zadania obronne jeszcze skuteczniej i bardziej wydajnie. Jestem przekonany, że nasze Siły Zbrojne będą w stanie skutecznie chronić nasz kraj przed wszelkimi zewnętrznymi wrogami.”

– Ministerstwo Finansów ogłosiło:

Rząd zapewnia wsparcie finansowe dla podmiotów zaangażowanych w tworzenie najnowszych technologii dla Wojska Polskiego. Program będzie obejmował dotacje bezzwrotne, dzięki którym możliwe będzie szybsze i bardziej efektywne wprowadzanie nowych technologii.

Wszystkie regionalne ośrodki miasta w Polsce zyskają na korzyści z budowy sieci dróg szybkiego ruchu, w której kluczowym elementem jest Via Carpatia. Nasz rząd zrealizował już odcinek trasy od Lublina do Rzeszowa, a prace na kolejnych odcinkach między Rzeszowem a granicą polsko-słowacką ruszą w najbliższych dniach. Ten projekt to nie tylko szansa na wzmocnienie gospodarcze, ale także szansa na zapewnienie dynamicznego, sprawiedliwego i zrównoważonego rozwoju każdego regionu w naszym kraju – stwierdził wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Oprócz 11,6 km drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi, w ramach inwestycji powstanie także węzeł Żarnowa-Strzyżów, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R w Strzyżowie. Ponadto zaplanowano budowę Miejsca Obsługi Podróżnych Jawornik, osiem estakad w tym największej o długości ok. 1,1 km na ok. 80 m filarach, pięciu wiaduktów oraz czterech przejść dla zwierząt. Droga będzie wyposażona w nowoczesne urządzenia brd oraz w specjalne rozwiązania zapewniające ochronę środowiska. Dodatkowo przebudowane zostaną drogi poprzeczne, infrastruktura techniczna i urządzenia melioracyjne.

Realizacja S19 między Babicą a Domaradzem będzie podzielona na dwa etapy: Babica – Jawornik oraz Jawornik – Domaradz.

Podczas budowy pierwszego odcinka, mieszkańcy Jawornika będą mieli dostęp do DK19 za pośrednictwem tymczasowego łącznika. Natomiast po wybudowaniu drugiego odcinka S19, ów łącznik stanie się drogą gminną, służącą m.in. jako trasa awaryjna do S19.

Budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica – Jawornik wymagała szczegółowych badań geologicznych. Przeprowadzono wiele wiercenia, sondowań, geofizycznych obserwacji oraz monitorowanie osuwisk, aby lepiej zrozumieć skomplikowaną budowę geologiczną tego terenu, który jest zdominowany przez wzniesienia i doliny, z mocno założonymi jarami i podziemnymi ciekami wodnymi.

Aby rozpocząć budowę, w pierwszej kolejności należy wykonać rozpoznanie saperskie, inwentaryzację i wytyczenie geodezyjne terenu. Następnie należy przygotować drogi technologiczne i zaplecze dla wykonawców. Następnie trzeba będzie przeprowadzić odhumusowanie terenu i prace archeologiczne. Na koniec należy wybudować fundamenty pod podpory mostów oraz usunąć kolizje z sieciami gazowymi, elektrycznymi i teletechnicznymi.

Realizacja odcinka S19 od węzła Babica do Jawornika w systemie Projektuj i buduj zgodnie z podpisaną umową z Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor ma kosztować 1,25 mld zł i ma zakończyć się we wrześniu 2026 r., wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie.

Droga S19 przechodząca przez Podkarpackie ma docelowo długość ok. 169 km, z czego już 81,8 km jest wykorzystywane do ruchu. Obecnie w realizacji są kolejne 72,9 km trasy, które w systemie projektuj i buduj ma ona zyskać w postaci kilku odcinków od Domaradza do Krosna, Miejsca Piastowego do Dukli, aż po dość długi odcinek od Jasionki do Sokołowa Małopolskiego. Natomiast 11,6 km trasy jest na etapie przygotowania przetargu.

Dzięki inwestycji S19 w Podkarpackim zostaną zmodernizowane istniejące odcinki, w tym zbudowana zostanie druga jezdnia w Sokołowie Małopolskim, oraz wybudowane zostaną nowe drogi. Inwestycja ta wpłynie korzystnie na życie mieszkańców tego regionu, zwiększając szybkość i bezpieczeństwo przemieszczania się.

Od maja 2022 r. S19 stanowi dogodną możliwość podróżowania pomiędzy woj. lubelskim a woj. podkarpackim. Przyspiesza, ułatwia i zwiększa bezpieczeństwo podróży między tymi regionami, a także umożliwia szybki dostęp mieszkańcom Podkarpacia do Warszawy poprzez S17 oraz szybkie przejazdy kierowcom z woj. lubelskiego do autostrady A4.

Via Carpatia to szlak drogowy, który łączy Europę Północną i Południową. Planowo, Via Carpatia ma mieć około 700 km długości. Przebiega ona przez pięć województw: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie, a jej trasa będzie wiodła od Budziska do Barwinka. Skład Via Carpatia stanowią trzy drogi ekspresowe: S61, S16 i S19.

Via Carpatia to projekt, który ma na celu połączenie Europy Północnej i Południowej. Ma ona mieć około 700 km długości, a jej trasa wytyczona została przez pięć województw: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Rozpoczyna się w Budzisku i kończy w Barwinku, a jej główne składniki stanowią odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19.

Zachęcamy do korzystania z serwisu PAP, w którym publikowane są komunikaty bez wprowadzania przez PAP SA żadnych zmian w ich treści. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM