Wchodząc na parking podziemny lub garaż zamknięty, oczekujemy spotkać zakazy dotyczące limitów wagowych, gabarytowych i prędkościowych, które nie dziwią nas. Jednak coraz więcej zarządców obiektów, takich jak galerie handlowe, decyduje się na zakaz wjazdu pojazdów z napędem LPG, elektryków czy hybryd. Jakie są tego cele i czy są one zgodne z prawem? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania w naszej analizie.
Aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom parkingów, wprowadzono liczne zasady i ograniczenia. Większość z nich jest uzasadniona, ale niektóre wydają się zbyt restrykcyjne, szczególnie te dotyczące wymiarów pojazdów. W takich przypadkach należy zapytać, czy wszystkie zakazy są naprawdę konieczne?
Bez względu na rozmiar pojazdu, ważne jest jego bezpieczeństwo. Prawdopodobieństwo wystąpienia pożaru samochodu jest niewielkie, ale łatwopalne paliwo samochodów spalinowych i bateria elektryków mogą ulec przegrzaniu i spowodować pożar. W związku z tym, zarządcy niektórych budynków mają prawo wprowadzać zakazy dotyczące rodzaju napędu pojazdów. Przykładem jest ostatnia sytuacja, gdzie wiele osób zabrało głos w sprawie:
Świat idzie naprzód, a wraz z nim technologia. Autoiso Sp. z o.o. pracuje nad usprawnieniem bezpieczeństwa przy pomocy czujników wykrywających obecność gazu LPG. Wraz z najnowocześniejszymi czujnikami, wykrywającymi każdą ilość gazu, możliwe jest bezpieczne parkowanie pojazdów. Istnieje również dokładny system monitoringu, który ostrzega przed zagrożeniem pożarowym i który automatycznie wyłącza zapłon pojazdu. Wszystko to zapewnia bezpieczeństwo w miejscach parkingowych.
„Posiadanie pojazdu elektrycznego to szereg korzyści – w tym również darmowe miejsca parkingowe, jednak musimy mieć na uwadze fakt, że dzisiejsza infrastruktura stopniowo dostosowuje się do nowych technologii i jeszcze nie wszystkie miejsca są gotowe na goszczenie takich aut. Litowo-jonowe baterie zdecydowanie mogą stwarzać zagrożenie po nagrzaniu, a znaczna część parkingów zamkniętych nie jest wyposażona w sprzęt wystarczający do ugaszenia >>elektrycznego<< pożaru” – komentuje Natalia Sokołowska, ekspert autobaza.pl.
Elektryki są jednym z najbezpieczniejszych i najbardziej przyjaznych środowisku pojazdów dostępnych na rynku. Nie tylko wyposażone są w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, ale ich skonstruowanie zapewnia dużą odporność na uszkodzenia wywołane wyładowaniami elektrycznymi. Z tego względu elektryki są coraz bardziej popularne, a ich właściciele mogą czuć się bezpiecznie wchodząc na teren zamkniętych parkingów lub garaży podziemnych.
Dzięki nowoczesnym technologiom, elektryki wyposażone są w akumulatory o wysokiej pojemności, co zapewnia im dużą wydajność i autonomię. Mają one również mniejszy ślad węglowy niż pojazdy z silnikami spalinowymi, co czyni je bardziej przyjaznymi dla środowiska. Ma to szczególne znaczenie w garażach, gdzie spaliny samochodowe są zwykle ograniczane.
Efektywność elektryków wymaga także dostępu do odpowiedniej mocy. Większość miejsc parkingowych nie jest wyposażona w odpowiednie zasilanie, co może skutkować awarią, zwarciem, a nawet pożarem, jeśli samochód będzie podłączony do nieodpowiedniej sieci.
System napędu i zasilania samochodów hybrydowych składa się z silnika spalinowego oraz baterii elektrycznej. Jednakże, ze względu na mniejszą wielkość i pojemność, bateria nie jest głównym źródłem energii. Większość hybryd do naładowania baterii wykorzystuje energię generowaną przez silnik, jednak hybrydy typu plug-in mogą być podłączone do sieci, aby uzupełnić jej zapas energii.
Mimo to, wielu użytkowników aut LPG jest niezadowolonych z defaworyzacji tego typu pojazdów. Sprzeciwiają się oni zakazowi wstępu do terenów zamkniętych, twierdząc, że ich pojazdy są czystsze niż te napędzane benzyną. Co więcej, samochody LPG są zazwyczaj bardziej ekonomiczne, a ich użytkownicy często wykazują się większą odpowiedzialnością, niż kierowcy innych samochodów.
Niewątpliwie, trzeba wziąć pod uwagę zarówno bezpieczeństwo, jak i ekonomię, jak i ekologiczny aspekt samochodów LPG w dyskutowanym problemie. W szczególności, warto się zastanowić, czy nie ma możliwości, by dostosować obowiązujące regulacje prawne do potrzeb użytkowników samochodów LPG, zapewniając im tym samym prawo do wstępu do zamkniętych terenów. W ten sposób moglibyśmy połączyć trzy wymienione wyżej aspekty, a jednocześnie zachować stosowne zasady bezpieczeństwa.
Kierowca musi zatem liczyć się z konsekwencjami, jakimi są kary finansowe. Wysokość grzywny jest ustalana przez odpowiednie władze, a w wielu przypadkach może wynosić nawet kilkaset złotych.
Chociaż zmiany na rynku motoryzacyjnym są postępujące, w 2025 roku w Polsce wprowadzone zostaną Strefy Czystego Transportu. Będzie to wymagać dużej inicjatywy i nakładu finansowego, aby dostosować garaże podziemne i parkingi zamknięte do nowych wymagań. Co więcej, liczba ogólnodostępnych stacji ładowania ma wzrosnąć do 40 tysięcy w całym kraju. Wszystko to wskazuje na to, że transport w Polsce będzie coraz bardziej czysty i zrównoważony.
W ostatnim półroczu obserwujemy dynamiczny wzrost udziału pojazdów elektrycznych w rynku wtórnym, który jest prawie dwukrotnie większy niż w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku. Z kolei w przypadku aut hybrydowych wzrost wynosi połowę. Auta zasilane LPG wciąż stanowią bardzo niewielki odsetek całości. Chociaż wzrasta zainteresowanie pojazdami EV, to jednak nie jest to jeszcze zagrożenie dla pojazdów spalinowych. Przydatne mogą okazać się zmiany w przepisach, znaki w rejestrze oraz rozwój infrastruktury lub przebudowa istniejących obiektów – podsumowuje Natalia Sokołowska, ekspert autobaza.pl.
Autoiso Sp. z o.o. jest dumna z tego, że od 20 lat dostarcza klientom rzetelne informacje na temat historii pojazdu. Serwis autobaza.pl zbiera dane z wielu zaufanych źródeł, w tym holenderskiej fundacji Nationale Auto Pas (NAP) oraz Krajowego Systemu Informacji o tytułach pojazdów silnikowych w USA – National Motor Vehicle Title Information System (NMVTIS). Dzięki tak wszechstronnemu podejściu, autobaza.pl gwarantuje najwyższą jakość swoich raportów.
Autobaza.pl stanowi obecnie najbardziej rozbudowane źródło danych VIN z historią pojazdów dostępnych w Europie. Z dumą możemy stwierdzić, że nasza firma wpływa na jakość pojazdów oferowanych na rynku wtórnym w Polsce.
Kontaktuj się z nami w celu uzyskania dalszych informacji:
Natalia Hajduk
JUNIOR PR CONSULTANT
tel. 535 717 523
e-mail: natalia.hajduk@triplepr.pl
Strona internetowa: www.triplepr.pl
Jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości, skontaktuj się z nami:
Natalia Hajduk
JUNIOR PR CONSULTANT
tel. 535 717 523
e-mail: natalia.hajduk@triplepr.pl
Strona internetowa: www.triplepr.pl
Jeśli szukasz pomocy lub informacji, skontaktuj się z nami:
Natalia Hajduk
JUNIOR PR CONSULTANT
tel. 535 717 523
e-mail: natalia.hajduk@triplepr.pl
Strona internetowa: www.triplepr.pl
Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl