Wiadomości Polska Biznes i finanse Odporne na kryzysy: jak inwestycje w infrastrukturę i tabor TRAKO 2023 wzmacniają polską kolej
Biznes i finanse

Odporne na kryzysy: jak inwestycje w infrastrukturę i tabor TRAKO 2023 wzmacniają polską kolej

Debata otwierająca 15. Targi Kolejowe TRAKO przypomniała o strategicznym znaczeniu kolei w budowaniu odporności Europy. Wojna w Ukrainie udowodniła, że kolej to skuteczny i odporny na kryzysy środek transportu, a inwestycje w infrastrukturę i tabor zapewniają bezpieczeństwo ludzi, operacji militarnych oraz wspierają rozwój gospodarki.

Na debacie zaprezentowali się przedstawiciele polskich i europejskich firm oraz instytucji, wśród nich Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Andrzej Adamczyk, minister Infrastruktury; Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A., Carlo M. Borghini, asystent Sekretarza Generalnego NATO oraz Viacheslav Yeromin, członek zarządu Ukrzaliznycia.

„Od położenia pierwszych szyn kolej jest nierozerwalnie związana z obroną przed agresją – transportuje żołnierzy, sprzęt, ewakuuje rannych i uchodźców. Ale musimy myśleć o kolei także w kontekście jej znaczenia dla gospodarki i społeczeństwa. Bo tam, gdzie dochodzi kolej, tam gospodarka rozwija się prężniej” – powiedział Maciej Małecki.

Korzyści z rewitalizacji infrastruktury kolejowej są nieocenione i nieporównywalne z innymi środkami transportu. Inwestycje w nowoczesne technologie, takie jak pojazdy napędzane energią elektryczną, są kluczem do transportu przyjaznego dla środowiska i zrównoważonego rozwoju.

Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych zaznacza, że nowoczesny system kolejowy jest niezbędny dla osiągnięcia sukcesu polskiego państwa. Zakłada on, że wojenna rzeczywistość Ukrainy oraz skutki uchodźców w 2022 roku będą jednym z najlepszych dowodów na to, że kolej jest przyszłością.

W związku z tym Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. oraz Grupy PKP, uważa, że infrastruktura kolejowa powinna być rewitalizowana tak, aby w pełni wykorzystać jej korzyści. Inwestycje w nowoczesne technologie, takie jak pojazdy napędzane energią elektryczną, są konieczne, aby zapewnić zrównoważony transport przyjazny dla środowiska.

Ministerstwo Aktywów Państwowych wzywa do zintensyfikowania wysiłków w celu wzmocnienia systemu kolejowego, który jest niezbędny dla rozwoju Polski. Krzysztof Mamiński podkreśla, że inwestycje w nowoczesne technologie są konieczne, aby zapewnić przyjazny dla środowiska transport i zrównoważony rozwój.

„Luty 2022 r. przekonał nas, że najważniejszy jest człowiek, nie organizacja, struktury i przepisy. Bo to człowiek przyjmował człowieka – uchodźcę na dworcu w Przemyślu i w wielu przypadkach tym człowiekiem był polski kolejarz. To nasz powód do dumy” – podkreślał prezes Mamiński.

Minister infrastruktury ogłosił, że wsparcie dla Ukrainy zostało zrealizowane za pomocą 2,4 tys. pociągów z dodatkowymi wagonami oraz 270 zestawów specjalnych. Ponadto do czerwca 2022 roku udzielono bezpłatnych biletów na przejazd w dowolne miejsce w Polsce, liczba ta przekroczyła 2,5 mln.

Szef Ministerstwa Infrastruktury wyraźnie określił, że w ramach wsparcia dla Ukrainy wyprodukowano 2,4 tys. pociągów z dodatkowymi wagonami oraz 270 dodatkowych zestawów. Do czerwca 2022 r. dla uchodźców wydano ponad 2,5 mln bezpłatnych biletów umożliwiających przemieszczanie się po całym kraju.

„Rozwiązaliśmy problem uchodźców – nie było podziału na spółki, polscy przewoźnicy z sercem i empatią służyli pomocą, nie padły pytania >>kto nam za to zapłaci?<<” – zaznaczył Andrzej Adamczyk.

„Linie kolejowe są liniami życia – dla ludzi i dla gospodarki. Na każdym etapie wojny koleje nas bardzo wspierały” – zaznaczył przedstawiciel strony ukraińskiej.

„Logistyka i zbudowanie systemu, który byłby bezpieczny w sytuacji dużego konfliktu zbrojnego są bardzo ważne. Dlatego kilka miesięcy temu podpisaliśmy z UE deklarację o współpracy w dziedzinie transportu” – podkreślił reprezentant NATO.

Viacheslav Yeromin, członek zarządu Ukrzaliznycia, powiedział, że Ukrzaliznycia jest zainteresowana współpracą z polskimi kolejami.

Carlo M. Borghini, asystent sekretarza generalnego NATO, wyraził zgodę, mówiąc, że kolejowe linie życia są kluczowym elementem logistyki Sojuszu Północnoatlantyckiego.

Podczas otwarcia targów przedstawiciele Grupy PKP zaprezentowali swoją strategię dalszego rozwoju oraz przedstawili wyniki finansowe.

Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A. poinformował, że w 2022 r. Grupa uzyskała ponad 10,8 mld zł przychodu, ponad 1,6 mld wskaźnika EBIDTA i 398 mln zł zysku netto. Zajęło to PKP miejsce w gronie 50 największych firm w kraju.

Viacheslav Yeromin, członek zarządu Ukrzaliznycia, zadeklarował współpracę z polskimi kolejami.

Carlo M. Borghini, asystent sekretarza generalnego NATO, podkreślił, że kolejowe linie życia odgrywają ważną rolę w logistyce Sojuszu Północnoatlantyckiego.

Podczas otwarcia targów przedstawiciele Grupy PKP zaprezentowali swoją strategię dalszego rozwoju oraz prezentację wyników finansowych.

Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A., poinformował, że w 2022 r. Grupa uzyskała kwotę 10,8 mld zł przychodu, ponad 1,6 mld wskaźnika EBIDTA i 398 mln zł zysku netto. Umiejscowiło to PKP wśród 50 największych firm w Polsce.

PKP S.A. realizuje Program Inwestycji Dworcowych, którego druga edycja ma wartość ponad 4 miliardów złotych i ma zostać zrealizowana do 2030 roku. W ramach programu przewiduje się wykonanie 150 projektów inwestycyjnych na terenie całej Polski, a analizy obejmują już ponad 300 lokalizacji. Finansowanie programu ma pochodzić z budżetu państwa, środków unijnych oraz kapitału własnego PKP S.A., co pozwoli na wykonanie zaplanowanych prac.

„Program na lata 2016-2023 zakładał modernizację lub budowę 200 dworców w Polsce. Jesteśmy na jego etapie końcowym: oddaliśmy do użytku już ok. 100 obiektów, na pozostałych trwają prace końcowe. Przykładem inwestycji jest Gdańsk Główny, przepiękny, zabytkowy, historyczny dworzec” – wskazał Ireneusz Maślany.

PKP S.A. w ostatnich latach prowadzi działania modernizacyjne w zakresie infrastruktury kolejowej.

PKP S.A. jest w czołówce europejskich firm kolejowych, które są w stanie zapewnić nowoczesną infrastrukturę, aby zapewnić jak najlepsze warunki podróżowania.

W ramach modernizacji PKP S.A. rewitalizuje wiele obiektów zabytkowych, zapewniając jednocześnie użytkownikom nowoczesny, wygodny i bezpieczny komfort podróżowania.

PKP S.A. stale pracuje nad wdrażaniem innowacyjnych dworców systemowych o nowoczesnym wyposażeniu.

Krzysztof Mamiński mówił również o potrzebie stworzenia stabilnego i przewidywalnego sposobu finansowania działań modernizacyjnych w polskiej kolei.

PKP S.A. wykonuje kluczowe zadania w zakresie modernizacji infrastruktury kolejowej.

Dzięki wysokim standardom, PKP S.A. oferuje swoim pasażerom nowoczesny, wygodny i bezpieczny komfort podróżowania.

Rozbudowa infrastruktury kolejowej wymaga znalezienia stabilnego i przewidywalnego sposobu finansowania, który zapewniłby zarówno modernizację istniejących dworców, w tym wiele obiektów zabytkowych, jak i budowę nowych innowacyjnych dworców systemowych.

PKP S.A. jest jednym z najlepszych przewoźników kolejowych w Europie, który zapewnia kompleksową obsługę na wszystkich etapach podróży.

PKP S.A. przykłada szczególną wagę do modernizacji infrastruktury kolejowej w celu zapewnienia swoim klientom jak najwyższych standardów bezpieczeństwa, komfortu i wygody podróży.

Aby móc kontynuować tak ważne działania, konieczne jest zapewnienie stabilnego i przewidywalnego źródła finansowania polskiej kolei.

Komercjalizacja nieruchomości należących do PKP pozwoli na częściowe finansowanie działań firmy. Spółka dysponuje nieruchomościami o łącznej powierzchni blisko 100 tys. ha, z czego wiele ma potencjał komercyjny. Większość należy do gruntów o charakterze kolejowym, w tym działek torowych i dworców, ale nie brakuje również terenów, które można wykorzystać do celów komercyjnych.

„PKP S.A. realizuje projekty deweloperskie, na których powstają obiekty biurowe i mieszkaniowe. Na naszych gruntach powstaje ponad 1,5 tys. mieszkań, ale również realizowane są projekty budowy nowych terminali kolejowych, gdzie będzie można w sposób uproszczony nadać towar i wysłać go w różne części kraju czy świata koleją” – zaznaczył Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A.

TRAKO 2023 oferuje imponującą gamę produktów i usług, w tym pojazdy szynowe, systemy automatyki i zarządzania, technologie śledzenia, systemy kolejowe, energię elektryczną, infrastrukturę torową, wyposażenie stacji, usługi kolejowe i inne.

Pierwszy dzień targów rozpocznie się sesją otwarcia, w której wezmą udział wybitni przedstawiciele branży kolejowej z całego świata. Po sesji otwarcia odbędą się prezentacje, wystąpienia i panele dyskusyjne, a także liczne stoiska wystawców.

Targi TRAKO 2023 to szansa dla każdego, kto chce poznać najnowsze technologie i rozwiązania w branży kolejowej. To wyjątkowa okazja, aby poznać nowych partnerów biznesowych na całym świecie oraz wymienić się wiedzą i doświadczeniami z przedstawicielami branży.

TRAKO 2023 to niezwykła okazja, aby poznać najnowsze technologie i rozwiązania w branży kolejowej. Targi odbędą się w dniach 19-22 września 2023 r. na terenach Amber Expo w Gdańsku. W 15. edycji wzięło udział ponad 600 wystawców z ponad 30 krajów, oferując imponującą gamę produktów i usług, w tym pojazdy szynowe, systemy automatyki i zarządzania, technologie śledzenia, systemy kolejowe, energię elektryczną, infrastrukturę torową, wyposażenie stacji, usługi kolejowe i inne.

Uroczysta sesja otwarcia pierwszego dnia targów zgromadzi wielu wybitnych przedstawicieli branży kolejowej z całego świata. Po sesji otwarcia, uczestnicy będą mieli okazję wziąć udział w prezentacjach, wystąpieniach i panelach dyskusyjnych, a także zwiedzić liczne stoiska wystawców.


Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version