Piąta edycja kampanii „Dzień Polskiej Muzyki” to wyjątkowa okazja do promowania rodzimych twórców i uświadamiania społeczeństwu, jak ważny jest ich wkład w kulturę i gospodarkę naszego kraju. Poprzez słuchanie polskich utworów, możemy wesprzeć polskich artystów w ich rozwoju i karierze artystycznej.
Fundacja Empower Poland postanowiła stworzyć projekt Dnia Polskiej Muzyki, aby połączyć wszystkie strony polskiego rynku muzycznego: od artystów, rozgłośni radiowych, telewizji muzycznych, firm i organizacji branżowych aż po fanów muzyki. Poprzez słuchanie polskiej muzyki możemy wzmocnić jej pozycję na świecie i przyczynić się do rozwoju polskiego rynku muzycznego.
Anna Ceynowa, szefowa Rady Polskiego Rynku Muzycznego oraz prezes Fundacji Empower Poland, akcentuje, że to zaangażowanie fanów jest niezbędne do zapewnienia doskonałej kondycji i siły rodzimemu rynkowi muzycznemu, który obecnie dynamicznie się rozwija.
„Dzięki polskim słuchaczom, polski rynek fonograficzny w ubiegłym roku znalazł się w gronie dwudziestu największych rynków muzycznych świata” – mówiła Anna Ceynowa.
Organizacja Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, będąca największą w Polsce organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, dołączyła do współorganizacji kampanii. ZAiKS zrzesza twórców, takich jak kompozytorzy, autorzy tekstów, scenarzyści, dramatopisarze, tłumacze, plastycy, choreografowie, a także wydawców muzycznych.
„Dbamy o uczciwe wynagradzanie autorów. Z dumą mogę powiedzieć, że od początku roku rozliczyliśmy tantiemy w rekordowej kwocie 300 mln złotych. Rynek kreatywny rośnie, a my razem z nim” – mówił Miłosz Bembinow, prezes Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Dnia Polskiej Muzyki będą mogli wszyscy usłyszeć w ponad stu stacjach radiowych, telewizjach muzycznych i kilku rozgłośniach zagranicznych. Ten dzień będzie wyjątkowy, ponieważ w godzinie 10-11 zaplanowano wspólne słuchanie tylko polskiej muzyki. Polska muzyka zabrzmi nie tylko w kraju, ale także na antenach zagranicznych, m.in. w Wielkiej Brytanii, USA, Szwajcarii i Chorwacji.
RMF FM, RMF Maxx, RMF Classic, Radio Zet, Radio Eska, Eska Rock, Supernova, Antyradio, Meloradio, Chillizet, Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda, Rock Radio, Radio Plus, 4FUN.TV, 4FUN Dance, Stars TV, Mixtape TV, Polsat Music, Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Muzo FM, Radio Kolor, Jedynka, Dwójka, Trójka oraz Czwórka to tylko niektóre z wielu stacji radiowych i telewizyjnych, które są wspierają akcję.
Polscy miłośnicy muzyki mogą teraz skorzystać z wyjątkowych promocji i niespodzianek przygotowanych przez partnerów akcji. Największe sklepy muzyczne, eBilet.pl, Eventim, Ticketmaster, BiletyNa oraz TicketSwap – serwis wymiany biletów, przygotowały specjalne rabaty na zakup płyt i biletów na koncerty.
Jeśli jesteś fanem muzyki pop/rock, lub szukasz okazji by odświeżyć swoją kolekcję płyt, to zapamiętaj datę 27 września, kiedy w Empiku rozpocznie się specjalna akcja trwająca do 10 października. W tym czasie wybrane albumy z kategorii pop/rock będą oferowane w wyjątkowych cenach, a na płyty z katalogu Polskich Nagrań czekać będzie rabat -20 proc.!
Polska muzyka zostanie wyeksponowana dzięki akcji „Muzyka dla Polski”. Popularne serwisy streamingowe, takie jak Spotify, TIDAL, YouTube Music, wygenerują specjalne playlisty, a widzowie zyskają dostęp do przedpremierowych pokazów filmu „Na zawsze melomani” w kinach studyjnych w całym kraju.
Razem z muzyką do akcji dołączą także sektory książki, gier video oraz filmu. Zostań częścią ruchu i wspieraj polską kulturę!
Sklepy muzyczne w Polsce oferują teraz więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Oprócz tradycyjnych sprzedawców, którzy oferują płyty, muzycy mogą teraz skorzystać z promocji na książki o tematyce muzycznej lub słuchać playlist z polską muzyką z gier wideo.
Według danych IFPI, wartość polskiego rynku fonograficznego w 2022 roku wzrosła o 14 procent w stosunku do roku poprzedniego i o blisko 50% w stosunku do roku 2019. Jest to wyraźny znak, że polski rynek muzyczny jest w stanie wzrastać szybciej niż na świecie, co pozwala mu znaleźć się w gronie największych rynków muzycznych świata.
Polska muzyka cieszy się wciąż ogromnym zainteresowaniem. W ubiegłym roku aż 90% z 10 najlepiej sprzedających się płyt w naszym kraju stanowiły albumy rodzimych artystów. Co więcej, pomimo spadku sprzedaży płyt CD (-11 proc. w stosunku do roku poprzedniego), popularność winyli stale rośnie – w 2022 roku Polacy kupili ich aż o 9,8% więcej niż w 2021 roku. Z 12 najczęściej wybieranych winyli w poszczególnych miesiącach w 2022 roku aż 10 pochodziło z rodzimej produkcji.
Streaming muzyki polskich artystów wciąż dominuje, z około 80 procentowym udziałem w stu najpopularniejszych utworach w serwisach streamingowych. Ubiegły rok przyniósł również rekordową liczbę koncertów w Polsce i sprzedanych biletów. TOP25 najczęściej przeglądanych stron artystów na eBilet w 2023 roku zdominowanych jest przez wykonawców i zespoły z Polski, które cieszą się ogromną popularnością – wyprzedane w kilka minut koncerty Dawida Podsiadło czy Sanah to najlepszy dowód na to.
Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl