Biznes i finanse

Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń andndash; sierpień 2023 r. – komunikat

Korzystając z poradnika „Ubezpieczenia Pracowników Delegowanych dla Początkujących i Zaawansowanych”, możesz poznać i zrozumieć skomplikowany system ubezpieczeń społecznych, dotyczących pracowników podejmujących pracę za granicą. Poradnik ten dostarcza Ci szczegółowych wyjaśnień dotyczących przepisów i ułatwia wdrożenie ich w praktyce.

Ministerstwo Finansów przekazało raport dotyczący wykonania budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2023 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2023 r. (po nowelizacji). Wynika z niego, że dochody wyniosły 373,8 mld zł, czyli 62,2 proc., wydatki 390,4 mld zł, czyli 56,3 proc., a deficyt 16,6 mld zł, czyli 18,1 proc.

Według informacji przedstawionych przez Ministerstwo Finansów, w okresie styczeń – sierpień 2023 r. nastąpiła istotna zmiana w wykonaniu budżetu państwa, w stosunku do ustawy budżetowej na 2023 r. (po nowelizacji). Saldo dochodów i wydatków wyniosło 16,6 mld zł, tj. 18,1 proc. mniej niż zakładano na samym początku.

Na koniec sierpnia 2023 r. deficyt budżetowy wyniósł 18,1 proc. w stosunku do budżetu państwa na rok 2023 po nowelizacji.

Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2023 r. wzrosły o 28,7 mld zł (tj. 8,3 proc.) w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Dochody podatkowe budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2023 r. wyniosły 328,5 mld zł i były o ok. 13,1 mld zł (tj. 4,1 proc.) wyższe niż w analogicznym okresie roku 2022.

Wśród dochodów podatkowych, dochody z podatku VAT wyniosły 160,9 mld zł i były wyższe o 9,8 mld zł (tj. 6,5 proc.) w porównaniu do wykonania w okresie styczeń-sierpień 2022 r. Efekt obniżenia stawki VAT na podstawowe produkty żywnościowe wpłynął na wzrost dochodów z VAT.

Ponadto, w okresie styczeń – sierpień 2023 r. dochody budżetu państwa z podatków dochodowych wyniosły 79,2 mld zł, co oznacza wzrost o ok. 5,6 mld zł (tj. 7,5 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń-sierpień 2022 r.

Dochody z podatku akcyzowego wyniosły 54,6 mld zł, co oznacza wzrost o ok. 2,5 mld zł (tj. 4,8 proc.) w stosunku do okresu styczeń-sierpień 2022 r.

Dochody z podatku PIT wyniosły 46,7 mld zł, co oznacza spadek o ok. 4,2 mld zł (tj. 8,2 proc.) w stosunku do wykonania w styczeń-sierpień 2022 r. Obniżenie stawki podatkowej w 2022 roku skutkowało wyższymi niż zazwyczaj zwrotami nadpłaconego podatku w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Dochody budżetu państwa z PIT w sierpniu br. były wyższe o ok. 3,0 mld zł, tj. o 46,8 proc. w porównaniu z sierpniem ubiegłego roku, a ich wysokość wyniosła ok. 9,3 mld zł. Obecny miesiąc był pierwszym, w którym zeszłoroczne wykonanie uwzględniało już zmiany wprowadzone od 1 lipca 2022 r. Z tego wynika, że taka wysoka dynamika r/r utrzyma się w kolejnych miesiącach.

Dochody z podatku CIT w okresie styczeń-sierpień 2023 r. wyniosły 54,1 mld zł i były wyższe o ok. 4,3 mld zł (tj. 8,7 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń-sierpień 2022 r.

W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, w okresie styczeń – sierpień 2023 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło ok. 44,1 mld zł, co stanowi wzrost o ok. 15,6 mld zł (tj. 54,8 proc.). Ten wyraźny wzrost wynika z ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym, która powoduje, że do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 trafia znaczna część rocznego zysku NBP.

Styczeń-sierpień 2023 był szczególnym okresem, ponieważ wydatki budżetu państwa wyniosły 390,4 mld zł, które stanowiły 56,3 proc. planu. Porównując do wydatków państwa w tym samym okresie roku wcześniej, wzrost wyniósł aż 22,9 proc., czyli 72,8 mld zł.

W okresie styczeń-sierpień 2023 r. możemy zauważyć wyraźny wzrost wydatków budżetowych. W porównaniu do roku 2022 wysokość wydatków wzrosła o ponad 72 mld zł, co stanowi 22,9 proc. w stosunku do poprzedniego okresu.

Wyższe wykonanie wydatków zarejestrowano w części 73 – Zakład Ubezpieczeń Społecznych (o ok. 22,9 mld zł), w wyniku przejęcia od jednostek samorządu terytorialnego w czerwcu 2022 r. odpowiedzialności za wypłatę świadczenia 500+. Odpowiednio, budżety wojewodów odnotowały niższe wykonanie (mniej o 17,5 mld zł). Co więcej, dotacja przekazana do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wyniosła 30,6 mld zł, co oznacza wzrost o 5,8 mld zł w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 roku, co stanowi 23,5 proc.

W ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było znacząco wyższe niż zaplanowano, wynosząc 12,9 mld zł. Przyczyną tego był wzrost wydatków na część oświatową subwencji ogólnej. Część 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa odnotowała również wyższe wykonanie, wynoszące 17,7 mld zł, głównie z powodu wzrostu kosztów obsługi długu krajowego. Wzrostowi wydatków odpowiadała również część 29 – Obrona narodowa, w której wykonanie było wyższe o 17,9 mld zł, głównie ze względu na zwiększone potrzeby zakupu uzbrojenia.

Różnicę w wydatkach z tytułu środków własnych Unii Europejskiej, wynikającą z niższego wykonania, określono na kwotę 2,5 mld zł. Wynikało to z rozliczenia nadpłaty do budżetu UE w postaci pomniejszenia raty składki za miesiąc marzec oraz korekty budżetu za 2022 rok, również przez pomniejszenie składki do UE za styczeń br. Ponadto, na koniec ośmiu miesięcy 2023 roku wpłaty z tytułu należności celnych były niższe niż planowano.

PAP SA przedstawia komunikaty w serwisie bez udziału w ich treści. Nadawca danego komunikatu jest odpowiedzialny za jego treść zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.


Źródło informacji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM