Biznes i finanse

Krajowy Program Kolejowy i finansowanie przewozów kolejowych: nowe perspektywy

15 listopada zapraszamy na cykl #SposóbNaKapitał, podczas którego porozmawiamy o wsparciu, jakie może otrzymać przedsiębiorca na każdym etapie – od pomysłu, przez start-up po małą spółkę. Naszym gościem będzie Piotr Woliński, Prezes Zarządu VINCI SA, który opowie o możliwościach pozyskiwania kapitału z rynku prywatnego dla innowacyjnych, technologicznych spółek we wczesnej fazie rozwoju. Przyjdź i dowiedz się więcej!

Ministerstwo Infrastruktury ogłasza, że 14 listopada 2023 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę, mającą na celu zmianę uchwały dotyczącej ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). Jednocześnie nastąpiła modyfikacja uchwały odnoszącej się do finansowania międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym. Oba dokumenty zostały zatwierdzone przez Ministra Infrastruktury.

Rząd podjął dzisiaj znaczące decyzje dotyczące aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego oraz zwiększenia funduszy na dofinansowanie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk określił je jako wyraz naszej konsekwencji w tworzeniu od 2015 roku sprawnej, komfortowej i punktualnej polskiej kolei.

Rządowy Program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej

Aby lepiej wesprzeć zarządców infrastruktury kolejowej, Rząd zaproponował 1,3 mld zł środków budżetowych „Rządowy Program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku”. W ramach tego Programu zostanie również dokapitalizowane PKP Polskie Linie Kolejowe SA w 2024 r. skarbowymi papierami wartościowymi w kwocie 1,3 mld zł, co ma na celu wesprzeć finansowanie inwestycji realizowanych przez spółkę w ramach Krajowego Programu Kolejowego (KPK).

Konkurs CEF2 Transport w perspektywie 2021-2027 przyniósł wymierne korzyści dla Polski – została zwiększona pula środków Unii Europejskiej o kwotę ponad 3 mld zł, co skutkowało zmniejszeniem potrzeby wykorzystywania środków z budżetu państwa. Aktualizacja KPK wzięła to pod uwagę.

Aby zapewnić wyższy poziom dostępności i jakości usług publicznych w zakresie transportu kolejowego, rząd wyznaczył znacznie większe środki na dofinansowanie międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w latach 2024–2030. Tym samym, w ramach umowy ramowej zawartej między Ministrem Infrastruktury a PKP Intercity SA, zostanie podniesiona rekompensata za wykonane usługi.

Przeznaczone na ten cel środki pozwolą na poprawę jakości oferowanych usług publicznych, a także umożliwią podniesienie dostępności komunikacji kolejowej w całej Polsce.

Dofinansowanie PKP Intercity w wysokości 6,5 mld zł w latach 2024-2030 ma na celu zapewnienie i rozwój sieci połączeń kolejowych w całej Polsce. Początkowa kwota 603 mln zł wejdzie w życie już w 2024 roku, a jej celem jest zarówno utrzymanie, jak i poprawa dostępności komunikacyjnej różnych regionów.

„Bez dodatkowego wsparcia finansowego liczba połączeń kolejowych międzymiastowych mocno ucierpi, co może doprowadzić do nasilenia problemu wykluczenia komunikacyjnego w przewozach kolejowych” – zaznaczył minister A. Adamczyk.

Informujemy, że wszystkie komunikaty publikowane w serwisie PAP są wystawione bez jakichkolwiek modyfikacji ich zawartości. Nadawca odpowiada za treść komunikatu, zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM