Biznes i finanse

Bezpłatne narzędzia dla przedsiębiorców w zagranicznej ekspansji

Eksperci podczas dyskusji „Ekspansja zagraniczna pod lupą – współpraca z partnerami z krajów trzecich (spoza UE)” zwracali uwagę na istotność wyposażenia przedsiębiorców w wiedzę na temat dostępnych narzędzi ułatwiających rozpoczęcie działalności zagranicznej, takich jak Access2Markets, ePing, trade.gov.pl czy Enterprise Europe Network.

Spotkanie #idearozwojubiznesu, które zorganizowały razem Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) i Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT), dotyczyło możliwości ekspansji polskich przedsiębiorców poza granicami Unii Europejskiej. Eksperci wyjaśnili uczestnikom jakie trudności mogą napotkać polscy eksporterzy, którzy chcą wejść na rynki zagraniczne i w jaki sposób je pokonać.

Handel międzynarodowy może być utrudniony przez wiele czynników. Eksperci MRiT wskazali ponad 1300 barier, które mają znaczenie dla polskich eksporterów. Na przykład USA nałożyło dodatkowe cła na stal i aluminium, Chiny wprowadziły bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące kosmetyków, Indie wymagają posiadania specjalnych certyfikatów dla produktów spożywczych, a Indonezja wprowadziła szereg ograniczeń dla produktów spożywczych, kosmetycznych, chemicznych i skórzanych zgodnie z zasadami Halal.

„Polskie instytucje we współpracy z Komisją Europejską i delegaturami unijnymi, rozwiązują wiele z takich i podobnych problemów. Spośród wielu success story można przytoczyć chociażby fakt, możliwy stał się eksport do Kolumbii polskiej wódki, a jabłka zostały wykreślone z grupy towarów luksusowych w Egipcie, obłożonych dodatkowym 10-cio procentowym cłem” – przekonywał Grzegorz Sinacki, główny specjalista z Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej, MRiT.

„Istnieją na przykład bariery edukacyjne. Nie można oczekiwać, żeby przedsiębiorcy znali uwarunkowania i przepisy obowiązujące na innych rynkach” – przekonywał Patryk Patoleta z Departamentu Wsparcia Przedsiębiorczości, PARP.

Ponadto, Ministerstwo Rozwoju współpracuje z wieloma organizacjami i instytucjami w celu ułatwienia polskim firmom dostępu do wiedzy na temat eksportu i zagranicznych rynków. W ramach tych współprac wspiera także międzynarodowe programy edukacyjne, które pomagają polskim przedsiębiorcom w zdobywaniu wiedzy i umiejętności niezbędnych do podejmowania działań na rynkach zagranicznych.

Krajowe organizacje wsparcia przedsiębiorczości tworzą także szereg programów, które pozwalają przedsiębiorcom poznać wyzwania i zalety związane z eksportem. Oferują one również szkolenia i wsparcie prawne w zakresie wyboru odpowiednich rynków, omówienia warunków handlu i wsparcia w zakresie finansowania.

Polscy przedsiębiorcy mają dostęp do szerokiego wachlarza usług i programów, które mogą im pomóc w radzeniu sobie z barierami, które napotykają. Wsparcie państwa i organizacji przedsiębiorczych, w połączeniu z narzędziami i szkoleniami oferowanymi przez wiele międzynarodowych organizacji, daje polskim firmom znaczną przewagę w handlu zagranicznym.

„Darmowe portale wsparcia na rynkach zagranicznych Access2Markets i ePing to interaktywne kompendia wiedzy dla mniejszych firm, które chcą wejść na nowe rynki, korzystając z możliwości, jakie dają umowy i porozumienia zawarte przez Unię Europejską” – mówił Sinacki.

Access2Markets to wygodny dostęp do informacji, które są niezbędne do prowadzenia eksportu. Jest to baza wiedzy, zawierająca wszystkie potrzebne informacje dotyczące handlu UE z krajami trzecimi. Przedsiębiorcy mogą wpisać numer produktu, aby uzyskać szczegółowe informacje na temat warunków eksportu w danym kraju, w tym regulacje prawne, które obowiązują.

ePing to jedna z wielu platform WTO, która pozwala przedsiębiorcom na szybkie i łatwe przeglądanie obecnych regulacji rynkowych. Dodatkowo, na stronie trade.gov.pl można umieścić wizytówki z danymi kontaktowymi, co ułatwia znalezienie partnerów handlowych z zagranicy.

„Enterprise Europe Network to platforma umożliwiająca poszukiwanie partnerów biznesowych, ale także poszerzanie wiedzy poprzez udział w szkoleniach, webinarach” – wyliczał Patryk Patoleta. „Dostępne są też finansowane przez PARP udziały w misjach gospodarczych czy międzynarodowych targach” – dodał. 

Luiza Bednarowska-Kopyść, dyrektor Departamentu Rozwoju Produktów w KUKE (Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych) podkreśla, że bezpieczeństwo działań eksportowych jest kluczowe. Aby to osiągnąć, istotne są finansowe instrumenty wsparcia eksportu, takie jak ubezpieczenia, które są dobierane w zależności od indywidualnych wymagań przedsiębiorstwa.

„Wejście na zagraniczny rynek zawsze łączy się z ryzykiem, ale przedsiębiorca korzystający ze wsparcia doświadczonej instytucji, może je znacznie zminimalizować” – podsumowała Luiza Bednarowska-Kopyść.

Zapraszamy Państwa do wzięcia udziału w cyklu wideokonferencji #idearozwojubiznesu, który jest wspólnym przedsięwzięciem PARP oraz Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT). Od listopada do grudnia będziemy omawiać aktualne tematy dotyczące działalności gospodarczej w Polsce. Uczestnictwo w wydarzeniach jest bezpłatne.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat wydarzeń z cyklu #idearozwojubiznesu? Zapraszamy Cię na naszą stronę, gdzie możesz zobaczyć wszystkie wydarzenia: https://www.parp.gov.pl/component/site/site/idearozwojubiznesu


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM