Wiadomości Polska Polityka i społeczeństwo Efektywne działania Ministerstwa Infrastruktury w celu zakończenia kryzysu granicznego Polski i Ukrainy
Polityka i społeczeństwo

Efektywne działania Ministerstwa Infrastruktury w celu zakończenia kryzysu granicznego Polski i Ukrainy

Ministerstwo Infrastruktury podjęło wysiłki w celu zakończenia protestu przedsiębiorców z branży transportu drogowego na polsko-ukraińskiej granicy. Minister Alvin Gajadhur spotka się z przedstawicielami branży, aby porozmawiać o możliwych rozwiązaniach, a jego wiceminister Rafał Weber będzie reprezentować polskie interesy podczas rozmów z przedstawicielami rządu ukraińskiego i Komisji Europejskiej.

Uczestnicy akcji protestacyjnej utrzymują, że ich głównymi postulatami są: przywrócenie obowiązku posiadania zezwoleń na międzynarodowy transport drogowy rzeczy oraz zniesienie wymogu rejestracji w systemie elektronicznej kolejki dla polskich pojazdów ciężarowych powracających z Ukrainy bez ładunku. Oba wymogi wprowadzone zostały na mocy umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów.

Minister Infrastruktury Alvin Gajadhur pozostaje w stałym kontakcie z branżą transportową, aby zidentyfikować i usunąć bezpośrednie przyczyny protestu. Minister spotyka się z przedstawicielami branży, a jego wiceminister Weber odbywa rozmowy z ukraińską stroną oraz Komisją Europejską, w celu zapewnienia trwałego rozwiązania.

Liczymy, że strona ukraińska wykaże się odpowiedzialnością i pozytywnie odniesie się do postulatów polskich transportowców, wyłączając z systemu elektronicznej kolejki pojazdy powracające bez ładunku z Ukrainy na co najmniej dwóch przejściach granicznych: Zosin-Uściług oraz Niżankowice-Malhowice – stwierdził wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Alvin Gajadhur przypomniał, że 4 grudnia 2023 r. odbędzie się Rada UE ds. Transportu, której celem jest omówienie wpływu umowy między UE a Ukrainą, która weszła w życie 1 lipca 2022 r. Umowa ta daje możliwość wjazdu ukraińskim kierowcom w ramach przewozów dwustronnych i tranzytowych na terytorium UE bez zezwoleń. Wpływ tego zapisu na funkcjonowanie rynku transportu drogowego w Unii Europejskiej, w tym w szczególności w Polsce, jest bardzo duży. W 2021 r. polscy przewoźnicy drogowi wykonywali 38 proc. przewozów między Polską a Ukrainą, lecz do końca października 2023 r. ich udział wynosił zaledwie 8 proc., podczas gdy przewoźnicy z Ukrainy odpowiadali za 92 proc. tego typu operacji.

Minister Infrastruktury w ubiegłym tygodniu wywołał inicjatywę w celu powołania wspólnego komitetu, którego celem będzie przeanalizowanie skutków wpływu obowiązywania umowy Unia Europejska-Ukraina na unijny rynek transportu drogowego. Przewidziane to jest przez art. 7 tej umowy. W jego skład wchodzić będą przedstawiciele stron umowy, a państwa członkowskie, w tym Polska, będą miały status obserwatorów.

Serwis PAP dostarcza komunikaty w formie dostarczonej przez nadawcę bez ich edycji. Odpowiedzialność za ich treść ponosi nadawca zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version