Polska jest 4. producentem żywności w Europie, dlatego wciąż szukamy sposobów na wprowadzenie nowych produktów na rynek. Ostatnie 7. spotkanie z cyklu #idearozwojubiznesu, zorganizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT), poświęcone było omówieniu skutecznych strategii wprowadzania produktów na rynek.
Polska branża spożywcza stanowi jeden z najważniejszych i najszybciej rosnących sektorów gospodarczych naszego kraju. Badania Research and Markets wykazują, że do 2025 r. rynki produktów spożywczych w Polsce będą warte aż 100 mld dolarów. Raport „Data & Trends 2021” przygotowany przez europejską organizację producentów żywności Food Drink Europe wskazuje, że Polska jest 4. największym producentem żywności w UE, ustępując jedynie Francji, Niemcom i Hiszpanii.
Polska branża spożywcza posiada wieloletnią tradycję wytwarzania produktów o wysokiej jakości, wykwalifikowaną kadrę, konkurencyjne koszty produkcji i pracy, dobrze rozwiniętą sieć dostawców oraz silny potencjał w dziedzinie B+R. Dzięki tym zaletom i wsparciu w postaci solidnej bazy edukacyjnej jesteśmy w stanie wprowadzać coraz to nowe produkty zarówno na polski, jak i międzynarodowy rynek. Aby jednak te działania przyniosły pożądany skutek, ważne jest aby wiązały się one z odpowiednią sprzedażą.
„W procesie wprowadzania nowego produktu ważne jest rozeznanie rynku, czyli trafienie w oczekiwania nabywców i dostosowanie oferty do odmiennych preferencji konsumentów. Bez właściwego rozpoznania potrzeb nabywcy nie ma szans na sukces w sprzedaży produktu” – stwierdziła dr Justyna Żulewska z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Producenci spożywczy muszą dostosować się do zmieniających się trendów i potrzeb konsumentów. W oparciu o raport agencji badawczej PMR i e-point.pl, widać wyraźnie, że konsumenci coraz bardziej stawiają na produkty z czytelnym pochodzeniem oraz składem. To właśnie ta cecha wyrobu decyduje o jego powodzeniu na rynku. Dlatego, aby zapewnić wysoki poziom zadowolenia klientów, producenci muszą stale wprowadzać na rynek nowe produkty zgodne z obecnymi trendami.
„Stare hasło: konsument kluczem do sukcesu, jak najbardziej się sprawdza. Tak naprawdę konsument wydaje wyrok: sukces czy porażka” – zauważyła dr Justyna Żulewska.
„To, co włożymy w opakowanie to dopiero początek, choć to i tak ogromna praca całego sztabu ludzi, którzy zajmują się technologią. Na każdym etapie wprowadzania nowego produktu staramy się odpowiadać na pytanie: czego oczekuje konsument?” – podkreślała Pożarowszczyk.
Emilia Pożarowszczyk, dyrektor marketingu Spółdzielczej Mleczarni Spomlek z Radzynia Podlaskiego, podkreśliła ważność adekwatnego dostosowania produktu do potrzeb konsumentów. Zwracała uwagę na kanały dystrybucji nowych produktów, wskazując na wzrost znaczenia internetu jako kanału sprzedaży, a także na digitalizację zakupów.
Polacy zwracają także dużą uwagę na ekologię. Według badań GlobalData, aż 75 proc. konsumentów wzięło pod uwagę wpływ produktów na środowisko naturalne, szukając informacji o śladzie węglowym czy wodzie zużytej podczas ich produkcji. Wobec tego producenci muszą wziąć pod uwagę te preferencje nabywców.
Emilia Pożarowszczyk podkreśliła kluczową rolę dostosowania produktu do potrzeb konsumentów. Przytoczyła też wzrost znaczenia internetu i digitalizacji zakupów. Przypomniała także o zaangażowaniu konsumentów w ekologiczne podejście do produktów.
Według danych GlobalData, aż 75 proc. konsumentów kieruje uwagę na wpływ produktów na środowisko naturalne. Szukają oni informacji o śladzie węglowym i wodzie zużytej podczas produkcji. Z tego powodu producenci muszą dostosować się do preferencji nabywców.
„Wprowadzanie produktów bez skutecznych narzędzi marketingowych jest obarczone dużym ryzykiem. Musimy się wtedy liczyć z widmem porażki” – zaznaczyła dr Żulewska, podkreślając, iż działania marketingowe są bardzo ważne, aby „produkt na rynku się przyjął”.
Dyr. Emilia Pożarowszczyk komentowała: „Konsumenci dzisiaj oceniają produkty bardzo szybko. Nie kupią od nas czegoś, co nie spełnia ich oczekiwań albo co nie ma dobrego smaku. Dlatego nie tylko promocja jest ważna, ale przede wszystkim jakość produktu”.
Dyr. Emilia Pożarowszczyk wyraziła to, mówiąc: „Klienci oceniają produkty bardzo szybko. Nie kupią od nas rzeczy, których nie potrzebują albo których nie lubią. Dlatego nie tylko reklama jest istotna, ale przede wszystkim jakość produktu”.
Producenci żywności powinni pamiętać o wszystkich wymogach bezpieczeństwa i jakości na wszystkich etapach jej produkcji i dystrybucji. Zgodnie z wymogami prawnymi powinni uzyskać porady w zakresie produkcji i działalności dystrybucyjnej od stacji sanitarno-epidemiologicznych (dotyczy to produktów roślinnych) lub od powiatowych lekarzy weterynarii (dotyczy to produktów pochodzenia zwierzęcego).
Aby zagwarantować jakość i bezpieczeństwo naszych produktów, opracowaliśmy szczegółowy system, w którym zawarte są procedury i instrukcje dla pracowników. Ponadto, w celu potwierdzenia jakości handlowej produktów, możemy wystąpić do Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych o certyfikację.
Cykl wideokonferencji #idearozwojubiznesu to wyjątkowa inicjatywa, która ma na celu pomoc przedsiębiorcom w zakresie prowadzenia biznesu w Polsce. Spotkania są współorganizowane przez PARP i Ministerstwo Rozwoju i Technologii i obejmują zagadnienia takie jak regulacje prawne, zrównoważony rozwój, cyberbezpieczeństwo czy energia odnawialna. Możesz śledzić wszystkie wydarzenia cyklu na stronie: parp.gov.pl/idearozwojubiznesu.
Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl