Wiadomości Polska Biznes i finanse ESG jako element giełdy papierów wartościowych – klucz do wzrostu wartości
Biznes i finanse

ESG jako element giełdy papierów wartościowych – klucz do wzrostu wartości

Trzy firmy, które wyłoniło jury III edycji konkursu „Liderzy ESG 2023” – Jeronimo Martins Polska, BNP Paribas Bank Polska oraz Orange Polska – otrzymały najważniejsze nagrody. W siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie odbyła się finałowa gala, na której Martyna Zastawna, założycielka firmy woshwosh, została uhonorowana tytułem Wizjonerka Zrównoważonego Rozwoju, dzięki swojemu wkładowi w dawanie „drugiego życia” butom.

Konkurs „Liderzy ESG” to już trzecia edycja, zorganizowana przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) i PwC Polska. Ma on na celu wspieranie przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, w szczególności w dziedzinach Environmental, Social, Governance. Dzięki temu inwestorzy i klienci będą mieli lepszy wgląd w działania społeczne i środowiskowe firm, za co otrzymają wynagrodzenie w postaci wzrostu wartości marki przedsiębiorstwa.

Firmy wszystkich rozmiarów mają szansę wziąć udział w konkursie „Lider ESG 2023” i zmierzyć się w trzech kategoriach: Strategia ESG, Program Edukacyjny w dziedzinie ESG oraz Innowacja w obszarze ESG. Ponadto istnieje szczególna nagroda dla osób fizycznych – Wizjoner/Wizjonerka Zrównoważonego Rozwoju, przyznawana za działania na rzecz środowiska i/lub społeczności.

„ESG stało się elementem DNA Giełdy. Akcjonariusze coraz częściej wymagają raportowania z tego obszaru. Ale mamy szerszą misję, chcemy wspierać spółki w transformacji i raportowaniu ESG” – mówiła Izabela Olszewska, członek zarządu GPW podczas gali wręczenia nagród konkursu „Liderzy ESG 2023”.

Kapituła składająca się z przedstawicieli organizatorów i partnerów mogła przyznać nagrody w każdej z kategorii. Nagrody obejmowały premię diamentową za pierwsze miejsce, złotą za drugie oraz srebrną za trzecie oraz wyróżnienia.

Organizatorzy i partnerzy tworzyli kapitułę, która zdecydowała o rozdaniu nagród. Przyznano trzy nagrody – diamentową za pierwsze miejsce, złotą za drugie i srebrną za trzecie, a także wyróżnienia.

„Tegoroczne zgłoszenia były bardzo inspirujące. Dużo się mówi, że działania ESG są jedynie skutkiem regulacji, ale wyraźnie widać, że to realne inicjatywy mające zmieniać przestrzeń wokół nas” – zauważył Krzysztof Szułdrzyński, partner PwC Polska, CEE Assurance Sustainability Leader.

Najwyższym wyróżnieniem w tej kategorii, czyli złotą nagrodą uhonorowano aplikację „Matematyczne Zmagania” stworzoną przez Fundację Edukacji Finansowej.

W kategorii „Program edukacyjny” przyznano trzy nagrody: dwie srebrne i jedną złotą. Tauron Polska Energia otrzymała srebrną za program „Zielone laboratoria Taurona”, który obejmował wyposażenie klas. Kolejnym srebrnym laureatem była BNP Paribas Bank Polska, która została nagrodzona za akcję „Misja Kieszonkowe”. Najwyższym wyróżnieniem, czyli złotą nagrodą, uhonorowano aplikację „Matematyczne Zmagania” stworzoną przez Fundację Edukacji Finansowej.

Wszystkie nagrody w tej kategorii przyznano za wyjątkowe inicjatywy, które wspierają edukację i zachęcają do aktywnego uczestnictwa w świecie finansów.

Organizatorzy tegorocznej ceremonii przyznania nagród poświęconej programom edukacyjnym wyróżnili trzy projekty. Tauron Polska Energia otrzymała srebrną nagrodę za program „Zielone laboratoria Taurona”, a BNP Paribas Bank Polska za akcję „Misja Kieszonkowe”. Najwyższym wyróżnieniem, czyli złotą nagrodą, uhonorowano aplikację „Matematyczne Zmagania” stworzoną przez Fundację Edukacji Finansowej.

Wszystkie nagrody w tej kategorii wskazują na wyjątkowe inicjatywy, które dążą do wsparcia edukacji, a także zachęcają do aktywnego udziału w świecie finansów.

Podczas tegorocznej ceremonii nagród w kategorii „Program edukacyjny” przyznano trzy wyjątkowe nagrody. Srebrnymi wyróżniono Tauron Polska Energia i BNP Paribas Bank Polska, a najwyższym wyróżnieniem, czyli złotą nagrodą, uhonorowano aplikację „Matematyczne Zmagania” stworzoną przez Fundację Edukacji Finansowej.

Wszystkie wyróżnienia w tej kategorii są hołdem dla inicjatyw, które wspierają rozwój edukacji finansowej i zachęcają do aktywnego udziału w rynku finansowym.

„Kwestie edukacji są dla nas ważne. Łączymy kilka wątków – zasady zdrowego żywienia połączone z ochroną środowiska i kierunkami lokalnego rozwoju” – wyjaśniała Agnieszka Koc, dyrektorka ds. ochrony środowiska Jeronimo Martins Polska.

Złoty laur w konkursie „Eko Innowacje” został przyznany firmie Jeronimo Martins Polska za „Olimpiadę zdrowia PCK z Biedronką”. Oprogramowanie to wspiera cele zdrowotne i społeczne, umożliwiając uczniom korzystanie z zajęć sportowych, a także promując zdrowy styl życia wśród dzieci.

Srebrnym laur została nagrodzona firma OTCF za „Wear fair”, rozwiązanie pozwalające na odzysk ubrań, które będą służyć kolejnym użytkownikom i przyczyniać się do ochrony środowiska.

Złoty laur trafił do Żabki Polska za „Zieloną odnowę” – zbiórkę jednorazowych opakowań po napojach w sklepach w Bydgoszczy. Inicjatywa ta wykorzystuje zasoby naturalne w sposób odpowiedzialny i przyczynia się do ochrony środowiska.

Nagrodę diamentową otrzymał bank BNP Paribas Bank Polska za „Kalkulator agroemisji” – narzędzie umożliwiające samodzielne określenie wpływu działalności człowieka na środowisko.

„Opracowaliśmy narzędzie oparte o zweryfikowane modele naukowe, kierowane do całego sektora rolno-spożywczego. Będziemy je rozbudowywać, tak żeby służyło do oznaczania śladu środowiskowego” – zapowiadał Michał Siwek, dyrektor Departamentu Międzynarodowego BNP Paribas Bank Polska.

Orange Polska otrzymało nagrodę diamentową w kategorii „Strategia”, a to w związku z ambitnym celem osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku. Firma wystąpiła z postulatem, aby wprowadzić zrównoważony rozwój w swojej branży.

„Jesteśmy ciągle w procesie zmian. Wiele udało się zrobić, ale wiemy co jeszcze przed nami. Należy poprawić np. ściągalność zużytych telefonów z rynku” – przekonywała Monika Kulik, ekspertka ds. CSR w Orange Polska.

Martyna Zastawna została w tym roku uhonorowana jako „Wizjoner/Wizjonerka zrównoważonego rozwoju”. Jej firma woshwosh działa na rzecz ochrony klimatu, dając butom drugie życie. Tym samym Martyna przyczyniła się do odnowienia 500 tys. par butów. Jest to znaczący wkład w zredukowanie odpadów, wspieranie recyklingu i kształtowanie świadomości ekologicznej.

„Jesteśmy w momencie dużej transformacji świata. ESG przez wielu nadal postrzegane jest jako koszt, a my pokazujemy, że to nie tylko zmiana środowiskowa, ale także konkretna korzyść finansowa” – podsumowała Martyna Zastawna.

GPW jest dumny z wprowadzenia „Wytycznych do raportowania ESG. Przewodnika dla spółek notowanych na GPW”. Inicjatywa ta ma na celu wspomaganie emitentów w procesie raportowania danych niefinansowych, które są zgodne z oczekiwaniami inwestorów. Przewodnik jest wynikiem współpracy Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju, a także jest kontynuacją GPW długofalowych działań w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Konkurs „Lider ESG 2023” jest organizowany przez PwC Polska i Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie, a jego strategicznym partnerem jest UN Global Compact Network Poland. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Konfederacja Lewiatan, Polskie Stowarzyszenie Inwestorów Kapitałowych (PSIK), Sieć Badawcza Łukasiewicz, Związek Banków Polskich (ZBP), Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) oraz portal o raportowaniu niefinansowym ESGInfo.pl wspierają przedsięwzięcie, a „Dziennik Gazeta Prawna” jest jego partnerem medialnym.


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version