Polityka i społeczeństwo

CIS: Weszły w życie zmiany w strukturze organizacyjnej Kancelarii Sejmu (komunikat)

Centrum Informacyjne Sejmu ogłasza wprowadzenie nowych struktur organizacyjnych w Kancelarii Sejmu od 26 lutego br. Zmiany obejmują powołanie nowych komórek organizacyjnych, takich jak Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji, Biuro Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej oraz Biuro Obsługi Medialnej. Dodatkowo, zlikwidowano kilka istniejących komórek, takich jak Biuro Analiz Sejmowych, Biuro Spraw Międzynarodowych, Centrum Informacyjne Sejmu i Wydawnictwo Sejmowe, a także podzielono dotychczasowe Biuro Prawne i Spraw Pracowniczych na dwie oddzielne komórki: Biuro Prawne oraz Biuro Kadr i Rozwoju Zawodowego.

Według szefa Kancelarii Sejmu, Jacek Cichocki, nowa struktura ma na celu usprawnienie procesu stanowienia prawa, zwiększenie jego przejrzystości oraz zwiększenie udziału obywateli w pracach parlamentarnych. Marszałek Szymon Hołownia wielokrotnie podkreślał, że te zadania są priorytetowe dla Kancelarii Sejmu – dodaje Cichocki.

Zmiany, które wprowadzamy, mają na celu nie tylko ulepszenie funkcjonowania Sejmu, ale także nowoczesne podejście do komunikacji z obywatelami. Dodatkowo, intensyfikacja działań w dziedzinie dyplomacji parlamentarnej w kontekście członkostwa Polski w UE ma duże znaczenie. Naszym celem jest stworzenie dobrego prawa, otwartości i zapewnienie bezpieczeństwa. Reorganizacja Kancelarii Sejmu jest odpowiedzią na te wyzwania – podkreśla Szef Kancelarii Sejmu.

Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji (BEOS) będzie odpowiedzialne za analizę projektów ustaw wnoszonych do Sejmu, w tym określanie ich celu, istoty regulacji, przewidywanych skutków społecznych, gospodarczych i finansowych, oraz wpływu na sytuację ekonomiczno-społeczną. Zgodnie z zapowiedzią marszałka Sejmu Szymona Hołowni, BEOS będzie również zajmować się projektami poselskimi oraz obywatelskimi. Biuro będzie udzielać doradztwa naukowego, prowadzić działalność doradczą i opiniodawczą w zakresie spraw związanych z członkostwem Polski w UE oraz udziałem Sejmu lub jego organów w postępowaniach przed Trybunałem Konstytucyjnym.

Podczas X kadencji Sejmu, zdecydowano o zwiększeniu roli konsultacji publicznych i zaangażowania obywatelskiego. Wzmocnione Biuro Komunikacji Społecznej (BKSP) przejmie większość zadań dotychczasowego Wydawnictwa Sejmowego, włączając w to działalność wydawniczą i popularyzatorską. Marka „Wydawnictwo Sejmowe” nadal będzie istnieć, wykorzystując kompetencje najbardziej doświadczonych pracowników, a oferta wydawnicza będzie jeszcze bogatsza i atrakcyjniejsza. Wydawanie czasopism naukowych, dotychczas realizowane przez Wydawnictwa Sejmowe, stanie się jednym z zadań Biblioteki Sejmowej. Dyrektor BKSP, Jan Morwiński, podkreśla, że głównym zadaniem biura jest szeroko pojęta komunikacja z obywatelami i edukacja obywatelska, organizacja wydarzeń promujących Sejm i parlamentaryzm, oraz odpowiadanie na korespondencję i petycje kierowane do Sejmu. Prowadzenie „Wydawnictwa Sejmowego” pozwoli na wychodzenie naprzeciw rosnącemu zainteresowaniu społecznemu Sejmem i jego sprawami.

Biuro Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej (BSEM) będzie miało kluczową rolę w obsłudze Sejmu i jego organów w ramach współpracy z Unią Europejską oraz parlamentami krajów członkowskich. Będzie wspierać przedstawicieli Sejmu w pracach forów współpracy parlamentarnej UE, koordynować realizację zadań związanych z parlamentarnym wymiarem prezydencji w Radzie UE, a także obsługiwać wizyty delegacji Sejmu w zagranicznych parlamentach oraz przyjmować delegacje zagraniczne w Sejmie. Dyrektorka BSEM, Karolina Głowacka, podkreśla, że w obliczu rosnącej roli dyplomacji parlamentarnej, priorytetem Biura będzie wzmocnienie współpracy dwustronnej z partnerami z UE oraz instytucjami unijnymi. Zwraca także uwagę na konieczność wsparcia Sejmu w realizacji zadań związanych z parlamentarnym wymiarem prezydencji, zwłaszcza w kontekście nadchodzącego przewodnictwa Polski w Radzie UE.

Biuro Obsługi Medialnej Sejmu i Kancelarii Sejmu będzie odpowiedzialne za politykę informacyjną dotyczącą prac obu instytucji. Biuro będzie skupiać się na komunikacji dwustronnej, koncentrując się na interakcji poprzez media społecznościowe. Będzie odpowiadać za obsługę przedstawicieli mediów, udzielanie odpowiedzi na pytania, przygotowywanie informacji prasowych, zarządzanie akredytacjami wraz ze Strażą Marszałkowską oraz udostępnianie materiałów wizualnych i filmowych. Jednym z zadań biura będzie wydawanie odświeżonej „Kroniki Sejmowej”. Dyrektorka BOM, Katarzyna Karpa-Świderek, podkreśla, że celem biura jest prowadzenie komunikacji sejmowej odpowiadającej na potrzeby zarówno obywateli, jak i dziennikarzy. Komunikacja tworzenia prawa jest kluczowym elementem budowania zaangażowania społecznego i patriotyzmu.

Dotychczasowe Biuro Prawne i Spraw Pracowniczych zostało podzielone na dwie odrębne komórki. Biuro Prawne (BPW) będzie zajmować się sprawami obsługi prawnej i organizacyjnej Kancelarii Sejmu, natomiast Biuro Kadr i Rozwoju Zawodowego (BKRZ) będzie odpowiedzialne za sprawy kadrowe i doskonalenie zawodowe pracowników.

Nowe zmiany są wynikiem Zarządzenia Nr 2 Marszałka Sejmu oraz Zarządzenia Nr 6 Szefa Kancelarii Sejmu, oba datowane na 6 lutego 2024 r., które wprowadzają zmiany w statucie oraz regulaminie organizacyjnym Kancelarii Sejmu.

UWAGA: Komunikaty publikowane na serwisie PAP są przedstawione w oryginalnej formie dostarczonej przez nadawcę, bez wprowadzania jakichkolwiek zmian przez PAP SA w likwidacji. Nadawca komunikatu ponosi pełną odpowiedzialność za jego treść, zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Na podstawie aktualności z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM