Biznes i finanse

ORLEN stawia na innowacyjne projekty CCS

Zatłaczanie 150 000 ton CO2 rocznie do złóż ropy naftowej na Bałtyku z użyciem innowacyjnej technologii naprzemiennego zatłaczania wody złożowej (tzw. WAG), we współpracy z Instytutem Nafty i Gazu – Państwowym Instytutem Badawczym (INiG-PIB), oraz badania potencjału sekwestracyjnego w polskiej części Morza Bałtyckiego – to tylko kilka z projektów realizowanych przez LOTOS Petrobaltic z Grupy ORLEN w 2024 roku. Dodatkowo, we współpracy z 43 podmiotami z kilkunastu krajów, Spółka będzie realizować projekty związane z transportem i magazynowaniem CO2 w strukturach kambru pod dnem Bałtyku.

Polska, która w dużej mierze opiera swoją energetykę na węglu kamiennym, rocznie emituje około 320 mln ton dwutlenku węgla. Zgodnie z międzynarodowymi zobowiązaniami, Polska musi znacząco ograniczyć emisje do 2050 roku. Jednym z proponowanych rozwiązań, które pozwoli uniknąć emisji CO2 do atmosfery, jest podziemne składowanie dwutlenku węgla, co jednocześnie umożliwi kontynuację obecnej działalności energetycznej.

LOTOS Petrobaltic prowadzi badania nad tworzeniem podziemnych magazynów CO2 w eksploatowanych złożach ropy i warstwach zbiornikowych pod Bałtykiem. W 2024 roku firma będzie rozwijać nowe kompetencje w branży CCS (Carbon Capture and Storage), czyli podziemnego składowania dwutlenku węgla.

„W grudniu 2023 roku nasza spółka otrzymała prefinansowanie ze środków UE, w ramach unijnego programu Horyzont Europa, w konkursie >>Rozwijanie projektów demonstracyjnych w zakresie transportu i geosekwestracji CO2<<. Prace po stronie LOTOS Petrobaltic obejmują magazynowanie CO2 w strukturach kambru pod dnem Bałtyku, potencjalne rozwiązania transportowowe i śladu węglowego oraz zagadnienia formalnoprawne, które mogłyby stanowić ewentualną barierę w rozwoju technologii CCS. Trwają również przygotowania do rozpoczęcia budowy eksperymentalnej mikroinstalacji zatłaczania do złóż ropy naftowej B3 i B8, w której chcemy zastosować innowacyjną technologię naprzemiennego zatłaczania wody złożowej i CO2 „ – mówi Grzegorz Strzelczyk, prezes zarządu LOTOS Petrobaltic.

Spółka LOTOS Petrobaltic otrzymała 150 000 euro prefinansowania ze środków UE w ramach unijnego programu. Projekt „COREU” rozpoczął się w styczniu i ma być ukończony w ciągu czterech lat, a reszta finansowania zostanie przekazana po jego rozliczeniu. Projekt ten, prowadzony przez SINTEF z Norwegii, jest największym projektem CCS w historii programu Horyzont, realizowanym we współpracy z 43 podmiotami z kilkunastu krajów, w tym z Instytutem Nafty i Gazu – Państwowym Instytutem Badawczym, w celu magazynowania CO2 w podmorskich kambryjskich strukturach oraz analizy logistyki i otoczenia legislacyjnego.

W ramach unijnego programu, spółka LOTOS Petrobaltic otrzymała 150 000 euro prefinansowania ze środków UE. Projekt „COREU” rozpoczął się w styczniu tego roku i ma być zrealizowany we współpracy z SINTEF (Norwegia) oraz 43 podmiotami z kilkunastu krajów, w tym z Instytutem Nafty i Gazu – Państwowym Instytutem Badawczym. Projekt ma na celu magazynowanie CO2 w podmorskich kambryjskich strukturach oraz analizę logistyki i otoczenia legislacyjnego. Po rozliczeniu projektu, pozostałe unijne finansowanie zostanie przekazane spółce LOTOS Petrobaltic.

LOTOS Petrobaltic aktywnie uczestniczył w pracom legislacyjnych nad nowelizacją Ustawy Prawo Geologiczne i Górnicze, która weszła w życie 28 października 2023 roku, dotyczącą sekwestracji CO2. Zespół ekspertów opracował również zbiór rekomendacji do zmian w przepisach wykonawczych, które ułatwią uruchomienie w Polsce wielkoskalowych, komercyjnych projektów CCS.

Obecnie trwają prace nad dokumentacją techniczno-ekonomiczną niezbędną do uruchomienia projektu badawczo-rozwojowego mikroinstalacji zatłaczania CO2 do złóż ropy naftowej B3 lub B8. Instalacja będzie służyła do przesyłu i przyjęcia CO2 na platformie LOTOS Petrobaltic oraz jego zatłoczenia do wybranego złoża, wykorzystując technologię WAG (water alternating gas injection), czyli naprzemienne zatłaczanie CO2 i wody złożowej. Planowany termin ukończenia dokumentacji to połowa tego roku. Po analizie dokumentacji podejmie się decyzję o uruchomieniu testowej mikroinstalacji, której wydajność wyniesie 150 000 ton CO2 rocznie na jednym z dwóch złóż ropy pod dnem Bałtyku, eksploatowanych przez LOTOS Petrobaltic.

Instytut Nafty i Gazu – Państwowy Instytut Badawczy współpracuje nad badaniem możliwości zatłaczania dwutlenku węgla do skał zbiornikowych, gdzie znajdują się złoża ropy naftowej i gazu ziemnego. Badania obejmują potencjał sekwestracyjny poziomu wodonośnego w strefie ekonomicznej polskiej części Morza Bałtyckiego, problem obniżenia chłonności przez wytrącanie się soli oraz wpływ CO2 na parametry geomechaniczne skał. Dodatkowo analizowany jest wpływ dwutlenku węgla na korozję stali rurociągowej podczas transportu.

LOTOS Petrobaltic, spółka z Grupy ORLEN, planuje wykorzystać swoje zasoby ludzkie i techniczne, aby aktywnie uczestniczyć w transformacji energetycznej i w projektach prośrodowiskowych. Sekwestracja dwutlenku węgla jest w wielu aspektach podobna do prowadzenia działalności związaną z poszukiwaniem, rozpoznawaniem i eksploatacją złóż ropy naftowej i gazu ziemnego. Wstępne szacunki jednostek naukowych sugerują, że Morze Bałtyckie może mieć potencjał magazynowania CO2 na poziomie kilkuset milionów ton.


Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM