Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, że trwa nabór wniosków na nowy okres świadczeniowy w ramach programu Rodzina 800+. Aby uzyskać prawo do świadczenia, konieczne jest złożenie wniosku do ZUS wyłącznie drogą elektroniczną. Warto sprawdzić, gdzie i jak to zrobić.
Program Rodzina 800+ umożliwia otrzymywanie co miesiąc świadczenia wychowawczego na dziecko do ukończenia przez nie 18 lat.
Nowy okres świadczeniowy 800+
Nowy okres świadczeniowy w ramach programu Rodzina 800+ obowiązuje od 1 czerwca 2024 r. do 31 maja 2025 roku. Wnioski można składać od 1 lutego 2024 r. i zaleca się zrobić to jak najszybciej. W przypadku złożenia wniosku do 30 kwietnia 2024 r., kontynuowany jest okres wypłaty świadczenia.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zajmuje się przyjmowaniem wniosków, ich rozpatrywaniem oraz przyznawaniem i wypłatą świadczenia.
Od 1 stycznia 2024 r. wysokość świadczenia wychowawczego wynosi 800 zł miesięcznie na każde dziecko do ukończenia przez nie 18. roku życia. Wnioski trzeba złożyć do ZUS w ciągu 3 miesięcy od urodzenia dziecka, aby otrzymać świadczenie z wyrównaniem od dnia narodzin.
Prawo do świadczenia wychowawczego jest niezależne od dochodów rodziny, jest wolne od egzekucji i nie podlega opodatkowaniu.
Jak skutecznie złożyć wniosek?
Wnioski do ZUS możesz złożyć tylko przez internet za pośrednictwem jednego z kanałów:
– portal informacyjno-usługowy Emp@tia
– platformę PUE ZUS lub aplikację mZUS
– bankowość elektroniczną.
Jeśli składasz wniosek przez portal informacyjno-usługowy Emp@tia lub platformę PUE ZUS (albo aplikację mZUS), możesz łatwo zalogować się profilem zaufanym.
Profil zaufany pozwala korzystać ze wszystkich dostępnych e-usług publicznych, czyli spraw urzędowych, które można załatwiać online, z dowolnego miejsca z dostępem do internetu. Złożysz dzięki niemu podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez potrzeby drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i wysyłania pocztą.
Usługi online – świadczenia na dzieci
Poza programem Rodzina 800+, istnieje wiele innych świadczeń i usług dostępnych dla rodziców. Aby skorzystać z nich, przyda się profil zaufany.
Programy, do których wnioski złożysz tylko przez internet:
– Dobry Start
Program przyznaje 300 zł na nowy rok szkolny dla każdego dziecka.
– Uzyskaj rodzinny kapitał opiekuńczy
Rodzinny kapitał opiekuńczy jest dostępny dla rodzin z dziećmi w wieku od 12 do 35 miesięcy. Można otrzymać do 12 tys. zł, niezależnie od dochodu rodziny.
Skorzystaj z e-usługi Zgłoś urodzenie dziecka, aby zaoszczędzić czas na wizytę w urzędzie, zwłaszcza w okresie tuż po narodzinach. Po narodzeniu dziecka konieczne jest jego zgłoszenie do odpowiedniego urzędu stanu cywilnego (USC), gdzie zostanie zarejestrowane, otrzyma numer PESEL i zostanie zameldowane.
Jeśli masz trójkę lub więcej dzieci, Twoja rodzina może skorzystać z Karty Dużej Rodziny. Aby dowiedzieć się, jak to zrobić, sprawdź usługę Uzyskaj Kartę Dużej Rodziny.
Na GOV.pl znajdziesz także inne usługi, zarówno dla rodziców, jak i dla wszystkich obywateli.
Jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego, sprawdź, jak łatwo go zdobyć!
Tworzenie profilu zaufanego jest proste.
Aby założyć profil zaufany, odwiedź stronę pz.gov.pl i kliknij pole „Zarejestruj się” w prawym górnym rogu. Następnie wybierz sposób uzyskania profilu zaufanego.
Można to zrobić na cztery sposoby:
1. Za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, ponieważ nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski, Santander, Bank Pekao SA, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.
2. Wypełniając formularz online i umawiając się na wideokonferencję z urzędnikiem.
3. Potwierdzając zaufany profil online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
4. Wypełniając formularz online i następnie –
a) potwierdzając tożsamość osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających w Polsce i za granicą,
b) po zalogowaniu się na stronie pz.gov.pl samodzielnie podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym (ten sposób jest dostępny tylko dla osób, które mają w kwalifikowanym certyfikacie wpisany numer PESEL).
Bez względu na wybraną opcję, proces założenia profilu zaufanego jest łatwy.
Więcej informacji na temat każdej metody założenia PZ znajdziesz w instrukcji użytkownika na stronie pz.gov.pl w sekcji POMOC.
UWAGA: Komunikaty publikowane na stronie PAP są prezentowane w oryginalnej formie, bez zmian wprowadzanych przez PAP SA. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść zgodnie z postanowieniami ustawy prawo prasowe (PAP).
Źródło informacji: pap-mediaroom.pl