Biznes i finanse

Świadomy praw i obowiązków – coraz więcej Polaków chce znać swoje prawa konsumenckie

Według najnowszego badania Ariadny pt. „(Nie)świadomy Konsument”, przeprowadzonego na rzecz Fundacji Forum Konsumentów i Amazon z okazji Światowego Dnia Konsumenta (15 marca), Polacy coraz bardziej zwracają uwagę na swoje prawa konsumenckie. Aż 80 proc. respondentów ocenia swój poziom wiedzy jako „raczej dobry”, co oznacza wzrost o ponad 30 punktów procentowych w porównaniu z rokiem poprzednim. Co więcej, odsetek osób deklarujących chęć poszerzenia swojej wiedzy w tym zakresie wzrósł z 47 do 57 proc. w porównaniu z 2023 rokiem.

Badanie „(Nie)świadomy Konsument” przeprowadzone przez Fundację Forum Konsumentów i Amazon wykazało, że 80 proc. badanych ocenia swój stan wiedzy na temat praw konsumenckich jako bardzo dobry, dobry lub średni. Co więcej, 57 proc. ankietowanych wyraziło potrzebę poprawy swojej znajomości tych praw, o 10 punktów proc. więcej niż w 2023 r. Ponad 90 proc. respondentów wskazało, że ułatwieniem w przyswajaniu wiedzy na temat praw konsumenckich są m.in. łatwiejsze i bardziej zrozumiałe przepisy prawne, programy edukacyjne organizacji konsumenckich i rzeczników, kampanie informacyjne w mediach oraz większa dostępność realnych konsultantów zamiast chat botów i wirtualnych asystentów.

„Badanie pokazało, że Polacy są otwarci na inicjatywy edukacyjne, które – obok łatwiejszych i bardziej zrozumiałych przepisów prawnych – ponad 90 proc. ankietowanych uznało za ważne w kontekście znajomości praw konsumenckich. Dla nas to równie istotne. Dlatego dzielimy się sposobami na bezpieczne i udane zakupy, nad czym sami pracujemy każdego dnia, aby zapewnić najlepsze doświadczenia zakupowe setkom milionów klientów Amazon na całym świecie” – komentuje Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, dyrektorka ds. produktu Amazon.pl.

W jaki sposób można pomóc konsumentom w lepszym zrozumieniu zasad e-zakupów?

Według Polaków, kluczową kwestią jest prostsze i bardziej klarowne przepisy prawne. Aż 95% respondentów uważa, że ma to ogromne znaczenie.

Badani uważają także, że istotne jest prowadzenie działań edukacyjnych na temat praw konsumenckich przez organizacje konsumenckie, rzeczników oraz aktywności edukacyjne. Aż 94% respondentów podziela tę opinię.

Ponadto, 92% ankietowanych wskazało na konieczność kampanii informacyjnych w mediach, a 91% na większą dostępność realnych konsultantów zamiast chat botów i wirtualnych asystentów.

Poprawa cyberbezpieczeństwa poprzez edukację

Zapewnienie bezpieczeństwa w e-handlu jest kluczowe dla pozytywnych doświadczeń zakupowych. Internetowi oszuści działają w celu osiągnięcia osobistych korzyści, często wykorzystując nieświadomych internautów. Dlatego ważne jest, aby promować wiedzę na temat cyberbezpieczeństwa wśród polskich kupujących, ucząc ich, jak rozpoznać oszustwo i chronić się przed nim.

Niecała połowa ankietowanych (46 proc.) ma świadomość czym jest „phishing” – jedna z najczęstszych form ataku, polegająca na nakłanianiu do podejmowania niebezpiecznych działań poprzez wiadomości e-mail lub SMS. Co więcej, mimo coraz częstszego pojawiania się słowa „scam” w języku polskim, aż 70 proc. respondentów nie zna jego znaczenia. Tymczasem scam to rodzaj oszustwa internetowego, którego celem jest osiągnięcie korzyści finansowych poprzez wykorzystanie zaufania ofiary. Najczęściej polega na wyłudzeniu pieniędzy poprzez nieuczciwe działania na stronach internetowych, a także za pośrednictwem tradycyjnej poczty czy telefonu. Wśród najmniej rozpoznawalnych pojęć związanych z bezpieczeństwem podczas zakupów online ankietowani wymienili także „spoofing” – praktykę, w ramach której przestępcy podszywają się pod banki, instytucje i urzędy państwowe, firmy, a nawet osoby fizyczne w celu wyłudzenia danych lub pieniędzy od swoich ofiar.

Według badań, około 1 na 4 osób (26 proc.) padło ofiarą oszustw internetowych ze strony fałszywych sklepów. Jednak pozytywnym sygnałem jest fakt, że aż 72 proc. tych osób podjęło działania w celu odzyskania poniesionych strat. Te wskaźniki nie zmieniły się znacząco od zeszłego roku, kiedy wynosiły odpowiednio 24 proc. i 71 proc.

„Dane zgromadzone w najnowszej edycji badania wyraźnie pokazują, że konsumenci, mimo samokrytyki dotyczącej poziomu wiedzy o prawach i obowiązkach, a także ich egzekwowaniu, chcą wiedzieć zdecydowanie więcej. Cykliczne analizowanie tego zjawiska i nieustająca edukacja o prawach konsumentów ma ogromne znaczenie dla jego pozytywnych zmian i rozwoju w przyszłości” – podsumowuje Agnieszka Plencler, prezeska Forum Konsumentów.

Według najnowszego raportu Gemius, zatytułowanego „E-commerce w Polsce 2023”, aż 80 proc. z 30 milionów użytkowników Internetu w Polsce dokonuje zakupów online. Co więcej, 3/4 Polaków kupuje w ten sposób co najmniej raz w miesiącu. Polska jest liderem w szybkim rozwoju e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej i zajmuje 2. miejsce w Europie, zaraz po Portugalii – wynika z raportu „E-commerce in the post-pandemic era” opublikowanego przez CBRE w 2023.

Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2023” wskazuje, że 80 proc. z 30 milionów użytkowników Internetu w Polsce dokonuje zakupów online, a 3/4 Polaków kupuje w ten sposób co najmniej raz w miesiącu. Polska jest najszybciej rozwijającym się krajem w Europie Środkowo-Wschodniej jeśli chodzi o e-commerce, zajmując 2. miejsce w Europie, zaraz po Portugalii, według raportu „E-commerce in the post-pandemic era” opublikowanego przez CBRE w 2023.

Informacje o badaniu

Badanie zostało przeprowadzone na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna, na próbie liczącej 1013 osób reprezentatywnej dla populacji osób w wieku 18 lat i więcej, pod względem płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania.


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM