Zagadka enigmatycznego dinozaura Bagaraatan ostromi rozwiązana

Nowe badania paleontologiczne, w których uczestniczyli naukowcy z PAN, ujawniły, że bagaraatan ostromi, tajemniczy drapieżny dinozaur z okresu późnej kredy, był wynikiem błędnego połączenia kości dwóch różnych dinozaurów, w tym młodego tyranozauryda.

Skamieniałości odkryte w latach 70. XX wieku na terenie obecnej Mongolii, opisane przez prof. Halszkę Osmólską w 1996 r., stanowiły materiał źródłowy. Bagaraatan ostromi został opisany na podstawie niekompletnego szkieletu, który nie pasował do żadnej znanej wówczas grupy teropodów (drapieżnych dinozaurów). Pomimo wielu nawiązań do niego w pracach naukowych, nadal nie było konsensusu co do określenia, do jakiej grupy dinozaurów należał, z uwagi na trudną do wyjaśnienia kombinację cech.

Badanie zagadki Bagaraatan ostromi zostało rozwiązane przez zespół naukowców z Instytutu Paleobiologii PAN i Uniwersytetu w Edynburgu, w tym dr Justynę Słowiak, dr Tomasza Szczygielskiego i prof. Stephena Brusatte.

Okazało się, że część kości, które zostały odrzucone przez prof. Osmólską, były kluczowe dla odkrycia. Analizy wykazały, że Bagaraatan ostromi to połączenie kości dwóch dinozaurów, a kości nogi należały do owiraptorozaura, prawdopodobnie starszego osobnika Elmisaurus rarus. Owiraptorozaury to niewielkie dinozaury drapieżne, spokrewnione bliżej z ptakami niż z dużymi mięsożercami szczytowymi.

Przeczytaj więcej o rozwiązaniu zagadki enigmatycznego dinozaura Bagaraatan ostromi na stronie Nauka w Polsce: Link