Polityka i społeczeństwo

MS: Wszczęcie procedury odwołania ze stanowiska Prezesa Sądu Okręgowego w Ostrołęce oraz zawieszenie Prezesa w pełnieniu czynności (komunikat)

Ministerstwo Sprawiedliwości ogłasza, że zgodnie z art. 27. § 1 Ustawy o ustroju sądów powszechnych (u.s.p.), Prezes i wiceprezes sądu mogą zostać odwołani przez Ministra Sprawiedliwości w trakcie kadencji, jeśli kontynuowanie ich funkcji nie jest zgodne z dobrem wymiaru sprawiedliwości z innych powodów.

Zgodnie z przepisami, Ministerstwo Sprawiedliwości ma możliwość odwołania Prezesa i wiceprezesa sądu w toku ich kadencji, gdy ich dalsze pełnienie funkcji koliduje z dobrem wymiaru sprawiedliwości z innego powodu, zgodnie z art. 27. § 1 Ustawy o ustroju sądów powszechnych (u.s.p.).

Zgodnie z procedurą odwołania ze stanowiska prezesa sądu, Minister Sprawiedliwości może złożyć uzasadniony wniosek o odwołanie prezesa do kolegium właściwego sądu, które musi wydać opinię na ten temat (art. 27 § 2 u.s.p.). W przypadku wniosku, Minister ma uprawnienie do zawieszenia prezesa w pełnieniu obowiązków do czasu rozpatrzenia sprawy (art. 27 § 2 u.s.p.).

Minister Sprawiedliwości złożył wniosek do kolegium Sądu Okręgowego w Ostrołęce o wyrażenie opinii w sprawie odwołania sędziego SR Jarosława Teklińskiego, który pełni funkcję Prezesa Sądu Okręgowego w Ostrołęce. Minister zawiesił go w pełnieniu czynności.

Minister Sprawiedliwości otrzymał apel sędziów Sądu Okręgowego w Ostrołęce w sprawie odwołania sędziego Jarosława Teklińskiego z funkcji Prezesa SO z powodu jego braku współpracy z sędziami oraz pominięcia stanowiska samorządu sędziowskiego przy powołaniu. (1 lutego 2024 r.)

Minister justified the proposal for the dismissal of Judge Jarosław Tekliński by pointing out the lack of involvement of the judiciary as a whole in the selection process for the position of the president of the court. Another argument for his dismissal is Judge Jarosław Tekliński’s participation in the selection procedure before the National Council of the Judiciary, formed by the law of December 7, 2017, at a time when – at least since November 19, 2019 (ECJ judgment in the case of AK v. Poland) – it was widely known among judges that the NCJ formed by the law of December 8, 2017 did not meet the criteria for independence from the executive and legislative branches.

Minister Sprawiedliwości zauważa, że za kadencji Zbigniewa Ziobry dokonano zmiany w Ustawie o ustroju sądów powszechnych, co spowodowało wyeliminowanie wpływu organów samorządu sędziowskiego na wybór prezesów i wiceprezesów sądów. To zaowocowało wyznaczeniem na te stanowiska osób nieposiadających odpowiedniego doświadczenia orzeczniczego i menedżerskiego. Wybór kandydatów odbywał się według klucza pozamerytorycznego, co znacząco obniżyło standard zarządzania sądami. Według Ministra Sprawiedliwości, żaden z odwołanych nie posiada odpowiednich kompetencji do pełnienia swoich funkcji.

Minister Sprawiedliwości stwierdził, że żadna z osób objętych procedurą odwołania nie spełnia odpowiednich kwalifikacji do pełnienia powierzonych im funkcji.

Decyzja o wszczęciu procedury odwołania i zawieszenia prezesa Sądu Okręgowego w Ostrołęce została podjęta po dokładnym przeanalizowaniu dokumentów dotyczących sytuacji sądu. Minister doszedł do wniosku, że jest to jedyna droga, która może powstrzymać pogłębiający się chaos w zarządzaniu sądem spowodowany brakiem kompetentnych osób na jego czele.

Komunikaty publikowane w serwisie PAP są prezentowane w formie dostarczonej przez nadawcę, bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść, z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM