Badania naukowców skupionych wokół projektu „Grieg Craquelure” dostarczyły szczegółowych informacji o powstających na obrazach różnorodnych siatkach spękań malarskich. Naukowcy z Krakowa jako pierwsi na świecie wyznaczyli również własności farby typowej dla przedrenesansowego malarstwa włoskiego – tempery jajowej.
Badacze z Polskiej Akademii Nauk, krakowskiej ASP, Zamku Królewskiego na Wawelu i norweskiego Uniwersytetu Naukowo-Techicznego z Trondheim przeprowadzili analizę siatek spękań malarskich na obrazach z okresu renesansu w ramach niedawno zakończonego projektu.
„Oglądając obrazy, patrzymy, co jest na nich przedstawione, ale mało zwiedzających widzi siatkę spękań, która jest bardzo charakterystyczna i typowa dla miejsca, w którym powstał obraz, techniki i technologii użytej przez artystę, a także całej historii przechowywania dzieła: – zwróciła uwagę podczas konferencji prasowej w PAN w Krakowie dr Aleksandra Hola, główna konserwator Zamku Królewskiego na Wawelu i adiunkt na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie.
Naukowcy postanowili zbadać, jak dokładnie powstają siatki spękań na obrazach oraz jakie są różnice w ich wzorach. Dotychczas brakowało uporządkowanego języka, który opisywałby te zjawiska, dlatego konserwatorzy mieli trudności z ich interpretacją” – zaznaczyła dr Hola.
Więcej informacji na temat badań siatek pęknięć na obrazach przeprowadzonych przez naukowców z Krakowa można znaleźć pod adresem: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C101555%2Cnaukowcy-z-krakowa-badali-siatki-pekniec-na-obrazach-pierwsi-na-swiecie
Źródło informacji: pap-mediaroom.pl