Polityka i społeczeństwo

MEN: Uszczuplone podstawy programowe. Projekty MEN i konsultacje publiczne (komunikat)

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłasza, że przygotowało projekty zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Przed opublikowaniem projektów ministerialnych przeprowadzono prekonsultacje społeczne oraz uwzględniono propozycje ekspertów, obywateli, organizacji i instytucji. Konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe rozpoczną się 23 kwietnia.

Zmniejszymy objętość materiału nauczania o 20% w celu zwiększenia efektywności procesu nauczania i uczenia się.

Ta zmiana dotyczyć będzie przedmiotów nauczania w szkole podstawowej (klasy IV-VIII).

Przedmioty, których treści zostaną ograniczone to: język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka.

Te zmiany mają na celu zwiększenie efektywności procesu nauczania i uczenia się poprzez skoncentrowanie się na istotnych treściach.

W liceum ogólnokształcącym i technikum uczniowie mają możliwość nauki języka polskiego, języka obcego nowożytnego, łaciny, języków mniejszości narodowych lub etnicznych, a także języka regionalnego – kaszubskiego. Ponadto, oferta edukacyjna obejmuje historię, wiedzę o społeczeństwie, matematykę, biologię, geografię, chemię, fizykę, informatykę, filozofię, kulturę antyczną, historię muzyki oraz historię sztuki.

Branżowa szkoła I stopnia oferuje naukę języka polskiego, języka obcego nowożytnego, języka mniejszości narodowej lub etnicznej, a także języka regionalnego – kaszubskiego. Oprócz tego uczniowie uczą się historii, matematyki, biologii, geografii, chemii, fizyki i informatyki.

W branżowej szkole II stopnia uczniowie mają zajęcia z języka polskiego, języka obcego nowożytnego, języka mniejszości narodowej lub etnicznej oraz języka regionalnego – kaszubskiego. Dodatkowo, uczą się matematyki i informatyki.

Celami zmian w podstawie programowej są:

– skoncentrowanie się na rozwijaniu umiejętności praktycznych zamiast przekazywania samej wiedzy teoretycznej lub encyklopedycznej,

– zmniejszenie ilości materiału, co ma zmotywować uczniów do nauki, rozwijać ich zdolności i zainteresowania oraz kształtować właściwe przekonania i postawy.

Aby zapewnić adekwatność zakresu treści nauczania, konieczne jest określenie szczegółowych wymagań dotyczących liczby godzin nauczania poszczególnych przedmiotów.

Od 2025 roku treści zawarte w podstawie programowej będą ponownie jedyną podstawą przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego, zastępując obowiązujące wymagania egzaminacyjne w latach 2021–2024.

Podręczniki

Zmiany w podstawie programowej zostały zaproponowane tak, aby uczniowie mogli kontynuować korzystanie z dotychczasowych podręczników. Wydawcy podręczników przekażą nauczycielom informacje dotyczące zakresu uszczuplonej podstawy programowej, aby umożliwić dostosowanie materiałów dydaktycznych do nowych wymagań.

Planujemy dalsze kroki i wprowadzenie nowych przedmiotów od września 2025 roku.

Kompleksowa reforma podstaw programowych wychowania przedszkolnego i ogólnego kształcenia jest zaplanowana na 2026 rok dla szkoły podstawowej i na 2028 rok w szkole ponadpodstawowej.

Wprowadzenie nowych przedmiotów szkolnych planowane jest od września 2025 r. Obejmuje to:

– Edukację obywatelską, która zastąpi historię i teraźniejszość, likwidowaną sukcesywnie od 1 września 2024 r.

– Edukację zdrowotną, która zastąpi zajęcia z wychowania do życia w rodzinie. Przedmiot edukacja zdrowotna będzie obowiązkowy dla uczniów.

Projekty podstaw programowych nowych przedmiotów zostaną przekazane do konsultacji publicznych jesienią tego roku.

Informacje dotyczące projektów rozporządzeń

Projekty rozporządzeń Ministra Edukacji zmieniające rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej wraz z 2 załącznikami, zostaną skierowane do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych.

Nowa podstawa programowa dla liceum, technikum i branżowej szkoły II stopnia jest dostępna do pobrania wraz z trzema załącznikami.

Zapraszamy do pobrania projektu rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego podstawy programowe dla różnych typów szkół.

Projekt obejmuje m.in. podstawy programowe dla wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowej, szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz szkoły policealnej.

Możesz znaleźć projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia pod tym linkiem: https://legislacja.gov.pl/projekt/12384450

Nowy projekt rozporządzenia ma na celu wprowadzenie zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla wymienionych typów szkół.

Projekt rozporządzenia dostępny jest pod adresem: https://legislacja.gov.pl/projekt/12384451. Konsultacje potrwają do 13 maja br., a uwagi i opinie można przesyłać na adres: sekretariat.dkotc@men.gov.pl.

Prosimy zauważyć, że wszystkie komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA żadnych zmian w ich treści, tak jak zostały dostarczone przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi pełną odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM