Biznes i finanse

Polski drób niedługo na azjatyckich stołach

Według prezesa zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej (KRD-IG), Dariusza Goszczyńskiego, roczna produkcja trzech milionów ton mięsa drobiowego stanowi największy udział w UE. Podczas seminarium „Azja Południowo-Wschodnia — możliwości rozwoju i współpracy eksportowej” podkreślił, że wysoka jakość rodzimego drobiu sprawia, że jest on atrakcyjny nawet dla tak wymagających rynków jak Japonia czy Hongkong.

Przedstawiciele branży drobiarskiej z Japonii i Hongkongu odwiedzili Polskę w ramach kampanii promocyjnej „Drób z europejskim paszportem”. Ich wizyta miała na celu zapoznanie ich z polskim drobiarstwem, prezentację innowacyjności branży oraz prezentację wysokich standardów produkcji i jakości produktów.

Spotkanie z importerami drobiu z Japonii i Hongkongu zakończyło się seminarium zorganizowanym przez KRD-IG, które miało na celu przekazanie europejskim producentom drobiu praktycznej wiedzy o rynkach japońskim i hongkońskim. Seminarium nosiło tytuł „Azja Południowo-Wschodnia — możliwości rozwoju i współpracy eksportowej” i odbyło się w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW).

„Rozwój branży drobiarskiej od czasu wejścia Polski do UE sprawił, że weszliśmy do grona uznanych i nowoczesnych producentów. Polska żywność spełnia bardzo wysokie standardy jakości, a także jest atrakcyjna cenowo” – mówiła Magdalena Żelazna z Departamentu Współpracy Międzynarodowej MRiRW.

Przedstawicielka ministerstwa podkreśliła, że Polska ma długą tradycję w produkcji i eksportowaniu mięsa. W 2023 roku, eksport mięsa drobiowego z polskich firm osiągnął wartość 4,1 mld EUR.

Kampania promocyjna „Drób z europejskim paszportem” jest prowadzona przez KRD-IG, zrzeszającą ponad 100 największych polskich firm produkcyjnych, działających w łańcuchu „od pola do stołu”. Te firmy reprezentują 90% eksporterów i projekt jest finansowany przez Unię Europejską.

„Produkujemy roczne trzy mln ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE. Kolejni na podium Niemcy i Francja wytwarzają po około 1,7 mln ton” – informował Dariusz Goszczyński, prezes zarządu KRD-IG.

„UE jest znana na świecie z wysokiej jakości produktów. Mamy i wykonujemy przepisy nie tylko dotyczące jakości żywności, ale i dobrostanu zwierząt” – przekonywał Dariusz Goszczyński.

Nasza kampania „Drób z europejskim paszportem” ma na celu zwiększenie świadomości dotyczącej europejskich produktów drobiowych.

Podczas spotkania z japońskimi i hongkońskimi importerami, europejscy producenci drobiu mieli okazję wysłuchać prezentacji przedstawicieli Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz Głównego Lekarza Weterynarii. Eksperci przedstawili dostępne formy wsparcia dla przedsiębiorców.

„Analizujemy potencjał eksportowy firmy i pomagamy w nakreśleniu kierunku ekspansji. Tworzymy pakiety informacyjne o rynku, jego wartości, organizujemy spotkania B2B i wyszukujemy partnerów biznesowych” – wyliczał Patryk Szczotka, przedstawiciel PAIH.

Według zastępcy Głównego Lekarza Weterynarii, Pawła Meyera, wkrótce zostanie zniesiony zakaz sprowadzania mięsa z Polski i krajów UE do Japonii i Hongkongu z powodu grypy ptaków. W swoim wystąpieniu przedstawił również wymogi weterynaryjne i sanitarne dotyczące eksportu mięsa.

„Główny Lekarz Weterynarii złożył do Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH) deklarację o odzyskaniu statusu kraju wolnego od wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) u drobiu z dniem 5 kwietnia 2024 roku” – informował lek. wet. Paweł Meyer.

W związku z zakończeniem procedur likwidacji ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków u drobiu na terytorium Polski w okresie od 7 grudnia 2023 r. do 2 marca 2024 r., została złożona deklaracja odzyskania statusu wolnego zgodnie z Kodeksem Zdrowia Zwierząt Lądowych WOAH. Wdrożono wszystkie procedury zwalczania choroby, włącznie z uśmiercaniem ptaków, dezynfekcją oraz ustanowieniem obszarów objętych ograniczeniami.

Polska, jako państwo członkowskie Unii Europejskiej, prowadzi program nadzoru grypy ptaków zarówno w gospodarstwach utrzymujących drób, jak i u dzikich ptaków, zgodnie z przepisami WOAH. Odzyskanie statusu wolnego może nastąpić po upływie 28 dni od wdrożenia działań w ramach stamping-out policy, pod warunkiem zakończenia czynności i zapewnienia nadzoru.

„Obecnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie obowiązują ograniczenia w przemieszczaniu drobiu, mięsa i produktów drobiowych wynikające z procedur zwalczania grypy ptaków u drobiu” – podkreślił lek. wet. Paweł Meyer.

Na seminarium wystąpili również przedsiębiorcy, którzy posiadają doświadczenie w działalności na rynkach japońskim i hongkońskim. W swoich wystąpieniach przybliżyli specyfikę prowadzenia biznesu w tych regionach oraz omówili bariery i szanse rozwoju współpracy z partnerami z Azji.

„Japoński kontrahent długo podejmuje decyzje, wymaga wysokiej jakości produktów i obsługi” – mówił Michał Taberski, właściciel polskiej masarni działający na japońskim rynku. „Dla Europejczyków ciekawe jest, że opakowania produktów są niewielkie, nie ma 500 gramowych, i że każda reklamacja musi być rozpatrzona na korzyść klientów” – dodał.

Maciej Łojek omówił specyfikę rynku hongkońskiego, zwracając uwagę na brak możliwości upraw i hodowli z powodu uprzemysłowienia w regionie, co skutkuje dominacją importu towarów.

„Kuchnia chińska szeroko wykorzystuje kurczaki, kaczki i indyki, to potencjał do rozwoju. Hongkong to strategiczna lokalizacja do rozpoczęcia handlowej przygody ze Wschodem” – podsumował Maciej Łojek.


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM