Wiadomości Polska Biznes i finanse Co nas czeka w regulacjach eMobility w 2024 roku?
Biznes i finanse

Co nas czeka w regulacjach eMobility w 2024 roku?

Nadchodzące zmiany prawne w obszarze eMobility wymagają szybkiej elektryfikacji parkingów w Polsce. E.ON Polska prezentuje przewodnik po regulacjach dotyczących elektromobilności, stworzony we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Przeznaczony jest dla właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych, oferując teoretyczną i praktyczną wiedzę na ten temat.

W Polsce na koniec zeszłego roku przypadał tylko jeden punkt ładowania dla dziesięciu samochodów w pełni elektrycznych [1]. Wzrastająca popularność elektryków oraz nowe regulacje prawne sprawiają, że elektryfikacja parkingów staje się coraz bardziej pilna. Zarządcy budynków niemieszkalnych [2] będą zobowiązani do wdrożenia szeregu nowych rozwiązań. E.ON Polska przychodzi z pomocą, udostępniając darmowy przewodnik na swojej dedykowanej stronie internetowej E.ON.

W publikacji znajdziesz szczegółowe wyjaśnienie m.in. podstawowych pojęć występujących w regulacjach prawnych, wymogów dotyczących infrastruktury do ładowania aut elektrycznych oraz kwestii podatkowych związanych z instalacją urządzeń do ładowania elektryków w budynkach niemieszkalnych lub w ich pobliżu.

Ponadto omawiane są także:

  • zasady bezpieczeństwa związane z instalacją i korzystaniem z ładowarek,
  • perspektywy rozwoju rynku samochodów elektrycznych,
  • najnowsze technologie związane z ładowaniem pojazdów elektrycznych.

„Wchodzące w życie regulacje znacząco przyspieszą rozbudowę infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Warto wiedzieć, jak ważny jest to element całego ekosystemu ładowania – aż 30% energii wykorzystywanej przez samochody elektryczne pochodzi z parkingów biurowych. To ponad trzykrotnie więcej niż ze stacji ogólnodostępnych” – tłumaczy Kuba Jedliński, menadżer zespołu eMobility w E.ON Polska. – Dostosowanie się do nowych przepisów wymaga wysiłku od całej branży. Dlatego postanowiliśmy wydać kompleksowy poradnik dla zarządców budynków niemieszkalnych oraz udostępnić go nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym”.

Zaplanujmy infrastrukturę ładowania na parkingu

Podczas budowy lub przebudowy budynku warto pomyśleć o infrastrukturze ładowania, która może być budowana etapami, co pozwoli zaoszczędzić koszty i zwiększyć atrakcyjność obiektu dla klientów.

„Same ładowarki stanowią zaledwie 20-25% kosztu całej inwestycji. Największą jej część pochłania instalacja elektryczna, a po niej sprawy formalno-projektowe, jak np. ekspertyzy stanu ochrony przeciwpożarowej czy odbiory Urzędu Dozoru Technicznego. Projektując przykładowo dwadzieścia punktów ładowania za jednym razem, osiąga się znacznie lepsze efekty niż w przypadku prac nad każdym z nich oddzielnie. Nie ma natomiast konieczności, aby instalować wszystkie punkty ładowania na raz. Ważne, aby móc je w łatwy sposób dodać do istniejącego systemu” – wskazuje Kuba Jedliński.

Regulacje Unii Europejskiej promują planowanie infrastruktury eMobility, na przykład poprzez określenie odpowiedniego rozmiaru przewodów, które umożliwią efektywne korzystanie z punktów ładowania oraz instalację systemu zarządzania ładowaniem.

Przepisy unijne wspierają perspektywiczne planowanie infrastruktury dla eMobility, na przykład poprzez wymaganie odpowiedniego przewymiarowania przewodów, aby umożliwić jednoczesne i wydajne korzystanie z wymaganej liczby punktów ładowania oraz zapewnić możliwość instalacji systemu zarządzania ładowaniem.

„E.ON w swoich projektach wykorzystuje system dynamicznego zarządzania mocą. Pozwala on na instalację ładowarek o nominalnej mocy często wielokrotnie przewyższającej możliwości przyłączeniowe budynku. Takie rozwiązanie jest już powszechnie stosowane w Skandynawii, Wielkiej Brytanii czy w Niemczech. Cieszymy się, że pierwsze tego typu projekty realizujemy również w Polsce. W ten sposób wraz z naszymi klientami możemy wprowadzać na krajowy rynek innowacje związane z elektryfikacją transportu” – podsumowuje Kuba Jedliński z E.ON Polska.

Regulacje dotyczące infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych

Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, do końca 2024 roku właściciele i zarządcy budynków niemieszkalnych z ponad 20 miejscami parkingowymi będą zobowiązani do zainstalowania co najmniej jednego punktu ładowania pojazdów elektrycznych. Ta nowa infrastruktura będzie wymagała również odpowiedniej budowy systemu kanałowego.

Przyspieszenie rozwoju elektromobilności

Aby przyspieszyć rozwój elektromobilności, konieczne jest wprowadzenie regulacji dotyczących infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Zgodnie z nową ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, właściciele budynków niemieszkalnych z ponad 20 miejscami parkingowymi będą zobowiązani do zainstalowania co najmniej jednego punktu ładowania pojazdów elektrycznych do końca 2024 roku.

Wpływ przepisów na rozwój elektromobilności

Nowe przepisy dotyczące infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, wprowadzone w ramach ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, mają na celu przyspieszenie rozwoju elektromobilności. Zgodnie z nimi, budynki niemieszkalne z ponad 20 miejscami parkingowymi będą musiały zainstalować co najmniej jeden punkt ładowania pojazdów elektrycznych do końca 2024 roku.

W przypadku nowego budynku, modernizacji instalacji elektrycznej lub przebudowy istniejącego parkingu, będzie konieczne zapewnienie jednego punktu ładowania pojazdów elektrycznych na każde 10 miejsc postojowych. Wyjątkiem będą budynki własnością małych lub średnich przedsiębiorstw.

Praktyczne zastosowanie przepisów Unii Europejskiej

Od kwietnia 2024 roku we wszystkich krajach UE obowiązują nowe regulacje dotyczące rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, znane jako AFIR [3]. Jednym z nowych wymogów jest zapewnienie możliwości ładowania pojazdów elektrycznych w ogólnodostępnych punktach ładowania bez konieczności rejestrowania się u operatora czy zawierania umowy. Warunkiem jest natomiast wyposażenie tych punktów w urządzenia umożliwiające płatności kartą lub kodem QR.

„W praktyce punkt ładowania znajdujący się w biurowcu i dostępny tylko dla jego najemców nie będzie punktem ogólnodostępnym. Jednak sytuacja zmieni się, jeśli zarządca umożliwi ładowanie aut elektrycznych podmiotom trzecim” – tłumaczy Sylwia Uziębło-Kowalska z kancelarii Osborne Clarke.

Zgodnie z proponowanymi zmianami do unijnej dyrektywy EPBD [4], oczekuje się wzrostu inwestycji w infrastrukturę eMobility. Wszystkie nowe budynki niemieszkalne z więcej niż 5 miejscami parkingowymi będą zobowiązane do zainstalowania co najmniej 1 punktu ładowania na każde 5 miejsc parkingowych. Dodatkowo, będą musiały zapewnić okablowanie dla co najmniej 50% miejsc parkingowych oraz kanały na przewody elektryczne dla pozostałych miejsc postojowych, umożliwiając późniejszą rozbudowę systemu o kolejne punkty ładowania. Dla budynków biurowych z przynajmniej 5 miejscami parkingowymi, wymagana będzie instalacja co najmniej 1 punktu ładowania na każde 2 miejsca parkingowe.

Te proponowane zmiany do unijnej dyrektywy EPBD [4] przewidują jeszcze większe inwestycje w infrastrukturę eMobility. Wszystkie nowe budynki niemieszkalne z więcej niż 5 miejscami parkingowymi będą musiały zainstalować co najmniej 1 punkt ładowania na każde 5 miejsc parkingowych. Dodatkowo, będą zobowiązane do zapewnienia okablowania dla co najmniej 50% miejsc parkingowych, a także kanałów na przewody elektryczne dla pozostałych miejsc postojowych, co umożliwi późniejszą rozbudowę istniejącego systemu o kolejne punkty ładowania. W przypadku budynków biurowych z przynajmniej 5 miejscami parkingowymi, obowiązkowa będzie instalacja co najmniej 1 punktu ładowania na każde 2 miejsca parkingowe.


Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version