Biznes i finanse

MSZ: Informacja ministra spraw zagranicznych o celach polskiej polityki zagranicznej w 2024 roku. Randeacute;sumandeacute; (komunikat)

W jubileuszowym roku sieć hurtowni opublikowała pierwszy Raport Niefinansowy Zrównoważonego Rozwoju za rok finansowy 2022/2023. Został on przygotowany w oparciu o najnowsze globalne wytyczne Global Reporting Initiative. Publikacja zawiera szczegółowe informacje na temat środowiskowych, zarządczych i społecznych działań firmy.

– Informacja Ministerstwa Spraw Zagranicznych

2. Sytuacja międzynarodowa i krajowa

Polityka zagraniczna ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa państwa. Obecnie w Europie trwa największa wojna od 1945 roku. Rosja dąży do podporządkowania sobie Ukrainy, odbudowy swojej hegemonii w Europie Środkowo-Wschodniej i obalenia ustalonego po 1989 roku porządku międzynarodowego opartego na prawie i sojuszach. Zamiast tego, Rosja dąży do wprowadzenia logiki siły, stref wpływów i dyktatu nad sąsiadami.

Polska obecnie staje w obliczu różnorodnych działań wrogo nastawionych, takich jak dezinformacja, cyberataki, wykorzystywanie zależności energetycznych oraz generowanie presji migracyjnej. Dodatkowo, liczne konflikty zbrojne, nawet jeśli mają miejsce w odległych regionach, również wpływają na nasze bezpieczeństwo.

W warunkach obecnego kryzysu konieczna jest współpraca zarówno wśród partii rządzącej, jak i z opozycją, jeśli ci ostatni są skłonni do takiego dialogu.

Niestety, polska polityka zagraniczna w latach 2015-2023 obfitowała w błędne decyzje i chybione pomysły. Poprzednia ekipa popełniła wiele błędów, takich jak chroniczny konflikt z instytucjami UE, marginalizacja Polski w debatach na forum UE i NATO, pogorszenie relacji z sąsiadami i ważnymi partnerami, oraz niewłaściwe kalkulacje odnośnie sojuszu z USA przeciwko UE. Te systemowe błędy wynikały z prowadzenia polityki zagranicznej opartej na antyeuropejskich, antyniemieckich i antyzachodnich mitach. Nowy rząd będzie musiał naprawić te błędy poprzedników.

Główne cele polskiej polityki zagranicznej w 2024 roku obejmują dalsze wsparcie Ukrainy w jej konflikcie z Rosją, wzmacnianie sojuszu transatlantyckiego z udziałem Stanów Zjednoczonych oraz harmonizację działań NATO i Unii Europejskiej w dziedzinie obronnej.

II. Wzmacnianie relacji z krajami Europy Środkowej i Wschodniej, rozwój współpracy gospodarczej z partnerami azjatyckimi i afrykańskimi, aktywna polityka w regionie Morza Bałtyckiego w ramach współpracy bałtyckiej.

II. Polska jako ważny gracz w Unii Europejskiej – aktywny udział w dyskusjach dotyczących przyszłości integracji europejskiej, rozszerzenia Unii, oraz reform mających na celu zwiększenie konkurencyjności; budowanie nowych relacji z partnerami w Europie.

III. Polska jako aktywny i odpowiedzialny uczestnik społeczności globalnej – wykorzystywanie efektywnie szans wynikających z międzynarodowej współpracy, podejmowanie odpowiedzialności za globalne wyzwania oraz budowanie wiarygodnego i przewidywalnego wizerunku państwa, które szanuje zasady.

IV. Przywrócenie profesjonalnej i apolitycznej służby dyplomatycznej oraz wzmocnienie roli MSZ jako głównego centrum kształtującego politykę zagraniczną.

3. Bezpieczeństwo Polski

Rosja dąży do odbudowy swojej strefy wpływów w naszym regionie. Konflikt na Ukrainie jest ostrzeżeniem, co może nas czekać. Wartości takie jak pokojowe współistnienie i nienaruszalność granic stoją na przeszkodzie ambicjom Kremla.

Ukraina ma pełne prawo do samodzielnego kształtowania swojej przyszłości w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową. Rosyjskie insynuacje dotyczące rzekomych polskich planów aneksji ukraińskich terytoriów są fałszywymi propagandowymi twierdzeniami Kremla. Krym i Donbas należą do Ukrainy, podobnie jak Lwów i Wołyń.

Naszym priorytetem jest utrzymanie wsparcia UE i NATO dla suwerenności Ukrainy oraz dla jej dążeń do członkostwa w tych strukturach. Włączyliśmy się do deklaracji krajów G7 w kwestii długoterminowych zobowiązań wobec Ukrainy, ponieważ uważamy, że jest to kluczowe dla bezpieczeństwa Polski i regionu. Jesteśmy również gotowi dzielić się naszym doświadczeniem w przygotowaniu do członkostwa w Unii z Ukrainą. Popierając integrację europejską Kijowa, będziemy jednocześnie dbać o polskie interesy, zwłaszcza podmioty narażone na szczególną presję, takie jak niewielkie gospodarstwa rolne czy firmy transportowe. Solidarność całej Europy z narodem walczącym o życie nie może obciążać wąskich grup społecznych w Polsce.

Pełnomocnik ds. Odbudowy Ukrainy ma za zadanie umożliwienie polskim firmom aktywnego udziału w procesie odbudowy Ukrainy.

Nasze wsparcie dla Ukrainy nie oznacza zapominania o bolesnych wydarzeniach z przeszłości, ale oczekuje od naszych ukraińskich partnerów współpracy wspólnego poszukiwania prawdy i pojednania.

Nie powinniśmy obawiać się starcia z Putinem, a raczej to on powinien obawiać się konfrontacji z nami. Ważne jest, aby pamiętać o tym, że atak Rosji na którykolwiek z członków Sojuszu zakończyłby się klęską dla Rosji, ze względu na nasz potencjał militarny i gospodarczy. Jedyną nadzieją Putina jest nasza niezdecydowanie.

Polska jest otwarta na współpracę z Rosją, która szanuje prawa innych narodów do samostanowienia. Naszym celem jest wsparcie rosyjskich i białoruskich środowisk prodemokratycznych oraz walka z dezinformacją pochodzącą z Rosji.

Jednym z głównych celów Prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej w pierwszej połowie 2025 roku będzie budowanie silniejszej wspólnoty transatlantyckiej. Naszym priorytetem będzie utrzymanie stałej i skutecznej koordynacji w trzech obszarach: wsparcia dla Ukrainy, wzmacniania bezpieczeństwa oraz wprowadzania sankcji wobec Rosji i Białorusi.

Nasza współpraca z Waszyngtonem będzie obejmować obronę, gospodarkę, energię, innowacje i nowe technologie, co pozwoli nam na rozwijanie dwustronnych relacji w wielu obszarach.

Jesteśmy za utworzeniem europejskich sił szybkiego reagowania, które będą składać się z ochotników z państw członkowskich i finansowane na takich samych zasadach jak budżet unijny. Liczący od 5 do 10 tysięcy żołnierzy „legion europejski” będzie kluczowy do szybkiej interwencji w odpowiedzi na zagrożenia w naszym sąsiedztwie.

Aby poprawić bezpieczeństwo, konieczna jest modernizacja infrastruktury transportowej, aby wojska mogły szybko dotrzeć tam, gdzie są potrzebne.

Polityka bezpieczeństwa ma znaczenie nie tylko militarnie, ale także w kontekście rozszerzenia Unii Europejskiej i wpisywania kolejnych krajów w obszar europejskiego bezpieczeństwa.

Obserwujemy z niepokojem rozwój sytuacji na Bliskim Wschodzie i opowiadamy się za rozwiązaniem dwupaństwowym.

Oczekujemy większego zrozumienia Chin dla naszego sprzeciwu wobec dzisiejszego kolonializmu w wykonaniu Rosji.

Popieramy działania mające na celu bardziej adekwatną reprezentację współczesnego świata w instytucjach międzynarodowych.

Silna Polska w silnej Unii Europejskiej

Polska będzie aktywnym uczestnikiem procesu transformacji Unii. Popieramy realistyczną i pragmatyczną reformę Wspólnoty, która przyczyni się do zwiększenia jej konkurencyjności i potęgi. Nie jesteśmy przekonani, że niezbędna jest do tego zmiana traktatów, ale nie możemy wykluczyć, że część państw członkowskich uzależni od niej zgodę na dokończenie rozszerzenia. Najbardziej kontrowersyjną częścią możliwej reformy będzie ewentualne odejście od jednomyślności w niektórych dziedzinach i proponowana zmiana systemu głosowania. Kwestią otwartą pozostaje, jaki system głosowania większościowego byłby najbardziej sprawiedliwy i jakie dziedziny powinien objąć. Przyjmowanie do Unii nowych członków powinno na zawsze wymagać jednomyślności.

Polska popiera rozszerzenie Unii Europejskiej, pod warunkiem, że nowe państwa zsynchronizują swoją politykę zagraniczną z wartościami unijnymi.

Niemcy i Francja są naszymi głównymi partnerami w UE, a w 2024 roku planujemy zintensyfikować współpracę w Trójkącie Weimarskim. Oczekujemy od Berlina konstruktywnych propozycji w kwestii zadośćuczynienia za straty wojenne, jakie Polska poniosła w czasie II wojny światowej.

Grupa Wyszehradzka powinna skupiać się na współpracy w obszarach, gdzie interesy państw członkowskich się pokrywają, takich jak rozwój infrastruktury energetycznej i transportowej oraz wspieranie instytucji europejskich w ochronie granic zewnętrznych strefy Schengen.

Polska aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz społeczności globalnej, zwiększając swoje zaangażowanie w pomoc rozwojową i humanitarną. Od czasu rosyjskiej inwazji środki na współpracę rozwojową pozostające w gestii MSZ znacząco wzrosły, osiągając w 2023 roku około 442 milionów złotych, a w 2024 roku prawie 600 milionów złotych.

Ponadto, Polska aktywnie współpracuje z Unią Europejską, przyczyniając się do finansowania oficjalnej pomocy rozwojowej oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju. Ponadto, kładziemy nacisk na priorytety przekrojowe „Polskiej pomocy” na lata 2021-2030, takie jak ochrona klimatu i równość płci, kontynuując tym samym ustalone cele poprzedniego rządu.

Unijna strategia Global Gateway zakłada zmianę podejścia do współpracy rozwojowej, skupiając się na ściślejszym powiązaniu własnych interesów, w tym gospodarczych, z interesami naszych partnerów, co oznacza transformację tradycyjnego modelu pomocy rozwojowej.

Wierzymy, że kontrola migracji jest konieczna, a państwa powinny mieć możliwość regulowania przyjazdu na ich terytorium. Reforma procesu migracyjnego wymaga szerokiej debaty na poziomie europejskim, a także skupienia się na przyczynach migracji. Konieczne jest zwalczanie grup przestępczych zajmujących się przemytem ludzi. Ważne jest także stworzenie klarownej ścieżki legalnej migracji dla potrzebnych naszym gospodarkom i społeczeństwom osób. Potrzebujemy spójnej strategii migracyjnej, a w tym celu został powołany Międzyresortowy zespół ds. migracji pod przewodnictwem wiceministra spraw wewnętrznych i administracji, profesora Macieja Duszczyka.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych planuje wspierać polskie firmy poprzez rozbudowaną sieć placówek w celu zwiększenia dywersyfikacji geograficznej eksportu oraz promowania konkurencyjnej oferty na rynkach poza kontynentem.

6. Modernizacja Służby Zagranicznej

Chybione zmiany ustawowe i upolitycznienie spowodowały obniżenie poziomu pracy merytorycznej MSZ. Konieczne są zmiany ustawowe, aby przywrócić wysokie standardy i profesjonalizm w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Potrzebna jest modernizacja Służby Zagranicznej, aby odzyskała rolę centrum kreującego politykę zagraniczną Polski.

Zmiany na stanowiskach kierowniczych w centrali i polskich placówkach zagranicznych są częścią naturalnego procesu. Rząd, zgodnie z Konstytucją, ma prawo wybierać kandydatów na te stanowiska, którzy w danym momencie najlepiej reprezentują interesy polskie na arenie międzynarodowej.

Informujemy, że wszystkie komunikaty publikowane w serwisie PAP są prezentowane bez zmian w treści, zgodnie z przekazem nadawcy. Nadawca komunikatu odpowiada za jego treść zgodnie z prawem prasowym (PAP)


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM