Biznes i finanse

PKO Bank Polski: I kwartał 2024 to okres dobrego, dynamicznego rozwoju biznesu

W pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku PKO Bank Polski odnotował wzrost dochodów z działalności podstawowej o niemal 22 proc. Wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2024 roku pokazują również ciągły rozwój działalności banku. Widoczne są dobre wskaźniki wzrostu biznesu zarówno w obszarze kredytowym, jak i depozytowym. Baza klientów systematycznie rośnie i obecnie przekracza 12 milionów osób.

Pod koniec marca wartość aktywów Grupy PKO Banku Polskiego wzrosła o 11,9% r/r, osiągając poziom 497 mld zł. Obserwuje się wzrost zarówno w udzielanych kredytach (+8,5% do 276 mld zł), jak i oszczędnościach (+16,2% do 547 mld zł).

PKO Bank Polski zanotował wzrost dochodów z działalności podstawowej o 21,8% w pierwszych trzech miesiącach tego roku. Pomimo kosztów związanych z ryzykiem prawnym frankowych kredytów hipotecznych w wysokości 1,3 mld zł, zysk netto w I kwartale wyniósł 2 mld zł (bez zawiązania rezerwy wyniósłby 3,3 mld zł).

„To, co nas cieszy, to ciągły, systematyczny wzrost bazy klientów (o 64 tys. w kwartale i ponad 240 tys. rok do roku). Osiągnęliśmy w ten sposób liczbę 12 mln klientów” – powiedział Szymon Midera, wiceprezes kierujący pracami zarządu PKO Banku Polskiego.

„Dzienna liczba logowań do aplikacji IKO wynosi 7 mln, a dzienna liczba transakcji – ok. 3 mln. Wśród usług dodanych warto odnotować zakup ok. 2 mln biletów autobusowych w skali miesiąca. Półtora roku temu uruchomiliśmy PKO Płace Później, czyli nasz produkt typu Buy-Now-Pay-Later. Obecnie liczba aktywnych klientów w ramach tego produktu przekroczyła 220 tys.” – podkreślił Midera.

Bank podkreślił, że transformacja cyfrowa banku i klientów zasługuje na szczególną uwagę.

Po I kwartale 2024 roku, PKO Bank Polski odnotował dobre wyniki dzięki wysokiej dyscyplinie kosztowej i wzrostowi skali biznesu. Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) wyniósł 31,8%, a dynamika kosztów innych niż regulacyjne spadła do 11,2% r/r wobec 19,4% r/r w IV kwartale 2023 roku. W segmencie detalicznym bank odnotował wzrost wolumenu kredytów o 13% r/r i wzrost depozytów o 12,7% r/r.

PKO Bank Polski coraz częściej wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI) oraz mechanizmy uczenia maszynowego (ML) do różnych zadań, takich jak ocena ryzyka kredytowego, wsparcie windykacji i monitorowanie portfeli kredytowych. Obecnie, systemy oparte na AI/ML są wykorzystywane do aż 30% decyzji dotyczących kredytów hipotecznych oraz aż 83% decyzji kredytowych dotyczących pożyczek gotówkowych.

Krzysztof Dresler, wiceprezes PKO Banku Polskiego, podkreślił, że wzrost dochodów jest wynikiem dynamicznego wzrostu dochodów podstawowych, co jest widoczne na przestrzeni kolejnych kwartałów. Jednocześnie instytucja utrzymuje swoją płynność, ponieważ dynamika kredytów i dynamika depozytów są zbliżone, co oznacza zrównoważony rozwój segmentu detalicznego.

Midera ogłosił plan głębokiej transformacji cyfrowej w ramach strategii nowej bankowości, obejmujący stworzenie sieci platform finansowych i e-commerce wokół banku.

PKO Bank Polski, w ramach strategicznego partnerstwa z państwem, planuje aktywnie uczestniczyć w transformacji energetycznej polskich firm, wspierać polski przemysł obronny, promować polskie firmy za granicą oraz wspierać odbudowę Ukrainy poprzez Kredo Bank, należący do Grupy Kapitałowej PKO BP.

„W ramach naszego projektu międzynarodowego chcemy postawić kolejne oddziały zagraniczne, które będą wspierały polskie firmy w ekspansji zagranicznej” – zapewniał Midera.


Źródło informacji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.
Polityka Prywatności
Więcej
ROZUMIEM